AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.323

Vad tror vi om Jarl's Bilservice i Helsingborg..?

Sida 2 av 4
Axaragge tycks ju ha rätt i sak. Sen kan han kanske jobba på hur han förmedlar informationen, nu blir det ganska dålig stämning i tråden. Personligen tycker jag mest Braxen mfl tjafsar om småsaker blir mest löjligt (kan man någonsin jämföra två bilars effekt eller är alla dessa diskussioner lönlösa då man aldrig vet vad bilarna lämnar i just denna sekund).

Så kontentan verkar vara att käre Jarl är ute och sneseglar lite här. Jag skulle dock inte såga hans kompetens iom detta!
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Jarl marknadsför en B5 som B5s fast det inte är det, detta anser inte jag som seriöst då han anser sig vara någon form av Alpina-Jesus i Sverige.

Han borde väl om någon veta att ända sättet att uppgradera B5:an till en äkta B5s är som Axxaragge säger, att göra uppgraderingen hos Alpina med allt vad det innebär... Bättre att skriva att han säljer en chippad B5 med likvärdig effekt som en B5s....

Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
1. Vad du syftar på är sekundärt. Jag startade tråden, och välkomnar inga sidospår.
Då kan man starta en egen tråd.

3 (korrekt). Jag SKREV ju mkt riktigt att han chippat den! "Hemma-chippat" för att vara exakt!
Det jag antog var att han då förmodligen kopierat mjukvaran från en B5s...
Du, det börjar likna ett sidospår här med nu! Desperata försök att märka ord, och småaktig fokus-förflyttning liksom. Heela tiden.

Du vill inte ta in det jag skriver! Du kanske ska börja med att läsa allt 3ggr innan du svarar, så kanske det fastnar bättre!
Återigen;
Eftersom benämningen B5s nu gäller för Alpina-fabriken, och är god nog åt dom, så är den god nog åt mig också.
Var ligger det svåra i att begripa detta..?
Jarl's bil däremot, är ju, och förblir ju, obekräftat uppgraderad...

"Varumärkesskyddad", hah ha haa... Vafan är du inte nykter..?
Här kommer lite nya punkter, då de gamla börjar bli just gamla;

1. Skulle ett mellanslag & gemener klara honom från det..?
2. Tro mig, det där misstaget gör många amatörer. Man ser sånt hela tiden.
Att ge Jarl credit för att vara någon form av hal, utstuderad paragraf-kryphåls-finnare är nog att skjuta över mål...:-)

Sist men inte minst;
Vem har gnällt på att det gnälls för mkt..?!
Jag sa att DU förmodligen är en sån som gnäller på allt. Du får det att låta negativt nu. Missförstånd igen!
Jag älskar ju sånt här!
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Kävlingepågen;

Ja, dessvärre har du fel.
Brabus & Kleeman är inga biltillverkare. Det är Alpina.
nuff said.:-)
Axaragge: Det känns inte som att du är så insatt, utan snarare blivit sur på Jarls av någon anledning. för så farligt var väl inte detta? Har du kontaktat Alpina i Buchloe? Det är den naturliga fortsättningen om du är så upprörd som det verkar av tråden.

Det verkar som det inte finns några E60/E61 LCI av årsmodell 2007. Kika själv på CT30512 en EU-version 550iA LCI med tyska papper byggd juni-07, den har en 8 som tionde tecken. Det finns inte ett enda exemplar av E60/E61 550i LCI som har 7 som tionde tecken (de flesta är dock i utförandet där det årsmodellen inte visas i chassinumret) jag har tagit ut alla Europamodeller utom ett fåtal högerstyrda.

Om tionde tecknet på Alpina verkligen står för årsmodell så använder sig dem INTE av ett korrekt sätt att visa årsmodell. Länk Den här B10 E34an ska ha ett K som tionde tecken och absolut inte 9. 9 står för årsmodell 2009 (eller 2039). Ännu värre är det med denna B10 E39 som ska vara en 00a. 0 används aldrig för att visa årsmodell. Länk dessutom byter i så fall Alpina från 93årsmodell till 94 bara för dem känner för det, i fallet med Alpina B10 4,6 #3 som var/är en av fyra 540i/6 E34 Limo-93 (ombyggd som begagnad).

Påstår du att en Alpina som är byggd i nov 2006 är av årsmodell 2006? Här är en LCI byggd nov-06 Länk jag hittar tyvärr inte regnumret just nu, för att kunna kontrollera vilket effekt den har hos transportstyrelsen.

Audi, BMW och Mercedes byter årsmodell när dem känner för det, det kan vara när som helst och kan skilja mellan olika modeller. Fördelen med MB är att det syns i utrustningslistan vilken årsmodell det är och Audi visar det ännu bättre genom chassinumret (på korrekt sätt).

Alla Alpina har ett BMWchassinummer. Från 1983 är det överkryssat (gäller EJ om bilen exporterats till Nordamerika som ny, de exemplaren använder sig av BMWchassinumret). I princip all Alpina specifik utrustning monteras på BMWs lina från E39 och framåt (gäller även E34 4,0 och 4,6). Kan man kalla Alpina för fabrik då?

Braxen: Vad säger du om M5 Touring E39an som BMW byggt på en 540iT/6 E39-00? Länk Länk BMW kallar den 540 Touring/M5 på nyckeln där även chassinumret syns, men M5 på skylten.

