AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.782

e34 535 -89 går dåligt

Sida 1 av 3
Fu
23
FunZ
535i -89
har köpt mig min första bil för drygt en månad sen nu och den har gått som en klocka tills för 4 dagar sen då den började bluddra och gå hackigt/ryckigt på låga varv..
efter ca 3500 vara går den som den ska men under det så får man va som en fjäder på gaspedalen för att den ska gå jämt.

har provat rengjort(men inte bytt) lmm och luft filtret och även bytt bränslefilter utan bättre resultat..

hade varit bra om någon kan hjälpa mig då bilen körs till och från jobbet var dag. så det är lite akut också..

/Tobias
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ah, 535i E34 - en mycket trevlig bil :-)

Hmmm, mysko att fenomenet försvinner vid högre varvtal.

Finns inte särskilt mycket att rengöra inuti LMM, menar du att kontakten till LMM'en rengjordes?

Och såhär beter den sig oavsett om motorn är varm eller kall?

Hur är tomgången - stabil runt 700-800 varv/min eller knasig där också?

Först hade jag försökt läsa ut felkoder, men eftersom det här är din första bil så antar jag inte du har någon felkodsläsare? Använder denna från Peake Research och den fungerar fint.
Länk

Låter ju som att den inte får korrekt uppfattning av hur mycket luft som kommer in.

Leta efter sprickor i alla insugsdetaljer.
Rengör kontakten till LMM (med elektronikrengöringsspray).
Se över fördelarlocket och rotararmen för sprickor eller slitage.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Välkommen till forumet, mycket trevlig bil.
Tycker det låter som den får för mycket soppa,
Eller överslag i tändkablar. Kolla i mörker o lirka
på tändkablar/tändhattar.

Mvh Jonas B
ki
22
kimu87
BMW 540iT/6 Arktissilber Metallic -95
BMW 540iA Granitsilver -93
BMW 530iT Black Sapphire Metallic -02
Saab 9-5 Aero -02
Min gick så med. På den var det tjuvluft i slangen som går från insuget. Täta den och fick genast bättre respos på låga varv, även tomgången blev något stabilare. Så kolla det innan du ger dig på något stort.

Annars har du skaffat dig en trevlig bil.
Fu
23
FunZ
535i -89
bmw-slangen: ja det tycker jag med! :)

jag tog och rengjorde den lilla "tappen" som sticker upp eftersom jag trodde det kunde ha bildats massa skit på den, det är de jag har rengjort, kontakten har jag inte prövat med men får kanske göra det också :)

ja varm som kall..:/

tomgången är lite lustig men inte överdrivet. låg riktigt jämt innan detta hände men nu rör den sig lite, men inte mycket.

nae har inte någon felkodare men har ett antal verkstäder i närheten som borde ha :)

precis min tanke också, eller att den blir dränkt i bränsle.

tack för alla tips, ska prova allt och återkommer när/om jag hittar felet! :)

Brynet: tack! ja om den inte klabbar ;)
tänkte kolla tändkablarna ikväll eller imorron, beror på om jag har tid eller inte :)

kimu87: sak jag också kolla över då! men tappade din också all kraft när man drog på? för när man gasar på så känns det som att där är 50hk.. men sen när man kommer upp över 3500 varv så går den som den ska med alla hästar :o
ki
22
kimu87
BMW 540iT/6 Arktissilber Metallic -95
BMW 540iA Granitsilver -93
BMW 530iT Black Sapphire Metallic -02
Saab 9-5 Aero -02
Ja den tappade i början kraft. Varvade man på tomgång kunde den även tveka. Den gick fint i högre varv. lite slö i början men sen kom den vid 3000-3500 varv.

E34 börjar ju bli gamla så brustna slangar kan ju finnas lite här och där. Men min var uppenbart stor spricka i, gick inte att missa.

mvh
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om den går dåligt - hur är den när den springer?

(sry - kunde inte låta bli :))

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tappen i mitten på LMM är temperatursensor som mäter luftens temperatur (och tillsammans med vinkeln på klaffen kan den beräkna hur många syremolekyler sugs in i motorn). Den behöver inte rengöras.

Den här (och även klaffen) kan du kolla med en vanlig multimeter om de ger ifrån sig rimliga värden. Skulle temperatursensorn ge ifrån sig helt orimliga värden så kommer bara motorstyrsystemet ignorera detta och ersätta det med 50 grader Celsius. Denna komponent är inte kritisk på något sätt, den lilla skillnaden som uppstår kommer closed-loop lambdaregleringen att kunna hantera.

