AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.115

328i vs 335i f3x

Sida 1 av 2
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

328i kontra 335i f3x

-hur stora är skillnaderna?
-hur mycket mer acceleration har 3,5i?
-förbrukningen , hur står är skillnaden?

Tack på förhand :)

-tihe syriyoye-

-Tihe syriyoye-
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Du hittar det mesta på BMW´s hemsida.
Dock kan jag dela med mig av t.e.x. förbrukningen på min 328 iX, notera att jag har fyrhjulsdrift. 0.74 i genomsnitt, och då kör jag inte snällt heller - helt OK för mig.
Accet 0-100 skiljer inte så mycket, dock tar ju en stor motor ut sin rätt i högre hastigheter.
Tycker merpriset för en 335 är galet mycket, typ 89 papp bara för motorn...
Men hade jag haft möjlighet hade jag lätt valt 335, en sexa är en sexa...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har svårt att uttala mig om hur pass mycket vassare 335i upplevs jmf med 328i. Skillnaden på papperet talar väl sitt tydliga språk och jag misstänker att skillnaden är betydande. Enda fördelen för 328i är väl att den med lättare maskin i nosen har viss fördel när det svänger (har påtalats i samband med tester på bana).

/J.I
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Stora skillnaden är inte i prestanda, utan känsla.
Skulle jag stå i valet mellan dessa två så skulle de 89 tusen vara enbart för att få 6an. Tycker inte att bara prestandaskillnaden i sig motiverar merpriset; bägge två är relativt kvicka bilar som standard. 6an låter helt annorlunda och ger bilen en helt annan framtoning. Som bruks-/familje-/tjänstebil, nej troligen inte. Som treat till sig själv och möjlighet att välja till rätt utr mm så ja, 335i absolut.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag valde 335i främst för sexans skull. Prestandan är trevlig, men jag har kört raka sexor i mer än 20 år och gången och ljudet hos dem är väldigt mycket BMW för mig.
I praktiken verkar det inte skilja så mycket i förbrukning mellan 335i och 328i. Prestandaskillnaden märks mest över 100 km/h.
Jag köper mina bilar kontant och har dem rätt många år, vilket gör att skillnaden i inköpspris inte känns lika betungande i och med att den sprids ut på fler år (antagligen tills det presenteras en ny 3-serie).
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Även jag valde 335 och anledningen var dels prestandan men framförallt upplevelsen av sexan. Ljud, respons, varvvillig och gångkultur. Prispåslaget motiveras inte av bättre prestanda utan totala upplevelsen, som personer ovan redan nämnt!
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Tompak23D: 0,74 är en mkt bra siffra i mina ögon. Vilket körlägee använder du? Vad är det för körning? Min nuvarande Passat kan knappt fixa den där siffran vid blandad körning...
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Har exakt den siffran på min me, aldrig nollställt sen ja köpte den 1000mil.
Al
149
AlpineProphet
burt: imponerande! Kör du Comfort eller vilket körläge?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Ja kör 90% i comfortläget, min körstil är nog lite agressiv, men ja pendlar 12 mil om dagen och då är de 70-90 väg. ja är nöjd med förbrukningen Åkte tor sälen 110 mil då kom ja under 0,65 . tycker även färddatorn är ganska exakt, de var den även på mina tidigare e90 dieslar ca 3% fel ibland stämde de hundra. mvh Burt
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Jag ligger på 0,76 l/mil men har bara kört 190 mil...70/30 mellan Eco Pro och Comfort uppskattningsvis. Får väl se om förbrukningen minskar ytterligare efter inkörningen..

/J.I
Al
149
AlpineProphet
Sjukt fina siffror!!! Ska nog överge dieseln nästa bil... Bytet från en törstig Passat kommer kännas helt rätt och dessutom får man mer pulver!!! Kan det bli bättre?

