|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Ren skylthållare var ett bra tips, det har jag inte tänkt på tidigare. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
De får inte göra "reklam" för ngt inte ens typ Bilia eller dyl. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Jag vet dock att förr i tiden kunde trafipaxbilarna och även senare "videobilar" ha klistermärken på fejkade företag eller sådana som inte fanns längre. En eller två vanliga radioantenner brukar också vara en varningssignal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Handlade inte denna tråd om "vägpirater"? Jag har sett samma typ fler gånger runt Sthlm. Tyskreggad Merca och tattarutseende. Inte svårt att skilja från en Svensson som har problem. Mats BMW CS #5847 |
|
| Jag har sett dem på E6:an. Stod på en avfart, halvvägs ut i körbanan, och vinkade som en tok. | |
|
Jag ska ha en 5 liters dunk redo med 2 dl bensin i och resten vatten. Nädå jag brukar inte vara taskig jag brukar säga att jag gärna hjälper till och tar upp telefonen, "jag ringer polisen eller vägassistance så kommer det med bensin" Helt plötsligt brukar de ha tillräckligt i tanken för att åka iväg. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Johan B. Måste ha varit förr förr i tiden :) För numera är lagen/reglerna stentydliga - inga myndigheter eller dess utövare med tillhörande redskap/verktyg eller liknande får göra reklam även om just "bilia.se" på en reggskylt kan verka beskedlig. Vet att FK fick avslag att skriva FK på sina bilar (regskylt). Däremot bilar med funktionsinriktning får ha text. Typ att det får stå polis på polisbilar eller hemtjänst på hemtjänstbilar osv. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Jäkla tjat på Polisen, är ni 15 år gamla? Kör för fort men klaga inte på Polisen - tycker jag. Återkom när ni läst igenom den här: Länk Jag kör inte lagligt på långstyrningar men har lugnat mig mer och mer med åldern. Hjälpte lite att exet hade hund och då vill man inte att han därbak ska åka runt som en flipperkula heller. |
|
nikasp Spelar väl ingen roll om man kör lite eller för mycket fort eller ofta eller sällan. Kör man för fort så gör man det - luktar lite dubbelmoral från din sida. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Vart kom polisen in i bilden, detta handlar om vägpirater inte fortkörning eller polisen. | |
| Polisen kom in i bilden på så vis att de ägnar sig åt skit istället för att ta tag i riktiga grejer, som i det här fallet vägpirater. Att jaga fortkörare på motorvägar är ungefär lika framgångsrikt för trafiksäkerheten som om man skulle tappa nycklarna i mörkret men leta där det är ljust, bara för att det är enklare där. nikasps uppsats i all ära, visst är fart en del av problemet med bilolyckor, men inte på motorvägar, det är inte där olyckorna händer, men det är där polisen lägger resurser. | |
|
OT: Jag retar mig rätt mycket på de som tjatar om att Polisen inte gör nytta och gråter över att de inte kan ligga i 200 på E4 utan risk att bli av med kortet. ALLA vet att högre fart = fler döda. Det är så enkelt. Sen är det svintråkigt att köra fort på motorväg. Det är ju kurvig 70-väg som är mest skoj. On-topic: Såg en sån där ledsen typ som såg ut som Borat ungefär men stannade såklart inte. Skulle vara kul att skoja med dem om att man ska ringa och be Polisen komma och "hjälpa". |
|
|
Två s.k. vägpirater med en skabbig Ungersk alt Rumänsk-reggad Merca försökte vinka in mig till vägkanten. Deras uppsyn hade t.o.m. fått moder Theresa att låsa dörrarna och trycka plattan i mattan. När jag kom förbi en stund senare var dem borta. Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck. |
|
|
