|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Har för mig att LL04 krävs på bilar med NOx katalysator, typ dieslar och bensinare med skiktad förbränning (N53). Kan någon bekräfta detta? mvh/ Anders |
|
|
Dieslar med partikelfilter ska ha en äkta C3 klassad olja |
|
|
Porsche´fabriksfyller med Mobil 0w40 |
|
|
Mrclean: När bytte BMW oljan i din bil? Hade jag varit dig hade jag kört till BMW och berättat problemet och bett dem byta oljan utan kostnad! Mvh. Richard |
|
|
Chris 87 skrev: "Tickandet har aldrig berört 330i med 258hk. Det är enbart 325i med 2.5L motorn som är drabbad, vad jag vet." Enligt den "officiella" inofficiella N52 tick tråden på E90post.com så gick det till slut ut ett servicemeddelande till BMWs mekaniker att samtliga N52 modeller var berörda av konstruktionen. Detta meddelande verkar dock gälla modeller i USA som mycket väl kan ha andra motorkonstruktioner än våra och vara mer utsatta. Problemen har dock även funnits på svensksålda (någon hade väl en radda med länkar) men kanske inte samma utsträckning. Min 325i från 2005 med drygt 10.500 mil på mätaren har inget tickande för sig. |
|
|
Update: Har inte än bytt olja i bilen då jag är osäker på hur jag ska gå tillväga med insatsfilter osv. Den är tyst sålänge jag kör långsträckor dagligen men snålar jag ner på det och kör kortsträckor tickar den när den är kall fortfarande. Det blir byte väldigt snart och imorgon(torsdag) ska jag till BMW firman som hällde i 10w60 i motorn och fråga varför i h* dom gjort så. Upptäckt en till rolig sak dock som kan stödja hypotesen om att allt är pga tjock olja. När man kallstartar bilen och den inte har haft någon "långsträcka" så den tickar dör den nästan när AC:n drar igång. Måste väl bero på att motorn får jobba något så fruktansvärt iom tjock olja + AC som ska igång samtdigt. Jag kommer med en update imorgon om vad dom säger. |
|
| Var du hos BMW? Vad sa dom om oljan? | |
| Jo dom sa att det antagligen var för att minska förbrukningen men dom visste inte säkert. Sen sa dom att den oljan skulle funka utmärkt. Har otroligt svårt att tro på det iom problemen jag har. Har även fått ett nytt problem men det blir en annnan tråd samt videoklipp. | |
| Har nu bytt olja, hör och häpna den tickade inte något utan lät mycket bbättre. Ska dock ge ett nytt omdöme nästa vecka då man utsatt den för "normalt slitage". Fingers crossed | |
|
vad slog du i för olja så? |
|
| Det blev mobil 1 0w40. Många rekommendationer runt om på nätet. | |
|
Kan nu konstatera att tickandet är borta. Otrolig lättnad och otroligt mycket tack för all hjälp. Som en bonus så minskade även förbrukningen avsevärt :-) |
|
|
Det du hörde var troligtvis ventillyftarna. Har nog inte hänt någonting eftersom det endast inträffade på tomgång. |
|
|
Hur har det gått efter en dryg månad, löste Mobile1 NewLife 0w40 oljan tickandet? På min tickar det endast efter korta sträckor med lågt varvtal, jag börjar dock misstänka att min verkstad inte använder rätt olja för min bil så jag tänker ha med mig min egen olja vid nästa oljebyte och om den 0w40 du testat fungerar så kommer jag också att testa denna. |
|
|
Efter en månad går bilen fortfarande tyst och bra. Mycket mjukare körupplevelse, inget tickande över huvudtaget och framförallt så har jag HALVERAT bränslekostnaden (yepp, utan att överdriva). Tycker dock du ska fråga verkstaden ifall dom har uppgifter på vad det är för olja dom har hällt i. Har dom precis som för mig haft i 10w60 eller tom 5w40 eller dylikt så är det värt att prova med 0w40. Tickar den när den är varm också? |
|
|
Skillnaden i viskositet på en 0W30/0W40-olja och en 10W60-olja kan nog göra max 4-5% i minskad bränsleförbrukning, resten beror på något annat än oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nejdå, den tickar endast när den är kall och om jag t.ex. kört bilen från infarten in i garaget, eller om jag kört till närbutiken som ligger ca 1 km bort. Kallstarten efter en sådan situation kan innebära att den tickar men inte alltid och det försvinner alltid efter någon km körning. Normalt sett pendlar jag till jobbet 6 mil/dag på 80 och 90 väg och då tickar den aldrig vid kallstart och eftersom det inte verkar vara skadligt för motorn (enligt BMW i alla fall) så ser jag inte det som ett jätte problem men den har kanske tickat ca 10ggr under de 3 åren jag ägt bilen och har i min ägo alltid servats av samma verkstad, dock kom första tickningen innan den servades av den verkstaden så jag lägger ingen skuld på dem men nästa gång det är dags för oljeservice så skall jag ta med min egen olja. |
|
|
Ska tillägga att jag hade samma problem som TS och bytte också till "Mobil 1 New Life 0W-40" Gjorde bytet för ca 3 månader sedan, har inte haft något tickande sen dess. |
|
| Samma för mig, bytt till Mobil 1 New Life vid förra oljebytet och inte haft något tickande sedan dess trots korta sträckor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.