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Samma för mig, 90% komfortläget, 9% Sport/Sportplus, 1% Eco...
Har också mätt förbrukningen vid ett flertal tillfällen och märkt att färddatorn, på min kärra iaf, är mycket exakt. Skiljer som max 0,2/mil. Ibland visar faktiskt färddatorn mer än den verkliga förbrukningen...
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Kul att höra om förbrukningen ... Trodde att sifrona skulle va betydligt högre en så:)

-Tihe syriyoye-
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har också noterat det här med noggrannheten i färddatorns beräknade förbrukning; stämmer exakt mot uppmätt mellan tankningar! Stor skillnad mot tidigare BMW, både bensin (E46) och i synnerhet diesel (E91) som oftast var långt från faktisk förbrukning procentuellt sett.

/J.I
Känner man att man har råd eller att det är värt det är det nog inget snack att 335 är trevligare(säger jag som aldrig kört en)

Förbrukning på min 328iAT har legat på mellan 1.02 och 0.74 per tank.
Kör mycket stadstrafik och kör inte så mycket eco :)

Nån gång har jag kommit ner på 0,58 på ett par mils körning innan jag tröttnade så snålpotential finns om man vill.

Min färddator stämmer, som för många andra, med verklig förvrukning. Ibland visar den tom lite för mycket.

Mvh
Hade personligen väntat på nya 335xd som enl BMW ska vara snabbare än 335xi.

Länk
Verkar vara väldigt individuellt hur exakt färddatorn visar. Den ena som väl heter aktuell färddator som jag inte nollställde förns efter 500 mil visade en förbrukning på 8.0 när jag i själva verket ligger på från början 9.5 till att nu har sjunkit till 8.6 mellan tankningar den andra som jag nollställer mellan varje tankning visar 0.4 fel.

Min förra BMW visade och andra sidan exakt förbrukning.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Min färddator brukar visa hyfsat korrekt förbrukning. Den verkliga förbrukningen ligger vanligen 3-5 % högre än vad färddatorn visar, vilket är precis tvärtemot min förra bil (330i E90) som visade för hög förbrukning.
När jag körde från Funäsdalen till Uppsala igår drog bilen enligt färddatorn 0,74 l/mil och 0,77 l/mil enligt "pumpen". Jag tror inte en 328i hade varit nämnvärt snålare vid det tempo jag höll (snittfart 115 km/h). Det är dock mycket möjligt att det lönar sig mer att snålköra en 328i än en 335i.
Det som gör en 328i mer ekonomisk är inköpspriset i första hand, inte förbrukningen.
Al
149
AlpineProphet
Nockenwelle: hade jag stålar nog eller bra tjänstedroskeavtal skulle jag tagit 335i direkt. Otroligt fina siffror!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
På f30post.com finns det många och långa trådar där de diskuterar 328 vs 335, ganska underhållande läsning.

Det är väl som redan sagts, lite mer av det goda i 335an. Men 328 är även den en grymt trevlig motor, som dock inte låter så upphetsande. Prispåslaget till 335 är rätt tufft, speciellt när man räknade med advantage-rabatten som fanns fram till alldeles nyligen på 328 men inte till 335. 328 är det mer förnuftiga valet, det är svårt att hitta rationella argument för 335an. Det är nog mer känslan och upplevelsen av ljud och kraft man får luta sig mot. Det är långt ifrån alla som är beredda att betala dyra pengar i inköpspris för det.

Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad av 330d när jag körde den, hade nästan räknat ut den i mitt eget val men var nära att slå till på en sådan efter att ha kört den. Riktigt häftig pjäs som tyvärr också har ett rätt rejält prispåslag jämfört med 328.

Jag själv stod länge i valet och kvalet men valde till slut en 335. Det var den jag "egentligen" ville ha och jag var orolig att jag om jag valde 328 skulle ångra mig för att jag inte lade till pengarna och köpte det jag ville ha. Jag kommer troligen ha bilen ett gäng år och jag tror att det kommer ge mig glädje nog för att motivera de extra slantarna. 335 är lite av en drömbil för mig, den statusen når aldrig 328 även om det också är en fantastisk bil i mina ögon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.