|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Var och besiktigade min E46 316i -02 idag och fick div. anmärkningar på bromsarna. Det ser ut enligt följande: 1. EG: 1.1.11 Bromsrör, tvärgående, bak, rostskadat 2. Färdbroms hjulbroms, fram höger, anliggning 3. EG 1.4.2 Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig Bra att veta: Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor. Rostangrepp/liten anliggningsyta. Så nu till mina funderingar: 1. Rostangrepp på båda sidorna bak på bromsrör. Var inne och kollade på bromsrör och kan inte hitta var man kan köpa ett "tvärgående" utan kan bara hitta till diverse sida. Hur funkar detta? 2. Verkar ligga emot bromsen när hjulet snurrar. Var segt att snurra när bilen var upphissad, vad kan detta vara?. 3. Parkeringbroms, oftast justeringssak? Kan ha att göra med "bra att veta"-punkten? Tacksam för all hjälp | |
|
1. Det går att skarva, så be en verkstad göra nya rör den sista biten. 2. Kärvande bromsok - troligen rost på kolven. Se mitt mekartips om renovering. (Har två icke blästrade ok med bra kolvar till vänster och höger fram inkl. ok-hållare/bromssadlar - om du är intresserad kan du skicka PM). 3. Kan vara justeringssak men kan också vara fastrostade/kärvande vajrar/bromsmekanik. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det oftast bara ta loss oket och trycka tillbaka kolven så var det på min. Handbromse brukar oftast bara vara att justera för det är det inte många som gör. Så det finns säkert mycket backar kvar men det ser man när man byter skiva. |
|
|
Hej! Tack för era svar. Ang. bromsrören, är det inget man kan lösa själv? Brukar ju vara höga timpengar på verkstäder! Var kan man hitta ditt "mekartips" Johan B? Tack! |
|
|
Jo det kan du göra, åk till nåt ställe som säljer bilelar meca mekonomen etc. De har listor hur långa rören är och vilka nipplar det ska vara och sen sätter de på nipplar och konar. å är et bara för dig att montera av och dit, du behöver inte ta ner tank utan du tar en galge av stål eller liknande och gör en ögla som so du sedan använder till att dra ned bromsröret med efter att du skjutigt upp det över tanken. Bromsrören behöver inte ens gå samma väg som originalet om man inte vill det, men det är lätt att dra det på samma ställe lite knepigt över tanken men som sagt det går me en böjd stålbit galge etc som kan ta tag om röret och dra det nedåt. |
|
|
Johan B: Kärvande bromsok skriver du.. och lösningen är att renovera dom eller att köpa dina ok? Av erfarenhet så brukar det i många fall räcka att motionera oken, ytterligare ett alternativ är att det är beläggen som kärvar. Spinnix: Om du letar upp din bil här Länk och går in på bromsar och letar upp rören som behöver bytas så står både längd och gänga. Koppar eller kopparnickelrör och nipplar finns att köpa på Biltema till bra pris. Dom säljer även ett billigt verktyg för att kona bromsrören (verktyget håller däremot inte speciellt bra kvalitet, men så länge det är koppar/kopparnickelrör så går det utmärkt att använda detta verktyg för hemmabruk. Länk till verktyget: Länk |
|
|
delorian: de var de dummaste jag hört! Bromsrör måste sitta fast var 15 eller 20:e cm hur löser du det ovanför tanken om du ska dra rören med hjälp ev en galge?? Så ja, tanken måste ner Undvik koppar de är alldeles för mjukt så de håller inte! Kör på kopparnickel! Jag har konat många rör med biltemas verktyg! Jag har ett par bromsok som renoveras, framoken passar din bil! |
|
| Länk till annons Länk | |
|
Nu kommer det ytterligare en herre som vill sälja bromsok till Spinnix när det inte ens är bekräftat att dom behöver bytas. och sen till det facila priset 5000Kr för fyra bromsok, som Schmiedmann säljer för strax under 4000kr där man även får garanti. |
|
|
gOry nu pratar du sagor. Vart skrev jag att de inte måste sitta fast. Nej tanken måste inte ned , varför skulle du ta ned den fast det är klart du du kankse tycker det är kul att ta ned den i onödan. Röret är rätt rakt och sen vill man ha tag i det när man stuckigt upp det därav galgen. Eller vad trodde du stålgalgen skulle användas till, du kan använda va du vill bara du får ta i bromsröret. |
