AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.424

BMW-reservdelar till en tredjedel av priset i Tyskland

Sida 1 av 2
Blev fan chockerad när jag såg det här tv-inslaget på länken ikväll. Samma reservdel i Tyskland kostar 1/3 av priset mot vad Mekonomen eller BMW Sverige tar. Varför?

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Så är det, jag har sedan många år i största möjliga utsträckning bojkottat svenska marknaden av reservdelar till bilen.

Man köper märkesdelar för biltemapriser, och biltemadelar (noname) till löjliga priser.
Fick senast i eftermiddags hem ett paket med bromsskivor, belägg och nya ok bak till min passat, 1300kr!
Helt underbart med sådana här inslag.
Jag själv handlar enbart från utlandet, jag bryr mig inte från vart de kommer bara de håller den kvalite jag efterfrågar och delen är rätt.
Det tar oftast 3 dagar att få hem grejer ibland en vecka.

Som nu senast så beställde jag en multiremssats skf för under 500 då ingick både spännare och rem.
Remmen kostar 350kr på mekonomen och jag skulle aldrig köpa den därifrån om det inte var så att jag behövde den inom en kvart och de hade den på lager.
Biltema tar tex 119kr och deras remmar kommer från www.optibelt.com

Jag eftersträvar egentligen att man ska köpa lokalt gynna lokala företag så man får igång och håller igång verksamhet i sverige.

Men det är inte rimligt det kostar med än det smakar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mitt Ebaykonto för reservdelsinköp på Ebay från UK. DE Lettland Litauen Italien mfl ligger på ca 21000 kr vad hade den renoveringen av 318 kostat om jag handlat i Sverige ? Passerat värdet på bilen för länge sedan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ebay och Mister Auto är goda vänner när det gäller reserv- och servicedelar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förstår inte varför folk ens handlar på Dyronomen!

De har dessutom i princip skapat en oligopolställning tillsammans med några få andra stora reservdelskedjor - gemensamt för dem alla är att de säljer reservdelar som i princip kostar lika mycket som originaldelarna hos bilverkstäderna. Med sådan prissättning köper jag hellre "originalreservdelar" eftersom de kan vara uppdaterade, vilket inte alla "eftermarknadsdelar" är även om det kanske är samma tillverkare av dem.

Jag handlar helst av lokala företag då de betalar skatt i min kommun, men är det halva priset eller billigare än så för exakt samma delar, köper jag givetvis dem via nätet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hoppas detta sprider sig mer och mer till sverige, vi har ju börjat se fler och fler små företag dyka upp.

Finns ingen ide att handla på mekonomen om man inte har ett företag med verkstadsrabatt.
Oftast för att folk inte vet vad de köper.
Sen finns det fortfarande en rädsla hos folk att handla online med kort, på paypal ebay etc.
Många vet inte att det är tryggare att använda paypal än att betala direkt med kort.

Det finns förståss nackdelar med att handla online, även om jag ser dem som mindre problem.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har en engelsman på jobbet som flyttade till Sverige. Han köpte en begagnad golf till sin fru och skulle byta bromsskivor och belägg runt om. Han bara skrattade åt våra priser, inklusive Mekonomen. Sedan beställde han från England på nätet till en bråkdel av kostnaden.
Det är synd att det är så dyrt att driva företag här.
Annars hade vi sett fler firmor som startas upp lokalt med bildelar och låga priser.
Folk skulle köpa mer lokalt dels får vi igång konsumtionssamhället och det genererar även arbetstillfällen och skattepengar in då delarna köps lokalt i sverige.
Nu köps allt från andra eu länder för pengar som vi tjänat och skattat för i sverige.

Jag har helt plötsligt fått en hel del tid över i mitt liv och är sugen på att dra ihop en hobby verksamhet men det är en del regler som måste kollas upp.

m3
260
m3rso
Billös
Åker ni på tull om ni handlar på ebay eller misterauto?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Så länge du handlar från ett land inom EU så är det fri handel =ingen svensk moms eller tull.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Handlar du från ett EU land så slipper du tull o moms, annars ligger nog den gränsen på på ca 500 men visst kan man ha tur.

/P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
mister-auto är franskt företag - dvs. inom EU = ingen tull.

Ebay kan ju innebära vart som helst i världen = Om företaget är inom EU blir det ingen tull, annars är det ett lotteri avseende om paket fastnar i tullen eller inte.

Jag har köpt prylar från USA några gånger och hittills har jag aldrig behövt tulla pga. ren tur.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mister auto är en svensk sida och har även kontor i sverige dvs du beställer från sverige och de skickas från något av deras ställen i europa.
Skönt att inte behöva bry sig.
m3
260
m3rso
Billös
Okej tack för svaren då vet jag. För min lillebror beställde skor till mig. Sidan var från USA men skorna skickades från Kina. Det stod att det va "gift" men jag åkte på 250 kr tull på ett par skor som kostade 500 kr.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Från Kina åker du på tull ibland också inte bara från USA.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Även jag har åkt på tull från kina, men det blir billigare ändå.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
I stället för att diskutera detta vad man har fått betala eller vad det kostar så gå in på följande sida och räkna ut själv eftersom det är olika tullsatser på olika produkter vilket även gäller momsen. Länk kommer du undan avgifterna så se det som ett plus.

/P
Din länk fungerar inte 404
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
testa denna då Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.