AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.994

Välja F30 318d eller 320d?

Sida 2 av 2
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Jag lyssnade igår på HK-ljudet och det imponerade verkligen. Enligt mina öron är det ganska liten skillnad mellan standardljudet (som iofs är helt ok)och HiFi-ljudet medan steget upp till HK är enormt. Väl värt mellanskillnaden!

Jodå, sportstolar i Oysterskinn är inga problem. Se min bildlänk ovan tex.
Naab: Bilen på bilderna som du länkar till har vanliga standardstolar, inte sportstolar.

Du kommer antagligen vara tvungen att välja bort någonting och det är med stor sannolikhet något av de dyrare tillvalen, dvs. läderklädsel eller Stop&Go (adaptiv farthållare)
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Chris87: Du har rätt, bilen på bilderna har inte sportstolen men det är inga problem att beställa kombon sportstol med Oysterskinn. Men båda kostar såklart extra :(

Ja, jag kommer säkert att tvingas ta bort något av de dyrare tillvalen. Om nu inte nya kampanjen från 1/7 blir ännu bättre förstås. Men den kan också bli sämre eller - troligen - inte förändras alls. (I USA verkar det som att Modern Line kommer att utgå MY 2014 och priset på backkameran att halveras men det gäller ju förmodligen inte här.)
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Tack för alla synpunkter! Nu har det kokat ner till två (ganska olika) slutvarianter som jag tvekar mellan:

1.
BMW 320 dA
Alpinvit
Advantagepaket
M-sport
Eluppvärmd ratt
ACC Stop & Go
HK
Bluetooth Prof.

2.
BMW 318 dA
Mineralgrå met.
Advantagepaket
Dakota Oyster
18" 415
Kamera
Exteriörlist alu.
Sportstolar
Adaptiva kurvljus
HK
Bluetooth Prof.
M-sportratten

Så, vilken ska jag ta? :)

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Nr 2 och komplettera med ett chip...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om jag förstått det rätt så ingår sportstolar, fälgar och lite annat i M-paketet det antar jag åtminstone? I så fall tycker jag tyvärr inte att din specificerade 318dA bjuder på något som gör den till ett bättre val än alternativ 1. Metallic, Oyster och aluminiumlister i all ära det är snyggt men M-paket, ACC och en större motor väger mycket tyngre i mina ögon. Och F30 är snygg i Alpinvit om du frågar mig...

Kurvljusen har sina fördelar men jag uppskattar inte den funktionen tillräckligt mycket för att de skall väga något vid ett val. Jag hade tagit en 320dA enligt ovan, lycka till med köpet! :)

//Bjersér
Tompak23d:Att trimma en tjänstebil är väldigt dumt. Jag vet sådana som åkt fast för att ha trimmat sin tjänstebil. Arbetsgivaren var inte särskilt glad, inte heller leasingbolaget för den delen, och de får inte längre ta ut någon ny personalbil.

Sen står det förövrigt klart och tydligt i alla försäkringsbolags villkor att om bilen är/varit trimmad med av generalagenten/biltillverkaren icke godkänd programvara sätts ersättningen ner med 100 procent, dvs. försäkringsbolagen varken reparerar bilen eller betalar ut några pengar vid totalskada.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Chris87: Delade meningar här... Finns försäkringar att ta om man väljer att trimma och känner sig osäker. Dock har iaf jag aldrig hört talas om en bil som pajat pga trim...
Min förbrukning sjönk med 1 dl/mil efter trimmet, och vi ska inte tala om hur fint kärran går också. Problemfritt efter 4000 mil och 293 hk...

Dock har jag full respekt för ditt resonemang.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Bra spec på 320d, kör på den men välj till PDC fram och tonade rutor som jag tycker är ett måste på en vit bil.

BMW CS #5139
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Köp BMWs egna trim och problemet är ur världen. Vet dock inte om det finns till 318d iofs...

Hade valt 320d och kryssat i xDrive istället för HK och ACC, men så bor jag ju i Östersund...
Har du övervägt svankstöd och parkeringsvärmare med timer? #1 är roligare men #2 är mer sober. Körmässigt helt klart #1. Behöver du eluppvärmd ratt? Fråga runt hos fler handlare om inte ngn kan ge bättre pris.
+DAB
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Båda bilarna är precis på gränsen till vad som går att klämma i under 8,5 bb ink vinterhjul så om något ska väljas till måste tyvärr något annat bort :( Dessutom finns 120-gramsregeln vilket gör att x-drive tyvärr går bort.

Parkeringsvärmare är verkligen inte dumt (gjorde den gångna vintern helt ok i min Passat) men är ruskigt dyrt. Törs man hoppas på en kampanj snart? Audi hade ju nyss precis en sån kampanj med dieselvärmare för drygt 10.000.

Ja, sportigt mot sobert var en bra sammanfattning.

(Och tonade rutor blir det säkert om det blir M-sporten men det kan jag fixa efteråt så "äter" det inte av utrustningsutrymmet.)

Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
I natt knarkade jag bilder på Alpinvita F30 M-sport på f30post.com och det avgjorde saken. Fick alldeles nyss en helt ok offert från Bavaria Danderyd på specen ovan så nu är det nästan klart. Enda kvarstående frågan: Borstad aluminium eller standard M-sport Hexagon?
Välj det material som är mörkast och mattast. Svart dekorkant.
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Lol, det var samma drog som avgjorde färg + m-paket för min del och försäljaren av denna drog var mycket riktigt: f30post :)

Och, kombinationen vit + m-paket är mycket lyckad på bild men faktiskt ännu bättre i verkligheten. Kan inte vara mer nöjd!

Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Skönt att höra. Ser fram emot slutet av augusti nu!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.