|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Helt sinnessjukt att en BMW skall rasa som är servad enligt boken vid 13500mil BMW borde ta sitt ansvar och bara "fixa" detta. Ttt bara skylla ifrån sig och säga bilen gått 3500mil för långt är ju under all kritik enligt mig och inte premium alls. Men tyvär är detta inget ovanligt och jag lider verkligen med TS. Kan man inte bara fifla med mätaren då eller låta bilen stå och byta till salus ansvar och sedan anmäla raset? BARA SPANAR NU:-) |
|
| Frågan är hur länge Salus Ansvar har kvar 16000 mil som gräns ? | |
|
Ja då kommer en uppdatering i den havererade bilen... Bilen hade som sagt gått 13400mil och fullservad hos BMW verkstad. Har försökt få tag i BMW Stockholm för att förklara situationen. Efter ca 50 samtal så får jag tag i den person som handhar reklamationer och garantifrågor.. Förklara vad som hade hänt och hon sa att efter 2år vilket är nybilsgarantin så gör inte BMW någonting, men visst höll hon med om att motorn skall hålla mer än dom milen som den gått, och skulle gärna vilja hjälpa mig... Hon skulle prata med verkstan om ärendet och åter komma dagen efter..... Ingen hörde av sig, fick jaga henne per telefon i 4dagar och fick svaret att dom inte tänker hjälpa mig utan jag bör följa verkstans rekommendation att byta hela motorn. Då fråga jag om jag skall behöva byta den motorn efter 13000 mil också, men jag hade ju bara haft otur med den första uttryckte hon sig.... Jag sa att hon och BMW då kommer att få se fram emot en del samtal från press, tidningar och TV för håller inte deras motorer mer än så här så är det allvarligt. Så så är läget nu och inom dom närmsta dagarna så kommer jag hämta hem bilen och en god vän till mig som är duktig mekaniker kommer kika vidare på motorn och se hur stora skador det är. För verkstan har bara gjort en elektrisk bildiagnostik och kommit fram till att kamen inte står i rätt position. Även ett kompritionsprov gjordes där inte resultaten vad fullt godkända som han uttryckte sig. Detta med rasande kam i N47 motorn har varit uppe i Den engelska versionen av Plus under juni i år.. Här kan ni läsa mer Länk här kan ni se videoklippet Länk |
|
|
M34ever; Försäkringsbedrägeri. Kan stå en dyrt. Börjar smått fundera på om de är Bmw Tyskland som gett tydliga direktiv att försöka tysta ner detta så mycket det bara går. Verkar ju vara minst lika illa på den i Storbritanien. Skulle Bmw bli tvungna att åkerkalla alla modeller som berörs pratar vi inga småsummor precis. Undrar hur många miljarder den notan skulle sluta på. Sen att man är så korkade att man placerar kedjan där den sitter är obegripligt. |
|
| * lika illa i Storbritanien | |
|
Självklart vet BMW om problemet,tro inget annat ! Brister på komponenter av denna nivå skulle kunna sänka även det största av företag om man öppet erkänner bristerna. Därav "locket på" från Bmw's sida! Likaså detta med krånglande vv som är en följetång med och skulle vid ev erkännande och kostnadsfritt åtagande kosta otroligt med pengar för företaget. Idag är ALLA bil tillverkare hårt pressade ekonomiskt,inte minst Bmw som valt premium skicktet ! Alla tillverkare går back på nya bilar och ev vinst sker genom service-avtal mm. Segmentet Bmw valt är ett snävare spann idag än tidigare och de flesta leasing bilar är idag av märket Volvo och VW som man kan utläsa av de senaste rapporterna av nybils försäljningen. Anledningen är troligtvis billigare Bilar och förmånligare leasing avtal. Sen är eftermarknaden bättre då bilarna säljs billigare och med bättre garanti avtal än motsvarande Bmw bilar. För som någon skrivit på AP tidigare vid kontakt med Bmw Sverige.. Bmw har 2års garanti "that's it" !! |
|
|
Det är ju bedrövligt! Usch! Och själv sitter man i en 318d -09. Kul. O sen har nån idiot kommit på den utmärkta idén att vända på motorn (eller placera kamkedjan i bakkant). Allt för att det ska bli dyrare. Frågan är dock om ALLA dessa motorer kommer att drabbas. Kan man göra något förebyggande? Kan långa oljeintervaller, i kombination med START/STOPP, där oljetrycket påverkas, ha med saken att göra? Jag slår alltid av S/S samt byter olja var 1000:e mil. Motul, Inte Castrol. Vi får se... Kanske bäst att spara till en skrotmotor snart. Det roliga är att om man nu behöver byta till en beg. motor, ja, då ska den åtgärdas först med allt det helveteskittet BMW uppger.. En sak är säker: Min nästa bil är inte BMW. Kanske ska prova Merca? Audi? Eller rent av Skoda, Kia... Vi får se... Någon som är sugen på en extremt fin 318d -09? Jag vet en till salu, om du vågar :)))) |
|
|
