|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Inom kort är det dags att beställa ny tjänstebil. Jag har efter mycket funderande och många jämförelser med andra märken bestämt mig för att det ska bli en 3-serie med automaten. Jag är van vid väldigt välutrustade bilar och vill därför inte gärna avstå HK-ljudet, lucka, sportstolarna, radarfarthållaren etc och man vill ju gärna ha åtminstone 18-tummare för att det ska se lite roligare ut ... Här någonstans slår jag i firmans pristak, 8,5 bb netto. Är det värt att gå ner från en 320d till en 318d för att få in den utrustning jag vill ha? Hur stor är egentligen skillnaden med automaten? Finns det någon annan utrustning man inte ska missa? | |
| Provkör! Tycker själv att 320d inte är speciellt kul att högvarva på grund av den akustiska "diesligheten". Man kör alltså gärna på mellanregistret, och där skiljer det inte speciellt mycket i prestanda mellan 318d och 320d. Så 318d kan nog i praktiken bli väldigt likartad som 320d för vardagskörningen... | |
|
Ja, det är just så jag tror att det är. I synnerhet med automaten som sällan väljer de riktigt höga varvtalen. Jag ska försöka få tag i en 318dA nånstans och prova. Synd bara att radarfarthållaren av någon obegriplig anledning inte går att beställa till 318. |
|
|
Jag skulle absolut gå på en 320d då 318d är betydligt tröttare, men däremot inte snålare. BMW CS #5139 |
|
|
Ok, ännu större anledning att testa då. Några tips på bra utrustning? Skulle gärna höra intryck från någon som jämfört HiFi och HK tex. Är radarfarthållaren värd sitt pris? Har haft det i bilar av annat märke och uppskattade det i infartstrafiken men då måste den funka optimalt. |
|
| Är det förresten nödvändigt med diesel? 320i skulle väl kunna vara ett annat alternativ om det gäller att komma in under en viss beloppsgräns? | |
|
Förutom pristaket har vi 120-grams CO2-gräns i bilpolicyn. Trist. Tur att man kan få en 320d med sportautomaten iaf. |
|
| Uppskattar du musik mycket ska du definitivt satsa på HK... | |
| HK blir det helt klart. Sugen även på Stop&Go, lucka, kamera och M-sportratten. Navi hade såklart också suttit fint men känns orimligt dyrt. Ni som har den, är den värd sitt höga pris? | |
|
Navigering var nog det första jag valde bort, dom 20 papp får man mycket godis för. Skärmen är snyggare ja, men rent praktiskt löser jag det med en app i telefonen de få gånger jag behöver karta å kompass. Har ju levt ett par veckor med med bil och m-ratten vill jag inte vara utan. PDC fram å bak OCH backkamera är klockrent. Utökad blåtand använder jag varje dag utan att behöva göra nått, aktivera blåtand på mobilen, hoppa in i bilen och du är uppkopplad med telefoni och musik automagiskt. Du kan inte klämma in ett M-Sport paket? Tror det var +23' då business advantage edition var valt. Det gör bilen till något helt annat än bara en 320. Nästan så att det svarta innertaket och 255 bak "betalar" paketet, brutalt snyggt. Hk har du skrivit och det är ett måste. /Björn |
|
|
Jag har Navi Professional och uppskattar verkligen både utförandet och funktionen. Avstod bl.a. prylar som HK och panorama till förmån för Navi Prof. Sen om den faktiskt är värd sina pengar är väl tveksamt...men skärmen är snygg att se på och funktionen är oklanderlig. /J.I |
|
|
Jag har stop&go i min bil och måste säga att det är det jag uppskattar mest av allt. Kör med radarn på säkert 80% av tiden. Funkar lika bra i sthlms köer som på motorväg. |
|
|
Stop & Go är väl standard i alla kärror??? Mina reflektioner över min nuvarande kärra, samt min föregående kärra (X1 med maxutrustning) är följande: Backkamera - nej. På vintern så är den totalt värdelös, annat om den vore infälld. HK-Ett måste. M-sportratten-underbar. M-sport paketet-underbart. Så j***a snyggt. PDC fram och bak-absolut Navi Pro-helt klart. Får en HD att lägga musik osv. på samt en fantastisk navigation Mina personliga reflektioner :) |
|
| Tompak23d: Stop & Go är den adaptiva farthållaren som håller avståndet till framförvarande fordon. Det du tänker på är Start & Stopp (motorn slås på och av). | |
|
Syftade på aktiv farthållare med stop&go (dvs. en farthållare med radar som känner av avståndet till framförvarande bil). Guds gåva till bilföraren! |
|
|
Tack för bra tips och synpunkter. Nu återstår som sagt bara att klämma in allt under 378.250 . . . Då är det bra med tips som det om backkameran så att man kanske kan stryka något. Hade en Passat CC ett tag och där satt kameran infälld bakom VW-emblemet som fälldes ut när man la i backen. Lysande konstruktion, jag behövde inte rengöra linsen en enda gång på tre år. På nästa bil (en kombi dessutom) satt den helt oskyddad och grodde igen på vägen hem från biltvätten . . Det jag vill ha (och realistiskt försöker klämma in i budgeten är nu: 1. Automat 2. Sportstolar 3. 18-tummare 4. Oysterskinnet 5. ACC (Stop & go) 6. HK 7. Bluetooth Prof. 8. M-ratten 9. Mineralgråmetallic ... och Advantagepaketet såklart. Vad skulle ni stryka om ni var tvungna? |
|
| Naab: Jag hade tagit bort 3 och 4. | |
| Var exakt i samma sitts som dig och valde bort skinn. Dvs nr 4 | |
|
Ja, visst sparar man en slant om man tar bort skinnet men . . . En rätt bra bild av min tänkta spec finns på Länk Kolla in mängden bilder! Snacka om tålmodig fotograf. |
|
|
Nu är det förmodligen för sent för min del, men hur pass mycket bättre är HK mot Hifi-ljudet som jag valt? Kommer från en SAAB med "premium" audio, dvs. deras mellansystem, och det var okay utan krispighet. Om BMW håller samma nivå eller bättre, borde jag klara mig. Men det är klart. Bäst är alltid bäst. :) /n |
|
|
Tycker du om skinn så mycket så skall du naturligtvis välja det. Det jag ville påpeka är att om du skall ta bort något från listan ovan så är det skinnet som skall bort. Har samma utrustning som du har i din lista och för att få ner priset valde jag bort grått skinn (melborune röd bil). Kan man verkligen få sportstolarna i Oysterskinn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.