Mvh Stephan

Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Janne86;

Vilka slutsatser..?:-)

Nätet älskar jag, fel 1.
Bilarna har jag, fel 2 (kolla annars garaget.org "axaragge").
Om din personkännedom uttalar jag mig inte, men du, köp inga lotter.
Du förefaller ha dålig känsla för odds, när du skriver "1 på 100" i detta sammanhang...

Men 1/2 rätt ger jag dig!
Och det är det att jag har haft en 320, fast en E30 (och detta var 1994)...:-)
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Stephan, även om det mesta sätts ihop i BMW-fabriken idag så klassas ju ändå Alpina som en självständig tillverkare.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Keiser
Småsaker som kanske inte verkar vara så små när allt kommer omkring.
Visst, jag hade kunnat låta Axaragges gnälltråd vara, men med facit i hand så hade ingen då fått reda på att han tydligen haft mailkontakt med Jarl. Och att Jarl nu tydligen kittar 5år gamla bilar utan Alpinas tillstånd.
Det vi nu vet skiljer mellan bilarna är alltså växelspaken och att den inte är reggad med effektökningen.
Alltså jämförbart att man skulle lägga ut en bil på annons och skriva M efter modellnumret, trots att man själv eftermonterat m-paketet men glömt att byta växelspak.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Alpina är att betrakta som ett egen biltillverkare.
Visst kan det finnas åsikter om detta, men faktum är att dom har en hemsida, där man kan konfigurera en modell.
Man kan knalla i hos en BMW ÅF och beställa en Alpina. Chassinumret är Alpina. Det står Alpina i reg-bevis osv.
Så här har det varit i många år.
Det finns entusiast-klubbar för just det märket i många delar av världen.
Det kan inte jämföras med övriga förädlingsfirmor, Alpina betraktas stå som ett eget bilmärke även om det praktiskt taget handlar om en förädlad BMW.

Givetvis är ett korrekt intyg av vikt och värde om en B5 är ombyggd till en B5s i efterhand. Utan gränsen för vem som får lov att bygga om, faller värdet på bilen.
Ytterligare en aspekt är att uppgraderingen gjordes under bilmodellens produktions-period.
Eftersom att E60/E61 har upphört att produceras, så innebär det att antalet B5 och B5s är "spikat", då alla bilar förses med en tillverkningsnr-plaket.
Är bilen ombyggd utanför dessa ramar, kommer det alltid vara en B5, inte en B5s.
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Stephan735i;

Oj här har vi en sann desinformations-spridare!
Och MYCKET skriver du med, så det blev MYCKET fel här nu;

Jag har varit på Alpinafabriken, och det framgår av tråden om du orkat läsa från början. 3-4 ggr faktiskt. Även på en guidad tour.

LCI (facelift) på BMW E60-kaross har försäljningsstart 3/2007. Inte tidigare.
Senare finns däremot såklart, men dom kallas inte för mod 2008 förrän dom producerats fr o m 9/2007.

Hur Alpina satte ihop sina chassinummer på 70-80-talen har jag inte uttalat mig om (du snackar dinosaurier här nu liksom).
Fr o m E39 så vet jag att dom använder sig av 10'e siffran för att bevisa årsmodell.
"Inte korrekt sätt", säger du..? Ta det med Alpina istället, tycker jag.
Och samtidigt kan du ju uppmana Audi, Opel, GM och VW att dom gör fel också då, ha hah haa...

Och om man kan kalla Alpina för en fabrik, undrar du också ser jag slutligen.
Njaa, jag rättar mig i ledet och kan bara hålla med om vad Das Vaterland har valt att klassa dom som. Och övriga bilvärlden också förresten.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Ingen skugga över min dinosaurie Roger.
Braxen
Jag tror du förstår poängen och tyvärr misstänker jag att Axaragges ton bidrog till tjafset. Trots allt hade du/vi kunnat komma fram till samma slutsatser på ett trevligare och mer konstruktivt sätt. Jag har inte tänkt fortsätta i dessa hjulspår och trycka på vad ett intyg betyder för för bilprovningen och för andra utan konstaterar att alla värderar saker olika. Dock fanns det faktiskt ett rätt och ett fel här och Jarl tycks ha haft fel.

Tråkigt nog börjar detta bli lite av en standard på AP numera och kanske börjar forumet förtjäna sitt ibland mindre roliga rykte...
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Belford;

Du får dinosaurier att låta negativt! Det har jag aldrig gjort.
Har däremot menat att de kommer från en annan era, så att säga...:-)

PS. En B7'a ska du vara mkt stolt över!
Hoppas den är i fint skick!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Stephan735i
En viss skillnad på ETT specialfordon och en seriebil.
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Roger förresten..?? :-)
Ja, Engström.
Känner vi varann..?
Jag känner bara en kille som haft en B7'a (Ando i Alpinaklubben), men den sålde han ju, och köpte 996'a...
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Vincent
ja
201
janne86
BMW 520 d Touring F11 -2011
Haha Axaragge, får väl inte tillbaka insatsen på det 1/2 rätt jag nästan hade?

Jaja kör hårt, håller för övrigt med dig i stort vad du skriver om i denna tråd
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Kieser
Visst förstår jag poängen och ja, huvudet på spiken.
Hade nog dröjt dagar att få ut infon, som borde ha varit med redan från början. Liksom, vem inleder med att berätta punchlinen på ett skämt?!

Jepp, en anledning till att man inte hänger här lika mycket så förut.
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Vincent på gamla Autotillbehör här i "Jönsebo"..?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haha you've been TROLLED! Av ett proffs dessutom! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.