AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.016

Pris för M3 e46 cab -02?

Sida 2 av 2
Ni
11
NielsJ
M3 Cab (SMGII) - 06
Mit købs budget er sat efter hvad jeg vil give for den der "unicorn" E46 M3 fra 2006 med 3000mil, nyservard, nye dæk, 1 ejer, helt perfekt farve kombination og udstyrs liste.

For en given bil trækker jeg så 10kr per mil over 3000, 5000kr per år den er ældre end 2006, 20.000kr hvis det er import, 15.000kr hvis den skal have nye dæk, samt diverse justeringer for farver og andet udstyr.

Så er det ret let at sætte "min egen" værdi på en given bil. I sidste ende er det jo det det drejer sig om - hvad andre mener den er værd er egentlig ganske ligegyldigt når man køber (klart en anden sag hvis man skal sælge ;) )...

Min "unicorn" M3 er en del over 200K kan jeg sige.

ed
776
edge
520dT M -15
En god vän letar m3 e46 cab. Så om någon vill sälja sin bil snabbt så skicka ett PM. Han är nog villig att betala 140" för en fin med rätt historik.
sa
101
salo
520d F11 -11
Tror det finns lite olika definitioner på "fint skick" och "god historik". Det är tur att man inte alltid lyssnar på vad "experterna" säger. Min gick för 175k.

Tycker faktiskt att det är dålig stil att försöka snacka ner värdet på bilarna på forum i egen sak. Har man inte råd så titta istället på äldre bilar eller andra modeller.

NielsJ och ett par till är helt rätt ute med sina funderingar.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
"tur att man inte lyssnar på vad experterna säger"

Förstår inte riktigt vad du menar? vi som skrev menade ju inte att du MÅSTE släppa den för 140k, får du mer så är det väl bara att vara glad? Och jag kan vara den förste att säga grattis till dig, dock inte till köparen. För vi snackar om en 11 år gammal importerad m3a med 10.000mil.

Och försöker verkligen inte "snacka ner värdet" som om man skulle kunna göra de.... Nästa gång du vill ha värdet på din bil skriv inte på ett forum där folk kan svara för du verkar ju inte kunna ta de.

sa
101
salo
520d F11 -11
Inte sugen på forumpolemik med någon men en fundering är ju att du själv skriver att du letat M3a i 3-4 månader och har "ganska bra koll på priserna".

Då är ju frågan givetvis varför du inte köpt något vettigt exemplar till de pengarna du nämner, kan det kanske helt enkelt vara för att det inte finns några?

Jaja, nog om detta, jag är nöjd, köparen är nöjd och det är ju bra om någon spekulant får insikt om att fina exemplar med god dokumentation fortfarande ligger över priserna som några nämner på detta forum.

Och nej jag ska inte be om prisråd härifrån mer :-D
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Inte finns några? Kryllar av 01-02or runt de priserna med bra dokumentation.

Ma
12
Mangeman72
Ford Focus 07
Ford s-Max 07
Porsche C4 01
tja det är ju köparens marknad, de som säljer blir nog krasst varse om detta.

Även jag när det blir dags att avyttra min pärla...

Men det kommer alltid finnas någon som är beredd att dels betala ett överpris för sin ögonsten och alltid någon som släpper den för lågt...

bara att hålla ögonen öppna så blir alla nöjda till slut

*letar efter en LSB coupe*
Ni
11
NielsJ
M3 Cab (SMGII) - 06
Nicklas, hvis du har ledt i 3-4 måneder og markedet "kryllar" af biler med ret stand og pris så kan man jo undre hvorfor du ikke har købt en endnu?

Sagen er nok den at de biler der (stadig) er på blocket til en meget lav pris er dem der måske ser fine ud på billeder men ikke er helt så fine i den virkelige verden. Faktisk er min erfaring at man i 4 ud af 5 tilfælde bliver temmelig skuffet når man møder op for at kigge på en "fin" bil. De fleste er meget langt fra "fin" i min optik, og jeg er nu endt med en der koster over 200.000.

Dyrt? Måske, men med de her biler skal man ikke køre på værksted ret mange gange før en 150K bil reelt koster 200K.

At det er købers marked er jo nok rigtigt, men de fleste af os har en anden bil vi skal af med, så det jævner sig jo ud.

Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Är inte ute efter en dussin m3a Är ute efter en spec som passar mig annars kan det kvitta och kan vänta och betala extra för den. Nielsj du har inte speciellt bra koll. Du ska inte blanda ihop pre-facelift med facelift, prisbilden är annorlunda mellan dessa.

Niclas_A: vad är det för spec du vill ha då? Med tanke på hur många det finns så borde väl någon falla i smaken?

Det du säger som facelift är i mina ögon totalt ointressant på en E46. Jag köper hellre en riktigt fin 01 än en sliten 04. Ändringarna är så små att man kan själva eftermontera facelift på en tidig M3.

Frågan är om du själv har så bra koll?

Man får nästan alltid det man betalar för, visst det finns säkert någon billig som är fin men sannolikheten är väldigt liten. Sedan finns det även dyra som kan vara i mindre bra skick med, men inträffar nog väldigt sällan med.

Antingen letar du efter en extremt ovanlig M3 eller så har du också insett att bilarna du kollat på är skit och mer därtill men att du hoppas på att någon måste bli av med sin fina för "140".

Lycka till hur somhelst

Med vänlig hälsning Filip
När det gäller beg bilar så är det allra viktigaste det mekaniska skicket (motor,transmission,hjulupphängning osv). Föredrar en bil med massa nya delar helt klart. Rost får inte förekomma i någon större omfattning. Med större menar jag då i detta fall att det kanske finns nån liten antydan till rost tex bakom framhjulen eller något annat utsatt ställe för stensprut. Absolut ingen falsrost eller sånt. Stenskott får man leva med. Men då resonerar jag som så att det finns ytterst få beg bilar som motsvarar mina förväntningar vad gäller lack/optik, skulle isf vara en 3000 milad bil som bara körts på salsgolv...Kikade lite närmre på en fin-fin M3 E46 av sista årsmodellen. Fin lack, men alldeles för många stenskott för min smak, o den har gått under 6000 mil. Var mest stenskott på huv o framskärmarna, rätt fula sådana. Inget jag skulle vara nöjd med, utan jag hade brukat bilen säg 1000-1500 mil utan att bry mig om nya stenskott osv, o sedan slängt in den på en total omlack in & utvändigt. Sen blir det dock jobbigt, stenskotten kommer komma, igen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.