|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
X5 är en riktigt tung bil, och med feta hjul sliter det hårt på hjulupphängningarna. På en 10-12' milar är bromsarna och skivorna garanterat bytta minst en gång. En skruvad bil är lätt att kolla upp och om den visar sig vara det, är den rökt på den svenska marknaden. Detta gäller alla bilar i den högre prisklassen. För bilar <20' spelar det mindre roll eftersom skicket är avgörande. |
|
|
X5 är en ruggigt bra bil, har själv funderat på 520d, men... Ju närmare jag kommer ju svårare blir beslutet. Jag skulle sammanfatta det såhär. Svårt att tänka mig att det finns en roligare SUV! Har riktigt mycket körglädje i min 3.0si. Blir alltid lika förvånad när jag möter en x5a att den är så stor. Har inte alls den känslan när jag kör den. Får plats med allt. Fruktansvärt lyckad design på e70 tillsammans med Y-214 fälgar! Budgeten håller kanske inte, men skulle rekommendera en 8 växlad låda för förbrukningens skull. |
|
| Edit "fruktansvärt" byts mot "oerhört" | |
| Ett inlägg mot slutet men ändå. Har en X5 E70 -08 som är 7 sitsig. Är "oerhört" nöjd med min bil. Rymmer allt jag vill ha med, enkel att göra om till 7 sits. Har i princip all utrustning, där jag kan varmt rekommendera dig att hitta en bil med fjärrstyrd bränslevärmare. Oerhört skönt på vintern :-). Har haft både Volvo XC90, tråk-Ford S-Max med 2,2 l diesel samt även Q7 och den enda som kommer i närheten av X5ans körkänsla och körglädje är Q7 men den var för stor för mitt garage. X5 är en bra bil med som är lätthanterlig så även frugan gillar den. Tror du kommer bli nöjd med vilken du än väljer eller hittar. Lycka till | |
|
Själv är jag mest skraj för milen då man inte har maskinskada i försäkringen efter 10k mil i de flesta bolag. Om nåt vitalt brakar som kostar 50k blir det inte så skoj... O andra sidan är sannolikheten mkt liten... Är själv inne på en e70 alt cayenne fr -08-> för ungefär samma budget som TS, kör inte mer än ca 1200-1400 mil per år o många sträckor under milen sen vi flytta, så diesel är inte lika självklart längre... Men även nya X3 o nya 3GT lockar, men till mer pengar då.... |
|
| Kom 8-stegad aut vid nån viss årsmodell btw? Man får ju klart mer bil för pengarna, och i den årliga driften undrar jag om det blir så stor skillnad mellan 3.0d o 3.0si eller ännu hellre 4.8..... Om man ser till service, försäkring o soppa | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skit i milen. Sköts de rätt så håller de "för evigt". Viktigare med att den har all dokumentation. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
8 lådan kom med facelift 10. Kör ca 1200 mil per år och tror det går jämt ut.. har inte räknat exakt på det. 6an mullrar ruggigt skönt. Ca 4500 billigare i skatt, 1000 i försäkring samt att de säger att servicen är dyrare på diesel med bland annat partikelfilter. Bensinen är ju rätt ovanlig. Ligger på ca 1.2 stad/blandad med 315 däck bak och många kallstarter. Tror 3.0d ligger runt litern, 1.1. En stor tung bil med automat och 4 hjulsdrift samt en pigg fot.. Men detta med 6 stegade lådan. |
|
|
Newbiefråga - är det så att alla -10 inte är facelift? Jag kollar av annonser och tycker inte jag ser skillnaden, kan se att vissa bilar har mörkare baklyktor som verkar mer inramade när de lyser, men det kan ju lik väl vara nån "line" eller dylikt. Vilka detaljer ska jag se efter för att se skillnaden? Är det med my10 som skatten gick ner med? |
|
|
Jag håller marin o kävlingepågen fullständigt i de det utalar sig om. Helt rätt. ;) |
|
| Vilken bil blev det? Jag står i samma val nu, lätt begagnad Freemont eller en X5 med 15k eller mer mil på mätaren. Vad tror ni en X5 för 200k med många mil tappar i värde på 3 år? Kommer köra runt 1500 mil per år. | |
| Beroende på årsmodell tror jag inte att värdeminskningen kommer vara så hög på en X5 med många mil. Däremot lär ägandekostnaderna vara bra höga. | |
|
Det verkar som det är ett bra bryt mellan X5 årsmodell 06 och 07. Antar att det beror på att nya E70 kom då. Man kan få en 06 för ca 100k men de flesta 07 går för närmre 200k. Om man tänker på hela bilkostnaden inklusive värdeminskning så kanske det är ett bra köp ändå med en X5a. Om en Freemont minskar 100k på 3 år och en X5a 70k så har man 10k/år till skatt/försäkring/service. Lite så tänker jag i alla fall. Problemet är att man inte vet vad värdeminskningen blir förrän man sålt. |
|
| Med min budget verkar det bli en 08-09 för ca 200k | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.