AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.226

Vilken X5?

Sida 1 av 2
lo
5
lovegun
520D Touring -13
Hej. Ny på detta forum så ursäkta ev dumma frågor etc.

Min fru och jag är på jakt efter rymlig andrabil. Frugan insisterar på 7-sits och gärna suv-liknande. Hon har blivit tipsad om Fiat Freemont som ett prisvärt alternativ men även Kia Sorrento.

Jag är mer inne på en begagnad X5. Men har noll koll på vilken modell/årgång etc som är mest "prisvärd".

Vi snackar en budget på runt 250k. Automat. Dragkrok. Helst diesel. Gärna svensksåld om det nu spelar roll.

Milantal? Jag inser att med denna budget etc så kommer vi landa i något som har några mil på nacken. Och då undrar man ju. Vågar man köpa en X5 med hyfsat många mil vs köpa en hyfsat helny Fiat eller Kia.

Vissa hävdar att en bmw-motor modell lite större klarar många mil utan problem medans en motsvarande Fiat/kia då inte skulle göra detta. Vet inte hur mkt sanning i detta men någonstans finns det väl en brytpunkt då en X5 helt enkelt inte är en bra affär och man bör satsa på Fiat/Kia.

Hoppas ni känner igen er i mina tankar och kan tipsa om en X5 som verkar vettig för oss. Alt, avråda oss =) och gärna hur ni tänkte kring detta.

Tack på förhand
lo
5
lovegun
520D Touring -13
Lurar även på en bensinare med stor motor. Vi kommer köra högst 1000 mil om året så diesel är kanske inte helt vettigt. Ev kanske just stora bensinare är just "prisvärda" pga detta. Dvs mer bil för vettiga pengar.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag tänker så här: Köper du en begagnad X5 för ca 250k så kommer den nog inte tappa så mycket i värde som en ny (eller nästan ny) Fiat/Kia. Så jag skulle absolut fundera på en begagnad X5. Dock är jag tveksam om det går att få tag på en hyfsad för det priset...
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Och då pratar jag alltså E70. E53-an tror jag inte går att få med 7 säten(?)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
250' räcker långt. Det är inte priset som avgör skicket. De absolut flesta x5orna är i "normslskick" för mil och ålder.
En duktig rekondare gör underverk för det visuella
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Här e en fin X5:a. Med lite prutning e du nog nere i er budgetgräns.

Länk

Kör själv X5 och kan bara intyga att den är helt underbar att köra
Tycker skatten är helt galen, den du länkade Bimmer har en skatt på 6651 kr
Måste ju ligga på 5000 mil/år om det ska löna sig, gärna mer. Köp en bensinare istället TS.
lo
5
lovegun
520D Touring -13
Tack Bimmer. Den ser verkligen fin ut. Men 15000 mil??
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Att plöja ner 250.000kr i en X5 2007 med 15000 mil borde man kunna bli inspärrad för.

Kolla hur "heta" gamla X5or med stora motorer är idag. .

lo
5
lovegun
520D Touring -13
qsacage. Lite så jag tänker. Vad motiverar att jag skall köpa en 6 år gammal x5 med 15000 mil vs en sprillans kia/fiat för samma pengar? Visst jag gillar bmw och så men nånstans finns en gräns även för den kärleken
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Det kan hända att det är mycket pengar för en bil som gått 15000 mil. Jag gjorde bara en snabbkoll på Blocket för att se vad som fanns.
Personligen betalar jag hellre för en bil med kvalitetskänsla som har gått några mil, istället för en Fiat eller Kia som känns helt kassa redan från början.
Men men, smaken är olika. Man ska ju inte glömma att en X5 3,0d från 2007 kostade ny 500 000 kr HELT UTAN EXTRAUTRUSTNING.

@lovegun: Du skrev ju själv att du "kommer vi landa i något som har några mil på nacken"

Motivationen att köpa BMW istället för t ex Kia eller Fiat är att BMW är en bättre bil. Man får vad man betalar för.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
250' för en bil som kanske kostade >600' kanske inte är så tokigt. 15' mil visst, men den klarar lätt +50' mil.

Verdi
Här har du en med V8 som du borde kunna få ner mot 250 tkr. Marknaden för den bilen är rätt liten skulle jag tro.

Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om dem kostade 600.000 netto så är den MAX värd 150.000 idag.

Oavsett tror jag SUVar är sämre affärer än vanliga bilar.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Härlig bil att åka i, men med en värdeminskning i klass med kostnaden för norra länken...

Okej, om nu kraven primärt är att åka max 1000 mil/år, stort och skönt med lite klass och propeller på huven, varför inte titta på en äldre X5:a bensin med V8? Du plockar lätt en fin lite äldre 4.4 liters för betydligt under 100.000:- samtidigt som du har komforten, kraften och känslan kvar.

Prutläget är enormt för många äldre X5:or! En del säljare kommer brista i gråt över att någon äntligen ringer på deras bilar :)

En nästan ny Kia är ju säkert en trevlig bil på alla sätt och vis, men det är fan ingen BMW. Det är stor skillnad på koreamotorn och en tysk 8a.

Behöver ni verkligen 7 säten? Hur ofta kommer ni åka 7 i bilen? En 5-seriekombi rymmer en hel del och finns med 4wd och håller andrahandsvärdet betydligt bättre än X5.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@qsacage
Det spelar ingen roll vad du tycker eller vilken formell du använder. X5 håller värdet mycket bättre än 5-serie e60.

Hitta en e70 under 15'mil och under 200' så köper ja den direkt.
Jag kan hitta 50st e61 LCI under 200 lax.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bilen Verdi länkar till komner knappast säljas över 230' utan byte.
X5 har alltid hållit andrahansvärdet bättre än motsvarande 5serie Touring. Vilket inte är något att tycka om, utan fakta.

qsacage: Att du ogillar X5 förstår vem som helst som läser dina inlägg, men låt inte det göra att du svarar felaktigt.

Mvh Stephan
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Här har du en som ser trevlig ut till bra pris: Länk

Här en 4.8 som är bra specad enl. mig:

Länk

Sökte bara lite snabbt efter vagnar under 15000 mil, det finns oceaner av X5 därute. Däremot verkar jag ha fel ang. andrahandsvärdet på X5, tar till mig infon från Versi och Marin!

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Personligen tycker jag att 5-serie är mycket bättre bil än X5 på allt utom utstrålning och markfrigång.
lo
5
lovegun
520D Touring -13
Tack för alla bra svar. Verkligen uppskattat. Lutar mer o mer åt en X5 trots allt. Fortfarande osäker på bensinare eller diesel. Måste bara komma över rädslan att köpa en bil som har +10.000mil alt. hosta upp mer pengar såklart =). Ni som har/eller har köpt bilar med +10.000mil. Vad skall man titta på vad gäller X5an? Några klassiska "fel" eller saker som brukar vara dyra att fixa i samband med mil runt 10-12000 mil? Är det förresten vanligt med skruvade mätare etc på dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.