|
|
Koppar är aldeles för mjukt vad menar du? det är ju det som användas idag lätt att böja rostar inte, varför använda nåt annat? |
|
| delorian: Koppar fungerar alldeles utmärkt, dock är kopparnickel inte lika känsligt för vibrationsutmattning, och det går relativt lätt att böja och kona också :) | |
| Vibrationsutmattning? | |
| Blir spröda av vibrationer och spricker. dock har jag ingen information om hur lång tid detta tar, men jag vet att kopparnickel är bättre att använda till bromsrör. | |
|
Daniel_80: Om de behövs nya ok, och man inte känner för att renovera själv så har jag till ett bra pris! Att bara pressa in kolven i ett par ok som kärvar kan göra saken mycket värre. Lätt hänt att man "skär" sönder tätningen. Ett Ok som kärvar i kolven ska alltid inspekteras, lyfta på dammskyddet eller tas isär helt och hållet! Priset på mina ok är satt efter Mekonomen och Autoexperten då dessa var billigare på just dessa ok än schmiedmann! Schmiedmann tar ~1900kr för ETT ok som dessutom inte är toriginal! Jag tar 5000kr för fyra ok! do the math! Delorian: Ja din metod tycker jag beskriver ganska väl att man ska strunta i fästpunkterna ovanför tanken som man inte kommer komma åt. Dra egna vägar osv. Helt ok att dra nya vägar, bara man fäster upp röret och ser till så de inte ligger emot nånstans! Men de betyder ofta att man måste sätta skruva i chassit vilket jag helst undviker på min egna bil! Nu tror jag iofs att man klarar sig med att bara släppa ner tanken lite då dom inte riktigt tar samma väg som de gör på en E36, dock så korsar väl röret till höger sida ovanför subframe? Idag användes rör i stål, därför dom rostar, där av problemet! Koppar är mjukt, därför man blandar i nickel! Rena kopparrör bör undvikas då de mattas ut av vibrationer och varje gång du trycker på pedalen! Tillslut spricker dom! Bara en sån sak att SFRo föredrar kopparnickel! |
|
|
G0ry: Nej Schmiedmann tar inte 1900kr för ETT ok, utan för TVÅ ok. Nej det är inte nya original-ok, utan renoverade ok, precis som dina. Går inte länka direkt till artikeln. Länk Väljer man sedan att lämna in sina gamla ok så betalar man 1270kr totalt för två stycken ok. |
|
|
Ska genast sänka priset, måste ha kollat på något galet när jag skapa annonsen! Måste ha kollat på M3:ans ok, då det är den ETK:n (realoem) jag bläddrar i som mest! Men mina gäller kompletta bromsok, med byglen som skruvas i navet! Och som jag skriver så ger jag även stomkostnad! |
|
|
Här är mitt mekartips: Länk Min erfarenhet är att om oket börjar kärva är kolven rostig och då hjälper det INTE att motionera kolven...har varit fallet på flera bilar jag råkat ut för detta. Motionerande kan hjälpa en kort stund, men i de flesta fall blir det problem efter bara några dagar igen. Mina ok är billiga och jag har även ok-hållare, men de detaljerna kan vi ta via Powerpost (PM) om det är aktuellt/intressant. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Och angående bromsrören: Mina skarvades strax framför vänster bakhjul och drogs INTE över tanken utan mekaren gjorde en ny dragning och det har fungerat utan anmärkning under flera år och ca 10 000 mil, och besiktningen har inte anmärkt på dem sedan dess. De är inte uppfästa så tätt som gOry hävdar att man måste... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"15 eller 20:e cm " vem säger det? Min mek skarvade och sen drog de original och han löste det fint vi tanken, kopparör, inga problem. |
|
|
SFRO, läs första raden här Länk Drar man egna vägar och hittar på egna lösningar bör man göra så som är sagt är säkert. Så mitt tips är att dra de samma väg som tidigare, med kopparnickel som är lite hårdare vilket är en stor fördel när man använder stålrörens glesa klammeravstånd. Vara noga med att rören inte ligger emot vassa föremål eller tar för skarpa böjar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.