AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.320

Vad tror vi om Jarl's Bilservice i Helsingborg..?

Sida 1 av 4
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Där står det en Alpina B5 från 2007, som karl'n kallar för en B5s...:-)

Såhär ligger det till;
Om du har en faceliftad B5'a (från mars 2007 och framåt), så kan du ta den till Alpina-fabriken och få den ombyggd/uppgraderad/trimmad till en B5s.
Då får du 30 HK & 25 NM extra, snabbare växellåda samt ny växelspak (den kortare, raka modellen).
Dessutom får du ett A4-häfte/bevis på att du genomfört uppgraderingen.
Detta bevis godtar Bilprovningen också, så att du får 530 HK i svenska bilregistret sedan.
Och de enda som får, och kan, uppgradera ordentligt är då följdaktligen Alpinafabriken själva!
Allt annat är att beteckna som hemma-chippning, och i det här fallet gränsar det väl t o m till falsk marknadsföring.

Det Jarl nu antagligen har gjort här, är att han har kopierat mjukvaran från en "s" och själv chippat sin vanliga B5'a.
Om mjukvaran i vxl-lådan är bytt, skall jag låta vara osagt, men han har ju INTE bytt ut vxl-spaken iaf...
Sedan så får han ju heller inte 530 HK i registret, då såklart hans "intygande" på ombyggnationen inte godtas.
Men han tycker följdaktligen detta själv, och kallar bilen för en "B5s"!
Och dessutom kallar han den för modell 2008, vilket också är felaktigt.
Den tionde siffran i chassinumret skvallrar nämligen om detta, hur lättläst som helst!
Siffra 7 står för 2007.
En ev 8 står för 2008 osv...
Se efter själva, på regnr CJB 921.

Seriöst..??
Nja, sådääär, om du frågar mig!
Ha hah haa sicken lallare...:-)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Går bilen bättre/snabbare för att den har 30hk mer i bilregistret?

Är tillverkningsår och årsmodell verkligen samma sak?

Att du ens använder ord som ANTAGLIGEN och OSAGT och sedan kallar han för lallare, är vad normalt folk kallar att fiska i grumligt vatten.
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
1. Nej det är jag ganska säker på att bilen inte gör!
Däremot blir det ju aningen osäkert om den verkligen har samma antal hästkrafter naturligtvis!
Detsamma gäller ju då växellådan här, som dessvärre inte ens går att se i bilregistret, om den är uppsnabbad eller ej. Så där är det ju JÄTTEVIKTIGT tycker jag, med ett intyg från tillverkaren!
Eller tillhör du möjligen den kategorin människor som tror allt du blivit tillsagd, likaväl som det som på papper kan bevisas..?
Då hoppas jag det här kan bli ditt välbehövliga uppvaknande.

2. Tillverkningsår och årsmodell är i Alpina-fall samma sak.
Däremot med BMW, Mercedes, Audi osv så får bilar tillverkade på hösten, nästkommande årsmpdell.

3. De orden använder jag, när skäl föreligger, och då jag inte vet!
Precis som man ska.
Jag handskas med andra ord varsamt med sanningen!
Jag har nämligen inte mkt till övers för folk som sockrar historier...:-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med om att det är fel att kolla den en 08:a. Det är en 07:a oavsett om man går efter BMW's eller Alpinas sätt att se på saken. Tillverkad 06/2007.

Klart att man kan bli upprörd över att han skriver B5S men det är knappast den första eller sista annonsen som innehåller felaktigheter eller tveksamheter. Har du kollat med honom att han inte är godkänd att utföra uppgraderingen? Han är väl den största importören av Alpinabilar i Sverige och har sysslat med detta i många år. Många Alpinaägare kör ju åtskilliga mil för att serva sina bilar hos honom.

___
//Ulf
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Ja denna bilen är ju inte ens med BMW's mått en -08, helt korrekt!

Och han är såklart varken första eller sista "lallaren" som subjektivt skriver vad han tycker... Men man förväntar ju sig i allmänhet något mer av en handlare, och i SYNNERHET en som påstår sig vara en Alpina-representatör liksom..!
Och han är av Alpinafabriken INTE godkänd, och kan inte genomföra de godkända ändringar som en "s" innebär!
Jag har nämligen själv varit och uppgraderad en B5'a hos Alpinafabriken.
Dom är dom enda.

Ja, lustigt nog har folk förtroende för karl... Chockerande, för att uttrycka sig milt.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Märker man om bilen har 500 lr 530hk?
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Absolut vid tävling med något jämförbart..!
Annars är det ju svårt med 6% effektökning bara.

