|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte för ett tag sedan denna kabel Länk Jag har problem med min INPA installation och får den ej att fungera.Jag tror att jag testat nästan allt. Jag kör på en gammal Windows xp dator, antivirus och brandvägg avstängd. Jag har öppnat kabeln och kollat att pin 7 & 8 är byglad och det är byglad. Följt alla anvisningar i videon som följde med men kan inte koppla upp mig till någon styrenhet, får hela tiden felmedelande IFH 0009 no response from control unit. Får inget program att fungera med denna kabel. Läst massor på nätet men blir inte klokare. Vissa skriver att den blåa kabeln är skit och fungerar inte och att man ska köpa från annan säljare. Verkar som att flera köpt denna kabeln här på autopower med lyckat resultat. Någon som har något bra tips? Jag bor nära Malmö/Lund om någon har möjlighet att testa min kabel och hjälpa en BMW broder i nöd:) Mvh. Richard | |
| Löd bort byglingen. | |
| ...Och prova igen. Nyare bmw ska inte ha 7-8 ihoplödda. Det är även mycket viktigt att det är en bra kabel. | |
| Morgonpigg som man är så har jag redan testat att ta bort bygeln i kontakten, men tyvärr så är det precis samma resultat. Några andra tips? | |
|
vet ej om det kan vara till någon hjälp men jag behöver starta carsoft först och få kontakt med bilen (enkel diagnos), stänga ner det sen och sedan starta INPA. FAF |
|
|
Portar, latency mm. Rätt de också? Kopierar allt som man ska till diverse mappar? Obd.ini/EDIABAS.ini rätt version på rätt ställe? |
|
| Använd rätt sp-datens V.45 och uppåt.. | |
|
Tack för er hjälp! Jag har testat med carsoft men får inte det att fungera heller. När carsoft sökt efter tex abs styrenheten ett tag så blir status: module does not respond. Testat att söka i flera olika styrenheter men samma svar. Portar och latency bör vara rätt, gjorde precis som i filmen, com1 och latency 1. Kopierade även flera mappar och är ganska säker på att det blev rätt. Vad är sp-datens v45? Hur kollar jag om jag har rätt version? Mvh. Richard |
|
|
Kan nämna att lampan på kabeln lyser med konstant sken när den är inkopplad, ska det vara så? Mvh. Richard |
|
|
Den lyser alltid, så ja den ska lysa :) Chassiuppdateringar. Kolla i din datens mapp |
|
|
F-tar: Chassiuppdateringar. Kolla i din datens mapp Jag behöver en bättre beskrivning. Heter mappen "datens"? Mvh. Richard |
|
| Kan du länka kabeln du köpte? | |
|
Sry.. Såg den längst upp. Men du har valt STD:OBD som interface? Lagt obd.ini och ediabas.ini i C system/system32? |
|
|
Jag lyckades kontakta säljaren. Felet är fel kabel, skulle varit denna istället med K+DCAN till e60 e61 efter år 2007: Länk Min bil är tillverkad 15-03-2007, i mars 2007bytes protokol till K+DCAN, jag får helt enkelt beställa en ny kabel.Tack för all hjälp:) Mvh. Richard |
|
|
Funderade på kabeln först också, hände mig till en början också -.- man ska inte snåla in på obd-kabel. |
|
|
Om det är som säljaren säger så var det helt enkelt fel kabel till min bilmodell. Har beställt en ny nu så det blir intressant att testa om några dagar:) Jag ska tydligen kunna använda samma program och drivrutiner så jag slipper installera om programmet. Den gamla kabeln kan ja ha om man ska hjälpa någon annan med äldre bil. Mvh. Richard |
|
|
Nu har jag äntligen fått min kabel till INPA och har till och med fått det att fungera med min bil:) Nu är det nästa bekymmer.... Jag har bytt bakre bromsbeläggen och vill nollställa service km räknaren för dessa. I vilken meny hittar jag detta i INPA? Om jag kollar på denna videon så har jag inte samma meny (Videon gäller en e39 och jag har en e61). Jag går till: body, instrument cluster, F6-activate, men sen är det stopp, får inte fram någon meny där man kan återställa tex oljan mm. Någon som har info till mig? Mvh. Richard |
|
|
Tjabba. Återställa service behöver du ingen dator för. Kika på videon så fixar du det sen. Länk |
|
|
Tack för svar. Jag har gjort enligt beskrivningen i videon men det var då som problemet med nollställningssignal av serviceindikatorn började:) Jag hade ca 1200 mil kvar på mina bakre belägg enligt bilens färddator, sedan nollställde jag enligt videon och då blev det fyra streck ____ och ingen km visning på de bakre beläggen. Efter en hel del googlande så fann jag denna tråden: Länk Yes, you are only to do the reset for after you do the maintainance, not before. The reason i got this issue was that when the idrive told me to change the rear pads, i wanted to get familiar with the service reset and accidentally reset it without actually changing the pads/sensor. Doing this will put the system in a state where only a computer can reset the service light. So when some service is due, get the actual service out of the way before even getting into the reset menu. Så nu återstår nog bara att nollställa med dator? Mvh. Richard |
|
|
Kan det vara så att när man är i i activate menyn i INPA (kolla ) så ska man trycka på nedan för att nollställa bromsarna?: F1 mileage indicator. Vad nollställer man då? F3 SII reset time inspection. Vad nollställer man då? F4 SII reset distance inspection. Vad nollställer man då? Eller är det en helt annan meny? Vill inte bara nollställa utan att veta vad jag nollställer... Mvh. Richard |
|
|
Det går inte med inpa. Vet att dom fått ordning på de genom att bryta på batteri, lr på sensorerna. Eller att man gjort bytet bara å det funka å nolla på kombiinstrumentet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.