Nikasp: Olyckorna i Danmark gick totalt sett ned i samband med att de höjde till 130 på motorvägarna utanför tätorter. En obekväm sanning för trafikforskarna :-) Visst gick olyckorna upp på vissa högfartströckor men i gengäld gick de kraftigt ned på de med 90/110 - bilister respekterade plötsligt gränserna när de visste att de kunde gasa på där de var mer befogat. |
|
| ...och när det gäller vägpirater tycker jag mig få meddelanden dagligen via Facebook mm där folk varnar för dem. Otroligt att de kan få affärerna att gå ihop... | |
|
Ot, nikasp, kasta inte sten i glashus och ta fram en mer relevant rapport en grupparbetet i 9A. Visst, farten har stor betydelse för hur en olycka slutar, men de olyckorna händer inte på de motorvägar där polisen trålar. Självklart gör polisen nytta, men prioriteringarna är fel om vi vill sträva mot en nollvision. Till topic. Förra sommaren var jag ute och for med 245:an. Då varken trippmätaren eller tankdito fungerar så har jag alltid en femlitersdunk med bensin med mig. Blev stoppad av en gentleman i kostym som ivrigt beskrev sitt problem - bensinstopp. Jag var stressad och innan han hunnit hämta nästa andetag hade jag fyllt hans tank med 5 liter prima soppa. Här blev det lite konstigt. Jag var fortfarande i vägsamariternas land, nöjd över att ha hjälp en olycksbroder, men...när snubben hämtat luft gav han mig ett visitkort som skulle styrka att han var VD för en av Tysklands större importfirmor, och en vädjan om att göra min insats större, kunde jag låna honom 2 000 så han och sällskapet kunde ta sig till Stockholm? Från bilen, en sunkig Merca 134:a började en kvinna skrika bifall samtidigt som hon räckte ut en klackring ur bilrutan, och här ramlade polletten ned för mig. Jag fattade grejen, såg det komiska i det och vände på steken. Agerade med kroppsspråk, ögon och röst om att jag skulle ha betalt för bensinen de fått. Till saken hör att jag av natur och träning är rätt stor, dessutom rakad skalle och ser sur ut även när jag är glad. Vi munhöggs ett tag, deras affärsförlag var uppe i 5 000 samtidigt som jag signalerade ett kok stryk och stark vilja om att vilja ha betalt för bensinen. Humor, jag slåss aldrig men läget var sådant att jag kunde gilla läget. Det slutade med att jag fick klackringen och de försvann med en rivstart. Har den kvar fortfarande, en snygg ring och ett skapligt minne från mitt möte med dessa pirater, som troligen var från den snällare skolan :) Jag kan förstå de som känner obehag, det var en riktigt laddad situation. |
|
| @Robert Lundberg: Du är ute och cyklar. En generell lägre hastighet i trafiken ger mindre olyckor, det kan du inte argumentera bort hur mycket du än försöker. Och om du kallar det där ett kasst arbete så vet jag inte vad mer du behöver? Jag kan gärna göra en egen tråd och bemöta alla dina argument. Här har du lite mer "felaktigheter" från Trafikverket: Länk och lite mer "– Alla de som kör mycket för fort, de kör också lite för fort. För ofta så har man den här attityden till trafiksäkerhetsdelen att man låter bli normerna. Så även om vi riktar in oss på att ta de som kör lite för fort så kommer de också fastna i de här kontrollerna, säger Bengt Svensson, trafikansvarig Rikspolisstyrelsen." Länk | |
Karl-Hilding |
Och den gränsen är nådd. Du kan argumentera hur mycket du vill och det enda du får rätt i är att vid hastighet 0 (noll) sker inga olycker. |
| nikasp, dödsolyckorna sker fortfarande inte på våra motorvägar, allokera om i budget och jaga rattfyllon istället, eller fartsyndare på vägar där det de facto händer olyckor. Klart att en generell hastighetssänkning minskar antal döda, men du lever i en fantasivärld, rätt åtgärder på rätt plats. | |
|
Ni som tjafsar om fortkörning och om polisens insats osv starta en ny tråd om det! Denna tråd handlade om vägpirater! Mats BMW CS #5847 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.