|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå. Jag köpte en bil häromveckan. Den har gått bra utan problem. Visade upp den för en kompis och vi stod med motorn igång och spanade lite runt den då den började ticka lite lätt ifrån motorn efter ca 4 minuter. Självklart stannade mitt hjärta för att jag har varit med om detta innan på en -97 328ia. Så jag hoppade in i bilen och varvade lite lätt, och yes det följde med. Så jag åkte hem med hjärtat i halsgropen och när jag kom hem...inget tickande. Provade samma sak idag. Började ticka lätt, körde iväg och varvade lite mer denna gång. Slutat ticka. Stora fråga. SNÄLLA säg att detta inte kommer bli värre utan att den SKA låta såhär. ELLER att det är billigt/enkelt att fixa. La ut en hel del pengar på den och man har nyss fått tillökning så vi behöver verkligen bilen. Notera att det är ett litet tickande som bara hörs utanför på vänster sida av motorn. Man hör inget inne i kupen. | |
|
När du skriver "vänster", menar du då sett från förarplatsen? Kan vara oljerelaterat - vet du när oljan byttes senast och vilken olja som användes? Kan också vara en insprutningsventil som tickar - kan då hjälpa med t ex Red Line Oils SI-1 i tanken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vänster framifrån. Tyckte han sa att det vart bytt för inte allt så länge sen. Och rätt castrol olja | |
|
Ok, då menar du höger sida (man utgår från förarplatsen för att undvika missförstånd)! ;) Finns det kvitton eller annan dokumentation som styrker oljebytet? Om inte bör du göra ett oljebyte snart så du vet att det är gjort! Vad är "rätt Castrol-olja?". Om det är Castrol Magnatech, är det inte osannolikt att det är oljan som gör att motorn tickar - den oljan är lite ökänd för den egenskapen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej kikade igenom dokumentationen. Gjord för 600 mil sen och 8 månader. castrol edge proffesional tws 10w60. |
|
|
Vad är det för modell (320, 325, osv)? Bensin eller diesel? Castrol Edge Proffesional TWS 10w60 är väl inte rätt olja? Det ska enligt instruktionsboken vara 0W30 i bensinare och dieslar. |
|
|
Det är en 325 bensinare. Ursäkta för att jag varit otydlig. |
|
| Hur är oljenivån? | |
| Oljenivån är helt okej enligt mätaren. Behöver jag vara orolig över att det kommer förvärras med tiden om jag sköter oljebyten osv? För så som det är nu så kan jag ju leva med det iom att det slutar såfort man rullat någon kilometer (1-3km) | |
|
Nej, 10W60 är en väldigt tjock olja! Den oljan är iofs bra men väldigt tjock för en standardmotor om man inte har problem med hög oljeförbrukning, mekaniskt oljud eller liknande... Försök lokalisera ljudet lite mer noga, är det på högra sidan av motorn kan det vara ett läckage vid grenröret. Insprutningsventilerna sitter på vänstra sidan. Är det i fram eller bak-kant på motorn ljudet kommer? Ett sätt att lokalisera mekaniska ljud är att använda en lång skruvmejsel som man använder som "stetoskop". Håll skaftets ända mot huvudet precis framför örat och placera sedan skruvmejselns "blad" mot olika punkter på motorn där du misstänker ljudet kommer från. Man hör när man kommer närmare eller längre ifrån källan till "oljudet" på så vis och kan ofta ringa in epicentrum. Tänk bara på att du inte kör in mejseln i rörliga delar såsom fläkte/fläktrem etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Annars är väl tickande N52 motorer inte helt ovanligt. Trånga oljekanaler i toppen. Enligt BMW är det (förstås) fullt normalt och ses som en skönhetsmiss. Vet du hur föregående ägare har kört? Korta sträckor? Det finns rapporter om att motorerna går bättre (läs låter mindre) efter att få löpa linan ut en period. |
|
|
hbengtsson det låter som bilhandlarskrönor. Innan du felsöker vidare gör ett oljebyte och häll i rätt olja, vilka har gjort oljebytet enligt kvittot? |
|
|
Här Länk finns gott om tickande N52. Kanske finns en och annan N52 som inte blivit åtgårdad under garantitiden. mvh/ Anders |
|
|
Skall tydligen orsakas av ett kort vakuum (en liten vakuum-bubbla som bildas och kollapsar) som kan bildas i oljan vid ventil-lyftarna. Typ som när man knäpper med fingerlederna. Ej skadligt enligt BMW... /J Surf Or Die!!! |
|
|
Om man haft oljud och skall sälja kör man nog övertjock olja eller tillsatser så oljudet försvinner. Gör som @Delorian föreslog. Om du har rätt olja och det tickar kan det vara coverup av säljaren. |
|
| Oljan är bytt på en bmw verkstad faktiskt så det känns inte som någon cover up. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Märkligt BMW borde inte slå i en icke godkänd olja för motortypen utan anledning, det ska vara en lågfriktion/bränslebesparandes olja typ LL-04 0W-30 och 10W-60 är inte klassad och godkänd av BMW för den motorn utan till M.motorer. Ett oljebyte till rätt olja för motortypen bör testas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och välj helst en annat oljefabrikat än Castrol finns många BMW LL-04 godkänd oljor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Nu börjar man faktiskt bli lite ledsen. Nu tickade den hrla färden till jobbet. Har inte ens haft den en vecka. Om det är ventiltick vad kostar det att fixa? | |
|
Börja med att byt olja till rätt oljeklassning som redan är föreslagit! Om tickandet fortsätter efter det kan du gå vidare i felsökningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Knack / felkonstruerad motor ( N52 ) : Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.