AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.751

Hjälp med: INPA IFH 0009 no response from control unit

Sida 2 av 2
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har nu efter mycket tid och klurande lyckats återställa min km räknare till de bakre beläggen samt service lampan på min M5 touring 2007 e61.

Jag använde mig av DIS programvara som jag fick tillsammans med den första men även andra kabeln i början av tråden. Anledningen att det inte gick att radera via kombiinstrumentet beror på att det finns två trådar i slitagegivaren. Den ena tråden närmast skivan är en vanlig tråd men närmre backplate belägget så finns det en tråd med 470 ohm motstånd. Min bakre slitage givare hade precis nuddat vid givaren och öppnat kretsen. Vid mätning hade jag 470 ohm på bakre belägg sensor.

Man ska alltså inte radera via kombi instrumentet om slitage givaren nuddat skivan. Då måste dator användas med förslagsvis DIS programvara.

Jag personligen ville helst koppla bort slitagegivaren så jag bygglade den med vanlig kabel med lyckat resultat. Fick dock radera två gånger innan det lyckades.

Mycket tid på Google och youtube har spenderats:)
Bra och ha länkar:
Länk
Länk
Länk

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Less than 5 ohms indicates a sensor with remaining service life
A reading of about 470 ohms indicates a partially worn sensor and requires replacement.
A reading of open circuit (infinity) indicates a worn out sensor requires replacement.

Tack F-star för din hjälp!

Mvh. Richard
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Har hjälpt en bekant med liknande problem.. Ja skulle bara hjälpa han att nolla bakre beläggen.. Det gick inte och bilen hänvisade vidare till röd hiss (error)

Det visade sig att han hade skarvat slitagevarnarkabeln.. -.- detta va en 325ix e90

Efter ny kabel gick de fint.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kul att det ordnade sig iaf :)

Så lite så.. Vi är alla här för att hjälpa varandra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.