AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.420

Vägpirater härjar igen.

Sida 3 av 4
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Senast var det några små ungar som jag såg springa runt i rondellerna vid Ikea (kungens kurva) som försökte få stopp på bilar...

Lär vara en tidsfråga innan dem börjar tvätta/försöka putsa rutorna och hänga över bilarna vid rödljusen som för övrigt är ett ganska vanligt fenomen utomlands...

Hoppas för deras bästa att dem inte väljer mig bara...

BMW M-POWER
Vad var det för ungar?
GI
2.196
GINO
Rumänska romer.

BMW M-POWER
Då ska de säkert sälja skräp tigga pengar eller sno något.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Usch så rasistiskt. Jag tror att de bara ville ha lift till närmaste cyklotron på sin jakt efter Higginspartikel c3S
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I förmiddags såg jag några av dessa "Kulturberikare" vid IKEA Barkarby då de försökte pracka sitt trams på några oskydiga som parkerade på den stora parkeringsplatsen för att besöka IKEA medans jag körde förbi.

Internationellt organiserade ligor och pack är vad de är och skulle om det var någon ordning kvar i det här landet deporteras ögonaböjd men tyvärr så tittar myndigheterna bara slapphänt på och kan inte ens ordna förbud emot tiggeri.

En ny företeelse i Stockholm är att vid var och varannan Tunnelbanestation så ser man en eller flera som försöker lura av hederliga, vanliga medborgare pengar och har detta som en profession dessutom. Snart har vi väl dessa befolkningsgruppper ståendes vid rödljus och övergångsställen erbjudandes att tvätta vindrutan medans det är rött ljus....

Mvh
Asken
Karl-Hilding
Fö så sprang jag på rumänska tiggare i Jönköping i veckan.
De var enligt ett papper dövstumma och ville ha bidrag till Sveriges Dövstummas Förening.
De stack fram ett papper där man skulle skriva namn, adress, postnr plus summa man skänkte = gav dem i handen.
Jo alla sätt är bra utom de dåliga!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Karl-Hilding - den var ju riktigt bra! :) Man får ge dem lite cred för deras påhittighet, i alla fall.

----
BMW CS #6212
Herregud vad folk eldar upp sig i de ivriga diskussionerna kring "vägpirater".
Varför kallas dom ens vägpirater? Tiggare är väl en mer träffande beskrivning.
Jag har stött på dom s.k. piraterna på macken varvid det drogs en snyfthistoria. Jag svarade lägg av, tankade klart och åkte därifrån.
Jag ser inte skälet till varför det här skulle prioriteras så mycket mer än de vanliga trafikförseelserna.
Karl-Hilding
I ett tidigare raderat inlägg lade jag upp statiskisk % av anledningar till olyckor i trafiken.
Men det blev raderat...synd. Kan ha varitför sista raden som behandlade de sista 5 % av olycker.
Att det raderades för att ca 70 % av olyckor består av förare med droger/alkohol/sömnbrist/sjuka/gamla/personliga problem mm tror jag inte.
Ej heller att det var ca 20-25 % av olyckor som härleddes till bilen/vägarna/halka/mobiltelefon/ungar/vackar tjejer på gatan/vackra damer i baksätet/getingar/bilköer mm.
Så nu får ni gissa på de sista 5 - 10 %....hög fart är en dem, orutin är en av dem, könet är en av dem...
Hilding: intressant, har du någon källa på uppgifterna? Alltid svårt att komma över användbar statistik.
Karl-Hilding
Eller rättare sagt de sista 5-10 procenten är summan av de tre sista plus en drös "tillfälligheter".
Solen i ögonen glömde jag plus bländningsrisken i Norrland där många har hela midnattsolen i grillen eller på taket :-)

Oberoende så är hastigheten från 90 till 80 på breda nästan otrafikerade vägar försumbar när det gäller statistiken.

När det gäller utsläpp är det bara en papperstiger, och sänkning från 50 till 40 ÖKAR utsläppen.

pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Karl-Hilding -> Källa?
Karl-Hilding
Källan uppger jag inte så klart.
"Bit inte den hand som föder dig."
Det är mycket politik i många beslut ang hastigheter och utsläpp.
Ge och ta som det heter.
Karl-Hilding
Gino:
"Lär vara en tidsfråga innan dem börjar tvätta/försöka putsa rutorna och hänga över bilarna vid rödljusen som för övrigt är ett ganska vanligt fenomen utomlands..."

Utkanten av Barcelona vid ett rödljus några år tillbaka skulle de putsa min framruta med en skitig trasa. Det blev grönt och jag drog iväg med en torkararm förstörd. Han helt enkelt hann ryckta tag i den när jag skulle köra.
Vad gör man?
Hilding: Lägg ner din propaganda nu, dessutom är inte FB en vidare pålitlig källa...
Karl-Hilding
Tänka sig att jag inte ens är medlem i FB.
Och bunf, berätta mer om propagandan?
Det du ser i nyheterna kanske jag lever med dagligen.
Flashback, försök inte...
GI
2.196
GINO
Karl-Hilding:

Ja du KH, det finns flera sätt att tackla det hela på eller sätt som jag skulle försöka reda ut det hela på.

1) Nyttja impulser från hjärnan:

Är man utomlands och inte vill ha trubbel, skulle jag göra som du bara bita i det sura äpplet och åka därifrån.

2) Använda impulser från hjärtat:

Ta smällen och bryta av armen på denna ziggis och stoppa upp gummit i ars-et på han för skadan han har åstadkommit på bilen.

3) Ha lite små pengar tillgänglig jämt i bilen och när man ser att det börjar eller skall börjas torkas på vindrutan så skriker man och slänger ut lite pengar så dem ger fan i bilen.

Jag skulle använda alternativ 2 inte för att det är så smart utan det är så jag är skapt...

;)

BMW M-POWER
Angående tiggare så får jag säga att man i Oslo lyckats väl med att bli av med det problemet, i alla fall i områdena runt Karl-Johann. Var nyligen på besök där och såg faktiskt bara några enstaka (etniskt) norska uteliggare som tiggde. Inga romer eller andra icke-norska tiggare.

Var senare i Stockholms centrum och man kan väl säga att bilden såg något annorlunda ut där... tyvärr. I närheten av centralstationen (vid en kyrka) hade man dessutom även utskänkning av mat till "behövande" där köerna ringlade sig långa. Inte så få av de som fått sin mat gick därifrån rökandes. Kändes inte som att initiativet var så lyckat. Prioriteringar måste väl alla göra?

Det som dock förvånar mig är att det uppenbarligen lönar sig att tigga här i Sverige; vilka är det som skänker pengar till dessa tiggare? Inser man inte att man på så sätt lockar hit fler och fler? Ibland blir man rejält trött på den uppenbart låga intelligensnivån hos många medmänniskor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.