Bästa är att fortsätta leta efter läckage på vakuumslangar samt eventuella problem med tändningen som Brynet är inne på.
Fu
23
FunZ
535i -89
Kävlingepågen: haha jadu, bra fråga;)

Bmw-slangen: riktigt bra info du ger, uppskattas mycket!:)
Var ute igårkväll en runda och kollade efter sprickor men hittade inga, dock så kollade jag bara över det lite snabbt och man kommer inte åt att se alla slangar heller så får kolla på det lite närmre i veckan/helgen.
Tändkablarna ser nya ut men ska kolla ändå. Ska ta en titt på "allt" som har med tändningen att göra och hoppas att jag hittar problemet:)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kolla fördelarlockets fjädrande mittstift.
Tändspolen är också kraftigt misstänkt.
FAF
Fu
23
FunZ
535i -89
Tror jag har hittat felet nu. En brusten kabel eftersom någon tidigare ägare har dragit den riktigt dåligt.. Den sitter på sjätte tändkablen och mäter impulserna, tror den heter impulsgivare. Så ska försöka få tag i en ny sådan och hoppas det löser sig!

FAF: ska göra det om ovanstående inte fungerar:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr kommer det inte att lösa ditt problem :-(

Det där är CID (Cylinder IDentification) signalen - det "enda" den gör är att berätta för motorstyrsystemet när sexans cylinder tänder och då kan motorstyrsystemet köra insprutningen i semibatchläge istället för fullt batchläge.

I semibatchläge öpnnas spridarna i grupper om två, dvs spridare 1-2-3 öppnas samtidigt och spridare 4-5-6 öppnas samtidigt. I ett batchläge så öppnas alla spridare samtidigt.

I ett fullt sekventiellt insprutningssystem (kräver lite mer beräkning och datorkraft) så styrs varje spridare individuellt.

Fördelarna med semibatch och fullt sekventiellt är främst en något lägre bränsleförbrukning.

Om jag minns rätt så introducerades semibatch i antingen Bosch Motronic 1.1 eller 1.3 (i E34 535i sitter det Bosch Motronic 1.3 systemet).
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Update : Det var i Bosch Motronic 1.1 som denna feature kom - se inlägg nedan.
Länk
Fu
23
FunZ
535i -89
Så blev jag så glad när jag trodde att det "bara" va den..:P men den måste ju bytas i vilket fall som då om den är av. Tänkte beställa en ny på måndag men vet inte om jag ska köpa hela tändkabelsatsen med alla tändkablar(1-6) kostar nästan lika mycket som bara själva impulsmätaren:o

Men då tar jag en titt på rotor, fördelarlock och tändningen imorron och ser om det är något fel på dom.

Måste ju säga att din information är guld värd bmw-slangen!:)
Fu
23
FunZ
535i -89
Så blev jag så glad när jag trodde att det "bara" va den..:P men den måste ju bytas i vilket fall som då om den är av. Tänkte beställa en ny på måndag men vet inte om jag ska köpa hela tändkabelsatsen med alla tändkablar(1-6) kostar nästan lika mycket som bara själva impulsmätaren:o

Men då tar jag en titt på rotor, fördelarlock och tändningen imorron och ser om det är något fel på dom.

Måste ju säga att din information är guld värd bmw-slangen!:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite bilder och info om rotor och fördelarlock inför morgondagens meksession :-)
Länk
Fu
23
FunZ
535i -89
tack för länken :)

har bilder på hur rotorn/fördelar locket ser ut men är inte säker på hur man länkar saker här så jag provar.

ganska nerbrända stift i fördelarlocket:
Länk

och ganska bränd rotor:
Länk

kanske är det detta som är felet då?
Så där såg de ut på min 735 90 bilen gick dåligt och dog upprepade ggr innan den en dag dog och inte gick igång sen fick jag den.

Fördelarlocket kostar 1200kr så ingen byter det verkar det som.

Enkelt att se om det är det som är felet ta en morakniv och skrapa rotorn.
Går väl att göra med fördelarlocket också men vi tog en dremel.
Bilen gick igång direkt och det har funkat i 2 år nu.
Det var även sprickor i luftbäljen den tejpade jag med svart vävtejp och det var inga problem med värden på besiktningen.
Ser på länken ovan att det är nog samma motor som jag har den sitter nog även i din 89.

Skulle säga att det är eller kommer bli ett problem, gör rent den.
det verkar stå 88 i locket så det är nog aldrig bytt :)
Fu
23
FunZ
535i -89
jag har hittat både fördelar lock och rotor för 700 tillsammans :)

men ska ta och prova det du sa först.

det är samma motor som i din (m30B35) och där står 87 i locket så jag tror inte det har med de att göra eftersom bilen är -89 :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.