FD-Ormen Jag förstår dig man blir ju mörkrädd av att hänga här på Autopower och läsa tråd efter tråd om alla möjliga fel på nästan nya fullservade BMW nuförtien. Och BMW verkar ju bara mörka allt som går att mörka. Det är rost, elektronik fel, och bilar som rent av rasar utan minsta tecken. Och då är Autopower ju bara en litet forum för BMW nördar. fakta är ju att dem flesta 116d/118d/316/318 etc körs av tantar som pendlar till jobbet som knappast hänger här. Sedan vet jag förstås att det totalt sett kanske är relativt få bilar som drabbas sett till försäljningen men det är verkligen inte premium och det kännns som det kör runt många tickande bombar där ute tyvärr. Jag har själv tillfällit övergivit märket även att hjärtat slår för BMW men det är inte mkt som talar för att man skall återvända just nu iaf. Kanske inte så konstigt att tyskarna själva verkar vara mest nöjda med Volvo Länk |
|
|
Jo jag gillar Bmw trots att vissa tror motsatsen,det jag ogillar är precis det Ni båda skriver om! När Bmw bara har sin "pissiga" garanti och knappt det så tror jag allt fler drar öronen åt sej. Fler märken har brister med,men verkar lösa dessa smidigare och billigare. Att V70 är en populär modell har inte bara med tycket att göra! Frågade min polare som är bilmeck med 30 årig erfarenhet och svaret var enkelt på vilken bil/modell som var mest ekonomisk att äga. Jo Volvo V70. Billiga delar och att repa. Bra kvalitet och lite rost. Tråkig? Javisst men ekonomisk och praktisk för barn familjer. |
|
| Man måste väl kunna säga åt BMW-verkstan att kolla upp dessa saker extra noga när bilen är inne på service? Borde väl märkas lite innan ett haveri får man hoppas. | |
|
Norrmännen har fått längre garanti på nya BMW, sedan 2011. Länk 5 år, 20 000 mil. Varför är garantivillkoren så otroligt mycket bättre i Norge och USA, jämfört med i Sverige? |
|
|
Börjar nog bli dags för BMW att slopa Met=Motoren,nä annat var det förr när man kunde skrika Motoren Werke när rpm gick på rött. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Och vad kostar bilarna i Norge? | |
|
Bmw är världens starkaste bilmärke, så ska mycket till innan den bubblan spricker helt. Fast allt har ju alltid en gräns. Vi entusiaster världen över som diskuterar sånt här är ganska liten jämfört med den totala kundgruppen. Bmw kommer aldrig erkänna detta fel och ta in det på garanti. Det skulle helt enkelt bli för dyrt som tidigare redan nämnts. Hur skulle man ställa sig till dom som redan är drabbade och lagt ut tusentals kronor på reparation om man skulle ge garanti? Har sagt det förut och säger de igen. Hur kan man komma undan med allt detta när man i princip erkänner att de är konstruktionsfel eftersom man kommit med ett uppdaterat kit?? |
|
|
Alla tyskar bilmärken har problem med en eller flera motortyper. Läs statistiken från t ex LF. Hur påverkas andrahandsvärdet från världens starkaste bilmärke. Hur många AP läsare köper drabbade dessa beg. dieselbilar. Hur många av BMWs motorer på senaste 8 åren är felfria. Antagligen bara 6-cyl diesel. |
|
|
Nu ska vi komma ihåg att många faktorer påverkar en motors livslängd och detta kan få en mängd konsekvenser i framtiden. Vi har exvis etanol-inblandningen i bensinen respektive dieseln. Den förlängda service-intervallerna som påverkar motorkomponenter mm. Minskad bränsleförbrukning leder till mindre avkylningseffekt på kolvar etc. Detta sammantaget i kombination med olika tillverkares lösningar på dessa faktorer leder till olika problem för respektive märke och snart vet vi vilka brister var tillverkare har pga detta. Men för att återkoppla till tråden så har Bmw motor tekniska problem i vissa motor modeller just nu och detta kommer bli svårt för märket att lösa smidigt! |
|
|
Det är en sak jag inte begriper: Har BMW slutat testa sina prylar? I labb och på fält? Jag har sysslat med provning de senaste 10 åren. Nämner inga namn, men vi testar komponenter och analyserar resultat. Både digitalt och visuellt. Plockar isär mekanik för att analysera vitala delar, skicka de till experter mm. Gör inte BMW detta längre? |
|
|
Hej!! Jag sitter i nästan samma båt. Jag har en Bmw 118d-08 som gått 13800 mil. ett skramlande ljud finns i motorn och jag vände mig till bmw göteborg. Där kunde man konstatera att kamkedjan är slack. De gav mig ett pris på 52 000kr. Jag ifrågasatte priset och de sa att vevaxeln byts med. Men jag har inte fått ett vettigt svar på varför vevaxeln måste bytas. Någon som kan hjälpa mig med detta svar??? |
|
| Kan jag komma ifrån vevaxelbytet så gav Mekonomen mig ett pris på 13900kr | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.