AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.188

Köpa F30 320d eller 325d

Sida 1 av 2
Hej,

Jag funderar på att ta ut en personalbil. Jag har tidigare kört BMW och längtar tillbaks.

Tyvärr har vi ett krav på max 129 gCO2/km vilket begränsar urvalet till 320d eller 325d.

Bilen får inklusive rabatter max kosta 333.750 kr.

Det jag väljer mellan är;

320d Business Advantage Sportline

- Vit
- Automat
- Harman Kardon
- Antracit innertak
- Tonade rutor
- Sportstolar (och annat som ingår i Sportline)
- Xenon (och all annan utrustning som ingår i advantage paketet)

325d

- Vit
- Manuell
- HiFi
- Xenon
- Farthållare
- Sportstolar

Jag har inte provkört någon 325d (då det inte finns några bilar ännu) men givetvis en 320d automat. 320d känns lite väl trött men ändå helt ok i känsla ihop med automaten i alla fall i stads- och landsvägskörning. 325d ligger bättre till effektmässigt men frågan är om det egentligen blir någon större skillnad i upplevelse. Någon som kört både 520d och 525d?

Vad tror ni om andrahandsvärdet? Min egen gissning är att 320d kommer hålla värdet något bättre med tanke på automaten.

325d finns heller inte paketerad med tjänstebilspris och därför blir förmånsvärdet några hundralappar högre per månad.

Vad skulle ni valt?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag hade utan tvekan valt den mer välspecade 320d med automat när båda ändå är 4-cyl

BMW CS #5139
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Med de förutsättningarna skulle även jag gått på en 320d med vettig utrustning.

/J.I
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
En 8 år gammal bil eller en 1 år gammal, det är väl inget svårt beslut? Finns absolut inga fördelar med motorn i 325an gentemot allt du får i F30n.
Utrustning väger mer. Köp 320d.
Karl-Hilding
Var finns info om 325d?
"en 8 år gammal bil..."
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vitoco: Jag antar att han menar 325d F30 med en fyra på 218Hk (4.9L/100km och 129g/km) inte en E90? :)

//Bjersér
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Bjerser: menar du att det ska komma en sådan, för inte finns det någon f30 med den motorn?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vitoco: 325d finns att beställa numera!

Länk

//Bjersér
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Huh, tydligen kommer en sån. Hursomhelst, då båda motorerna är lika "roliga" så ger effektökningen inte ett dugg i mervärde tycker jag, välj mer utrustning så får du en trevligare bil. Automaten är värd allt, speciellt i en diesel där karaktären är som den är.
Jo, det lutar mot 320d mest pga av automaten. Vad tror ni om andrahandsvärdet för en udda modell som 325d?

Btw, DSC:n är väl möjlig att koppla ur helt och hållet fortfarande även i en 320d?

Alternativet till ovanstående specifikation är att gå på en 320dA Touring men med något mindre utrustning. Det skulle i så fall enbart vara pga av förmodat bättre andrahandsvärde då jag ej har nytta av det extra utrymmet. Vad tror ni? Ekonomiskt smart?
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Ny bil och ekonomiskt smart hör inte hemma i samma mening :)

Gissar att du ska ha den i tre år. Välj en du verkligen VILL ha. Om du får 10 papp mer eller mindre om 3 år för att det är en kombi spelar väl ingen roll. Låter inte roligt att planera för försäljning redan innan du beställt bilen...

Mina 2 cent.

Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Jag hade gått för 320d utan tvekan och om du vill ha mer mos, köp BMWs trim med fulla garantier... 325d känns inte rätt om inte merpriset är lägre än vad trim kostar.

Antisladd går att koppla ur helt...

Sverige är ett kombiland så det kommer att krylla av beg touring vilket inte gynnar beg värdet... Kan du åka sedan så tveka inte...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
AlpineProphet>>Anledningen att det kommer krylla av touring är för att det är den populäraste modellen. Man ska inte bara se till den högre tillgången utan att betrakta den högre efterfrågan.

Att bara se på den höga tillgången och därmed anta låg efterfrågan är att lura sig själv med för enkelt resonemang.

+ Ny bil och garantier
+ Bakhjulsdrift

- 50 hk mindre effekt
- Inte lika körglad sommartid

Antagligen blir det förmodligen en sedan oavsett vilken som håller värdet bäst då det blir svårt att hålla sig under 333.750 annars.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Hade utan att tveka valt 325d, sportline har ju tyvärr inte så mycket tilltalande utrustning ändå. Den gräsliga röda listen på instrumenten och mattorna måste man ändå gå in och välja bort.

Resonemanget om M Performance kit håller inte då det troligen kommer ett liknade till 325d. Det är mycket mer som skiljer 320d och 325d än bara en ommappad motor. 450nm i en manuell 3-serie är inte tråkigt, det är riktigt kul! Automaten kommer du inte sakna, snarare uppskatta den manuella. Och 320d kommer hamna långt efter i alla hastigheter.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Misani:Njaa, tror inte att bmw kommer ut med ett powerkit till 325:an, samt om man har en 320d med powerkitet så får du 420nm, inte stor skillnad mellan 325:an . Samt stt den 8-stegade automat passar mycket bättre till dislare framförallt dom 4 cylindriga BMW motorer. Sedan är det ingen jättestor skillnad mellan dom 2 motorerna. Så kör på en bra utrustad 320d!!:)

-Tihe syriyoye-
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Båda bilarna i hans fall var utrustade till den nivå som rymdes i personalbilskalkylen, dvs bilen har då 380nm.
Då får man betala trimning själv, vilket kanske inte är så intressant när man har en personalbil.
///Misano: Att trimma en personalbil är idiotiskt. Jag vet sådana som åkt fast för att ha trimmat sin personalbil. Arbetsgivaren var inte särskilt glad, inte heller leasingbolaget för den delen, och de får inte längre ta ut någon ny personalbil.

Sen står det klart och tydligt i alla försäkringsbolags villkor att om bilen är/varit trimmad med av generalagenten/biltillverkaren icke godkänd programvara sätts ersättningen ner med 100 procent, dvs. försäkringsbolagen betalar varken ut några pengar vid totalskada eller reparerar bilen.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Gå på en 320d med automat. BMW:s dieselfyror med spak är ingen hit. En månad i en X1 20D med spak var inget kul.

Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Chris87: BMW MPPK är ett originaltillbehör och därför blir det inga problem med något av det du nämner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.