AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.779

Nyköpt bil, E91 -06. Så nu kom tickandet.

Sida 2 av 3
Bra med länkar.

Som redan nämnts, byt till korrekt specad olja.

Lufta sedan enl.:

"SUBJECT
Intermittent Hydraulic Valve Adjuster (HVA): "Ticking" or "Rattling" Noises

MODEL
All E82, E83, E85, E86, E88, E60, E61, E70, E90, E91, E92, and E93 with the N51, N52 or N52K engines

SITUATION
An occasional ticking or rattling noise from the HVA elements may occur during cold engine starts or frequent short-distance driving.

CAUSE
In these situations, the HVA elements may not yet have been supplied with sufficient amounts of air-free oil. This condition will not cause any damage to the engine, and usually remedies itself with a longer driving distance or operating times at full operating temperature.

CORRECTION
In the event of a customer complaint, please perform the following the HVA bleeding procedure.

PROCEDURE
Important notes:

The bleed time may take anywhere from between two minutes and (in rare cases) to a maximum of 30 minutes. This procedure is to be performed on a level surface with the vehicle stationary, and in a properly ventilated area.

Procedure preconditions:

Engine oil level correct – neither underfilled nor overfilled

Engine running at operating temperature

Bring the engine up to an operating speed (no load) of 2000-3000 rpm and maintain this condition for three minutes (bleeding procedure).

Let the engine idle for 15-30 seconds and reevaluate whether the noise is still present or not.

Engine quiet – procedure is finished.

Engine noise is still present – repeat the procedure; perform steps #1 and #2 up to a maximum of 5 times.

Only if the noise remains after performing the bleeding procedure 5 times: proceed by performing the procedure for a final time, also at an engine operating speed of 2000-3000 rpm, but for a total time duration of 15 minutes."

mvh/ Anders
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Slå i Mobil 0w40,10w60 är inte helt rätt för den bilen..kan vara svårt att får rätt oljetryck på tomgång med den viskositeten dagens motorer ha mindre tolleranser, därav är vi ner på 0w20 idag på tex bilar med start o stop, just för att snabbt kunna börja ge oljetryck och smörja igen, enkelt förklarat

Men det är ju märkligt att BMW hällt i 10w60. Vilken verkstad, och varför? Det skulle jag undersökt...
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Det finns stor okunskap om olja på våra verkstäder kan jag upplysa om, jobbar en del med detta.. så jag vet.

Men är det bmw som gjort bytet?
Förstår inte riktigt hur det kan bli fel när det finns rektabeller för detta.
Klart någon kan ha gjort ett misstag och tagit fel typ.

Men sen finns det dem som häller i den olja, för de tror hög siffra då måste den klara allt.
Det ska vara rätt olja på rätt plats.
Skulle inte bli förvånad om detta löser sig genom ett oljebyte och utförande av luftningsprocessen.
Mr
39
MrrClean
325i Touring 2006 Dynamic advantage.
Det vore en ren dröm om problemet försvann efter ett byte. Uppskattar alla dvar jättemycket. Känns skönt att autopower medlemmar är lika underbara som senast jag hade problem :-)
Mr
39
MrrClean
Okej har införskaffat mobil 1 long life 0w40. Håll tummarna på att detta hjälper. Vore katastrof rent ekonomiskt annars.

Testade ta en längre vända idag och precis som tidigare, tickar när den är kall men spinner när den är varm. Så det känns som oljan inte kommer ända upp förs det har blivit varmt och tunnare. Har inte heller några problem annars med drivningen utan den går bra och relativt jämt.

Håll gärna diskutionen igång. Någon som bytt lyftare utan att få det på garanti och kan säga vad det kostat?
Jag (vi) håller tummarna!

mvh/ Anders
MrrClean: Är oljan du köpte BMW-klassad?
Sen ska det vara 0W30 olja, vilken är tunnare (mer lättflytande) vid högre temperaturer.
Mr
39
MrrClean
Länk
Detta är oljan jag köpte. Kändes som att det var ett bra val då det är long life och BMW verkar gilla sånt har jag hört.
Mr
39
MrrClean
Länk

Ursäkta här är den
Oljan du länkar till uppfyller inte BMW Longlife 04, vilket du ska ha till din bil.
Mr
39
MrrClean
Det står i Manualen att för Bensinmotorer gäller "and i quote",
I Första hand: BMW Longlife-01, BMW Longlife-01FE eller BMW Longlife-04.

Hade jag haft diesel ska det vara första hand Longlife-04 sen alternativt 01.

Vore ju dumt om manualen för min bil ljuger för mig :/
Ett äldre TIS dokument rek. BMW oljor, N52 finns med: Länk

mvh/ Anders
Hur kommer det sig att du köpte den här oljan?
Mr
39
MrrClean
Ja enligt den där guiden du länkade så verkar ju 01 vara lämpligt.
jag tog denna olja pga både säljarens rekommendation och en mekaniker i byn samt lite forumläsning.
Visa användare
80
Emil D
BMW M5 Limo -95
BMW 330Xi -06
Mercedes E500T 4matic -04
Har Mobil 0W40 i min 330 E90 och verkar funka bra (inget tickande eller andra oljud från motorn)

Godkända LL01 oljor (USA): Länk Mobil1 0W40 finns med.

mvh/ Anders
Tickandet har aldrig berört 330i med 258hk. Det är enbart 325i med 2.5L motorn som är drabbad, vad jag vet.

Trodde att BMW Longlife 04 var ett krav till E9x, men så verkar visst inte vara fallet för de tidiga modellerna.
Även om det inte är longlife kalssad så ska den fungera förutsatt att den uppfyller korrekt viskositet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.