AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.103

Shoppinglucka ur funktion

Sida 1 av 2
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Min shoppinglucka har lagt av, men som till skillnad från många andra så hör jag ingenting när jag trycker på knappen samt att jag har skarvat om mina kablar på båda sidor i gångjärnen. Jag har läst alla inlägg här samt googlat men dom flesta verkar ha problem med kablaget i gångjärnen vilket jag inte tror det är mitt fall med tanke på att dom är bytta. Kan någon vänlig själ tala om för mig hur jag går till väga? Kan jag göra någonting utifrån eller måste jag öppna shoppingluckan. Brukar det vara mikrobrytaren i mitt fall om kablaget är bytt? Vad kostar den och exakt hur byter jag den i så fall?

Mycket tacksam för svar. Då vi ska på semester nästa vecka med hund!
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Kanon! Ingen som har haft detta fel tidigare eller har någon som helst aning om detta!

Skulle gärna vilja ha bilder eller utförlig förklaring på hur man byter mikrobrytaren (om det nu är den)?!

Hör som sagt ingenting när jag trycker på knappen till shoppingluckan, det händer absolut ingenting.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk
Första träffen på google ger en rätt bra guide. Verkar dock vara långt krångligare på E61 än på E39 touring. Glasluckans knapp är väl alltid tyst när den inte fungerar, eller vilket ljud menar du?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Pallar du inte skaffa konto på 5series.net kommer en textdump av guiden här:

How to replace micro switch on rear glass BMW E61
Fault indication: glass open by itself or is not possible to open at all.

1. Take away wiper (m8) and the big nut (24mm).
2. Release 2 nuts(m6) and take away the black plastic cover (on the inside). They are located below plastic a cup.

Now comes the tricky part…if the button is not possible to move it is corroded on the axis and you will have to use the Dremel-tool and cut the switch into pieces. This was my case.

3. Protect the glass and use the dremel-tool. Make a cut on both sides and bend/pull of the plastic part of the micro switch. Cut the cables. Don’t cut in the glass…it will crack=expensive!

4. No comes the most tricky part. The metal washer is still on the axis…protect the glass and make a cut with the Dremel-tool. In my case I used tape and a piece of wood to protect the glass.

5. Be sure that the cut made by Dremel is all the way down and now use a flat screw driver to “open” the metal washer to take it off the axis.

6. Now release the last nut (black m6 nut on the backside of the glass) to take away the holder on the backside.

7. Now clean and add lithium fat to the wiper axis. Clean all parts.
8. Put all parts back. Done.

Reason to the problem:
Poor sealing between micro switch housing and glass plate. The water comes through the cable inlet according to red arrows below.

Micro switch housing is very sensitive for water. This type of switch is normally used in cheap indoor applications like a keyboard for a table calculator or a remote control. Poor quality as usual=BMW.

The new switch will last for maybe 4 years then it’s broken again..a recommendation is to cover this switch when you wash the car to don’t get water inside.

2012-02-19 / Björn, Stockholm, Sweden
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Tack för info Lus!

När jag trycker på knappen så är det helt dött. Inget ljud, ingenting.

Jag har som sagt fått min kablar skarvade för 1-1½ år sedan, igår när jag öppnade bakluckan såg jag dock rester av eltejp som hängde från ena gångjärnet.

Det jag skulle vilja veta är om någon kan ha en uppfattning om det troligtvis är mikrobrytaren eller om det kan vara kablarna som spökar IGEN? Finns det något annat som bör bete sig konstigt ifall kablarna är av till shoppingluckan?

Skulle gärna vilja utesluta vilket fel det kan vara.

Tacksam för svar!
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Skaffade konto, så jag lyckades dra hem filen, tack i alla fall Lus!
Ni
11
NielsJ
M3 Cab (SMGII) - 06
Hej, har præcis fået samme problem på min 535'er efter at jeg vaskede den (fantastisk med en bil der ikke kan tåle at blive vasket ??) - hvor får man fat i en ny microswitch, og findes der et mere holdbart alternativ til BMW's sekunda varer?

Jeg kan sikkert få en "original" fra BMW men der koster den vel 15.000:- ... inkl. en ny lucka, eller? :)...

(Jeg tror ihvertfald at det er microswitch'en - jeg åbnede klappen efter jeg havde vasket den for at tørre gummilisten af med en fugtig klud, efter jeg lukkede den igen holdt den op med at virke - i den seneste tid har jeg flere gange oplevet at den har åbnet af sig selv - troede egentlig det var mig der havde glemt at lukke den, men efter at have læst om problemet er jeg ret sikker på det er switch'en der var ved at dø).
Eltejp är helt förkastligt och duger inte för långvarig lagning, speciellt där det är rörelse. Krympslang av hög kvalitet ska det vara. Vem lagade egentligen?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Jag åkte till bmw och frågade själv vad dom trodde felet kunde vara eftersom ingen här inne verkade kunna svara på det. Bmw trodde att det var mikrobrytaren, hade det varit kablarna så hade jag antaligen märkt av andra fel. Mikrobrytaren köpte jag på bmw, kostade 350kr
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Heh, klart det är microbrytaren, glömde kanske att vara tydlig med det i mitt svar :)
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Jag bytte microbrytaren, 1 timmes mek + 300 SEK för ny brytare.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
okej, tack Lus!

Matsh, har du lust att förklara hur du exakt gjorde? Jag kan inte ens få upp luckan, du får gärna skicka pm.

Att köra med en dremel som fanns i en annan guide är inget jag tänker ge mig på. Då lämnar jag hellre in, men 1 timme kan jag lägga ner! :)
Ni
11
NielsJ
M3 Cab (SMGII) - 06
300:- for en microswitch? Wow! Taget i betragtning at den kun holder i 4 år burde de levere en håndfuld med når man køber bilen. De koster vel 2.50 / stk. max. i indkøb
Ca
2
Camaroanders
Bmw E61 530xd Lci -08
För att få upp shopping- luckan när microswitchen lagt av skruvade jag bort torkararmen och den stora muttern då kunde man lyfta på switchen så kablarna gick att komma åt sen klippte jag av dessa och byglade dem, då poppade luckan upp. Bort med de två m8 muttrarna på insidan för plasten sen en m8 mutter till som håller hela plåten. Passade på att smörja upp leden till torkararmen då den gick tungt. Sen dit med den nya microswitchen!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Går att öppna med INPA på e39 borde gå på E61 också.

Min bil:

Länk

Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Förstår inte riktigt vart microbrytaren sitter. Nån som har bild eller bättre förklaring? Måste det vara orginalbrytare? Finns inget bättre än orginalskiten?
Ca
2
Camaroanders
Bmw E61 530xd Lci -08
Microswitchen är knappen till shoppingluckan som sitter vid vindrutetorkaren.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Där vet jag hur det ser ut. Är det då den platta böjbara "kretskortet" som går ner som är det som behöver bytas? Jag vet att där inne var det bara som en pöl med vatten iaf.
Denna kanske kan hjälpa Länk
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Mycket bra. Texten fick lite bättre betydelse med bilderna till. Tack. Men jag vill då fan inte kapa på det viset!! Ska nog lösa det på annat vis.
Precis. Du kan göra som du vill men nu har du iaf en hum om hur du ska gå tillväga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.