Men i just detta fall med en denna bilmodell finns det ju en ganska viktig/avgörande faktor nämligen;
Sliter den en M5 E60, eller ej..??
S-en gör ju det, alla dar i veckan!
Med vanliga B5 så är det lite upp till just exemplaret man besitter, ibland/ibland inte.

De snabbare växlingarna är nog lättare att märka av, tycker jag.
Men då ska man ju helst ha kört båda, annars är det nog svårt.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
1. Efter 5år så är det mer en fråga om hur den körts än hur den blivit chippad, när det gäller kvarvarande motoreffekt och växellådans skick. Oavsett vad olika intyg säger...

2. Trevligt att lära sig något nytt.

3. Precis som man ska? Nja, jag skulle då hellre hävda att VET MAN INTE så ska man INTE antyda att folk sysslar med bedrägeri.
Du sockrade själv precis själv upp en historia i Aftonbladetstil, istället för att kontakta person ifråga innan uthängningen. Hur oseriöst och lallaraktigt det är, låter jag vara osagt.

När ämnet falsk marknadsföring är på tal, så kan man ju verkligen fundera på om det är seriöst att kalla en efteruppgraderad B5 för en B5s.
Mer lämpligt borde vara B5(s)
Jag menar, en 518 som byggts om av BMW blir ju inte en M5a bara för att det sitter samma delar i den....
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Braxen.
Håller med. Det spelar ju ingen roll vem som gör "eftermarknadskittningen" för det är ju en "dekaltrimmad" BMW likväl.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
1. Är du dum på riktigt..?
Nu är du inne på något som jag överhuvud taget inte ens nämnt!
Och har heller inget intresse av.
Här diskuteras något heeelt annat. Vakna nu lite.

2. Varsågod.

3. VET MAN INTE, så ska man också säga det, precis som jag gjort!
Däremot är det såklart helt ok att nämna andra variabler, som växellådan, eftersom den öppnar ju för fler tveksamheter..!
Upplysningssyftet tycks du glömma bort här!
Har jag sockrat..?
(och brukar inte Aftonbladet kontakta vederbörande..??)
Nu svamlar du grabben!
Jag har själv bedrivit mail-korrespondens med Kalle Anka-firman gällande denna bilen!
Men även om jag INTE hade gjort det, så framgår ju bedrägeriförsöket GLASKLART för den invigde! Punkt.

Huruvida det är seriöst att döpa om en bil eller ej, så överlåter jag det till tillverkaren (och det är INTE Jarl's Bilservice)!
Duger det åt Alpinafabriken, så duger det åt mig.
Men kanske inte åt dig?!
Du verkar ju, av bilparken att döma, ha enormt höga krav...:-)
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Kävlingepågen;
Slå upp ordet "eftermarknad", eller försök lär dig något här;

Eftermarknad är ett uttryck som man använder när andra aktörer kommer in i bilden, och tillverkar s.k. piratversioner/kopior av själva originalet.
Serru.
Knappast fabriken själv...:-)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
1. Dum på riktigt?. För att jag påstår att intyg inte är avgörande hur en 5år gammal bil går och kan jämföras med orginalet för 5år sedan?

3. Visst har du sockrat, du skriver ju klart och tydligt vad han "antagligen har gjort" istället för att säga vad du VET att han gjort.

Nyss var du mycket noga med vad chassinumret skvallrade om, och nu helt plötsligt när det inte gynnar din sak så är du inte lika konsekvent.

Pinsamt att kalla andra för lallare och KalleAnkor, när man själv sekunden senare börjar att angripa debattörer genom att håna deras bilpark.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Vad har sagts i de mailen du och Jarl's har skickat till varandra? Vad har han svarar dig gällande b5an? (S)

Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
1. Sidospår, kallar jag det. Inget annat.
Jag har aldrig jämfört original effektsiffror (eller vad som möjligen är KVAR efter si och så många år), med vad effektsiffror på ett intyg säger! Eller någon fabrik.
Det är ju ditt spår...och sidospår är det!
Jag påstod, och påstår, att en bil utan intyg med en viss PÅSTÅDD effekt, är helt enkelt obekräftade uppgifter! Och det är oseriöst av någon att då försöka hävda detta.
Det är ju ingen slump att det bara är fabriken som får utföra detta, samt då BEKRÄFTA detta. Hur skulle det annars se ut..?!

2. Jag skriver att han "antagligen" har gjort så, därför att han ju påstår att han gjort det. Eftersom jag inte var med vid tillfället, så kan jag ju inte VETA!
Det handlar alltså om hörsägen här.
Det jag däremot VET, det påstår jag ju också.
Klart som korvspad.
Vad svamlar du om..?

