|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Min bil blev som ny när jag bytte fördelarlock och rotor. Instabil förhöjd tomgång på besiktingen innan bl a, perfekt efter. | |
| SpeedLover: men din va pigg mellan 1500-3500 varv? För det är inte min.. Går som om där e 40hk.. | |
| 87 betyder att det är tillverkat då så det är nog aldrig bytt | |
| Delorian: aa okej. Då är det nog dags att byta den :p | |
| men prova att göra rent den går den bra efter det så är du säker på att det är det som är felet. | |
|
Jag köpte original när det begav sig, klart mycket bättre kvalitet än de piratdelar jag kunde hitta då. Dyrt men bra. Mekonomen var t o m något dyrare (inte direkt ovanligt) för sina delar. FunZ: En M30 är aldrig pigg innan 3800-4000 ;), men ja, den drog rätt hyfsat, inga misständningar eller så. |
|
| Det ska jag göra:) | |
|
Speedlover: ska först prova rengöra fördelades och rotorn annars blir det att köpa nya. Nej det vet jag också sen innan den gick bra;) Men nu kan du trycka ner gaspedalen Max 2 cm annars börjar den hacka och bluddra och nästan dö, men om man nu trycker den längre ner så är det bara att släppa upp gaspedalen lite så går det igen. Men 0-100 ska väll gå original på runt 8 sec medan min hör det på kanske 20 sec.. |
|
|
Efter att ha tittat på bilderna du la upp så tror jag inte att ditt fel ligger där. Visserligen är båda uttjänta, men mina så ungefär likadana ut innan jag bytte och bilen gick bra ändå. Jag hade nog tittat på bränsletillförsel/blandning/insprutning först. Tyvärr har jag inga direkt bra råd att komma med. Min motor har gått tämligen felfritt, troligen därför att jag byter slitna delar innan något går sönder. T ex bytte jag samtliga kylslangar nu eftersom den övre började se svullen ut. Nu köper jag förmånligt så att betala runt 3000kr normalt för original slangar är kanske inte så kul om det inte är nödvändigt. :) Enda riktigt tidsödande krånglet jag haft var EML, dvs det elektroniska gasspjället (som min då har, annars ovanligt på E34) som gick i nödläge. Då blir bilen slö vill jag lova. Efter mycket felsökande låg felet i instrumentklustret där någon komponent åldrats och alltså inte alls i de direkt spjällrelaterade delar man kunnat tro. |
|
|
Sätter nog fortfarande ett par spänn på tändspolen, du kan inte få tag på någon på skroten? FAF |
|
|
Skippa å köp på BMW det finns till bra pris på ebay. Länk |
|
|
SpeedLover: då tar jag och rensar rotorn och fördelarlocket och sätter tillbaka dom. Jag håller också på att byta ut saker som jag ser är i taskigt läge:) Var sitter den här EML du pratar om? Se om jag också har en sådan så kanske det är den som är tjuven. FAF: har inte kollat den ännu men får ta och göra det. Skroten hemma har bara 520 och det är inte samma som på 535 förmodar jag..:/ Delorian: vågar knappt kolla på vad det kan kosta på BMW.. Har kollat lite på schmiedmann och där ligger priset på runt 750 för båda. Sen om man beställer från ebay tillkommer ju frakten där också så det blir ju ungefär samma pris som på schmiedmann:) |
|
| Jag kollade upp vad det skulle kosta till min 735 1200kr för fördelarlock och 600kr för en rotor, jag drodde att han drev med mig. | |
| Har du du kollat luftbälgarna till och från luftmängdsmätaren? | |
|
Fy s*atan va dyrt! :o Om det är den som sitter mellan lmm och insuget så har jag kollat runt den men har inte tagit av den och kollat noga. Kollade bara så gått det gick när den är monterad och då va där ingen läcka men kanske ska ta och plocka av den och kollar nogare |
|
|
tror inte att det skiljer på tändspole mellan modeller. FAF |
|
| För att vara på den säkra sidan så kan jag ju ta och plocka av tändspolen och ta med mig till skroten och se om dom ser lika ut:) eller kansle läsa lite om det på internet | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tändspolen satt på följande modeller - så du vill ha en tändspole från någon av dessa bilar (notera att några modeller säkerligen inte hade denna tändspole på alla årsmodeller så man måste kolla upp noggrannt) Länk Du behöver bara kolla efter läckage på allting EFTER luftmängdsmätaren. Det kan vara hur mycket läckage innan dess, det påverkar ju inte hur mycket som systemet mäter upp (vilket är det viktiga när det gäller motorns förbränning). Läckage innan LMM gör ju att det kommer in ofiltrerad luft vilket på sikt är dåligt för motorn. |
|
bmw-slangen: det va ju bra, då blir det att åka och ta den ifrån skroten :) har inte kollat efter något läckage innan lmm eftersom jag vet att det är den som styr luften, plus att dom är ganska nybytta :) men har försökt att kolla så noga det går utan att plocka av slangarna efter lmm men inte så lätt tycker jag..:/ enda sättet är kanske att plocka av slangarna och inspektera dom nogare efter sprickor. |
|
| har precis beställt ny rotor och fördelare från schmiedmann. får förhoppningsvis det denna veckan så jag kan prova och se hur bilen går med dom nya monterade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.