Och jag är fortfarande lika stor vän med vad chassinummer kan berätta, och inte.
Alltså, konsekvent.
Förstår inte varför du tycker att jag svängt där..?
Det du behöver inse är ju att om tillverkaren (inte Jarl nu då alltså, heh hee) säger nåt, och dessutom skriftligen bekräftar nåt, så duger det åt mig...

Slutligen, gällande din "bilpark", så gör man ju vad man kan för att bedöma folk.
Innan jag såg den, så fick jag intrycket av att du är nog typen som köper nya bilar hela tiden...och är en petig paragraf-ryttare, som ska gnälla på allt!
Men "bilparken" förvånade mig, helt enkelt. Jag hade fel, men jag skäms inte över det. Även solen har sina fläckar...
Nu förefaller du bara vara en bitter snubbe, som inte har nåt liv, men som fortfarande vill gnälla på allt...
Ha hah haa.
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Nicklas_A;

Det är över ett år sedan, så jag minns inte riktigt.
Men han hävdade ju då att det är så enkelt ingrepp liksom.
"Bara att kopiera motorns mjukvara, och puff, så är det en "s" förstår du..."
Ungefär så, skrev han.

Och bara DET talar ju sitt klara språk, anser ju jag.
Det skulle Alpina höra...:-)
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
vill börja med att säga att jag tycker du har rätt Axaragge att det inte är en b5s osv. Men att du startar en tråd här och hänger ut jarls, du slänger upp chassinr, hk årmod och har stenkoll på det mesta men just den faktiska mailkonversationen "minns" du inte riktigt och den ägde rum för över 1 år sedan? Tycker detta verkar skumt.

Du har bedrivit mail-kontakt som du så fint kallar det och har tydligen inte ens plockat upp telefonen och kontaktat honom ? svårt? nej det går troligtvis snabbare än att skapa en tråd på autopower.

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
1. Du förstår alltså inte vad jag syftar på, och kallar det ett sidospår istället. ja, det är ju en variant det med.
ja, hur skulle det se ut om andra ställen än enbart fabriker kunde mäta fram effekt ur motorer mm.

2? (borde väl vara 3. eftersom 2. redan är utredd)
OM han nu sagt att han har chippat den så är det väl bara skriva just det, istället för att formulera sig som att du gissar dig fram till vilka bedrägerier han gör sig skyldig till.
Slå upp ordet "hörsägen" eller försök att lär dig något här;
Hörsägen är skvaller från andra än förste person, och skall inte användas när man hört det från förste person.

Om chassinumret säger att din bil är en B5, så varför marknadsföra den som en B5s? Det är ju ingen äkta, eftersom den är uppgraderad och inte byggd rätt från början!

Fortsatta hån, men nu om mitt liv istället för bilpark.
Luktar projicering lång väg, tragiskt.

När man själv startat en tråd som går ut på att gnälla, så kanske man inte ska gnälla på att andra anmärker på att det gnälls för mycket!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Skall man vara riktigt petig, så hävdar han ju dessutom inte att det är en b5s (vilket säkerligen är varumärksskyddat), utan han rubricerar ju bilen som en B5 S.
Visa användare
58
Axaragge
MB SL65 AMG -07
BMW M5 F10 -12
Alpina B5s -07
Nicklas_A;

Anledningen till att jag bedrev mailkontakt med Jarl istället för telefon, var för att jag satt på en båt i West Palm Beach för tillfället (snacka om off topic)!
Och anledningen till att jag agerade här nu, över 1 år efteråt, är för att jag blev "triggad" när en spekulant på min bil undrade om jag kunde ta bilen till Helsingborg för ett test hos honom... Jag satte i halsen självklart, och föreslog BMW istället.
Sen blev det tyst liksom.

Tycker du det är skumt..?:-)
Ge mig din mailadress så kan jag säkert leta upp hela diskussionen och vidarebefodra den till dig...
Förmodligen sisådär 4-5 ggr fram & tillbaka höll vi på, vill jag minnas.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Alpina är väl en eftermarknad på en BMW från fabrik eller har jag fel? Precis som Kleeman och Brabus.

Sedan om man läser din presentation så undrar man vem som är bitter här.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

ja
201
janne86
BMW 520 d Touring F11 -2011
Axaragge

Du verkar va hetsig som en (näthatare)
Och har svårt tänka mig du har dom bilarna du skriver du har, 1 på 100 att det stämmer

Gissar du har en E36 320 som är toksänkt och obesiktad

Inge emot att du hetsar men du har då inte dom bilarna du skriver, det märker man på din stil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.