|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Matnyttigt som sagt. Bara att hoppas att man slipper det. Länk Tror att nr 6 är vattentempgivaren. Mvh Jonas B. |
|
|
Idag körde bilen en regenerering och ja nollade snittförbrukningen. Körde hem genom sthlms täta rusningstrafik längs med Valhallavägen , därefter ut på e4an norrgående där hastigheten var ca 9 85-90km/h därefter svängde ja av e4an och hade ca ytterligare 6km i tät trafik . Snittförbrukning med rätt motortemp blev 0,68l/mil.. Med fel temp ligger den på 1,1l/mil ! Har även räknat ut vad det är som går fel i vilket led .det är med 99,9% chans fel på oljekylaren. (Termostatet är inbyggt i oljekylaren) Har vart hos verkstaden som även konstaterar oljekylaren (1721 7803830) Nu behöver jag bara vänta på samtal från verkstaden när delarna inkommit :) |
|
|
Härligt när det löser sig. Super att veta till då det är dags för mig ex. Jag har min motorvärmare monterad på kylvattenslangen till den oljekylaren.... Mvh Jonas B |
|
|
Sååååå.. Nu har ja bytt det mesta, även oljekylaren (heatexchanger) och passade även på att byta växellådsolja. Alla ryckningar borta , motorn är uppe i rätt temp. Detta dock efter första testkörning hem från verkstad. Bilen verkade gå snålare men vi får se. |
|
|
*märkte bättre värme i kupén *bilen går snålare *rätt temp *mjukare smidigare växlingar OBS! om ni ska byta oljekylaren (heat ecxhanger eller kallad värmeväxlare) så köp inte beg. ni vill inte riskera få kylarvätska i växellådan. finns inga garantier att oljekylaren ni sätter dit är hel. |
|
|
Har fortfarande hög diesel-soppa förbrukning. Nu mår tempen , glödstift och relä bra samt även växellåda efter oljebyte samt konstaterat inga fel på min momentomvandlare. När växeln ligger i D så växlar bilen till 5an vid 72 km/h och 6an vid 105 km/h ... När ja växlar manuellt så kan ja slänga i 5an vid 5an vid 62 km/h och 6an vid 80 km/h. Då drar den mkt mindre ser ja på förbrukningsnålen under varvtalsmätaren. Bör jag uppdatera mjukvara i växellådan? Gör verkstaden det alltid när de byter olja eller är förfarandet enligt bilägarens önskemål ? Ja menar : regeln är ju att man byter packning o-ring o oljefilter när man byter olja .. Finns det någon regel gällande växellådsoljebyte förutom att oljefiltret till detta ? |
|
|
Har fortfarande hög diesel-soppa förbrukning. Nu mår tempen , glödstift och relä bra samt även växellåda efter oljebyte samt konstaterat inga fel på min momentomvandlare. När växeln ligger i D så växlar bilen till 5an vid 72 km/h och 6an vid 105 km/h ... När ja växlar manuellt så kan ja slänga i 5an vid 5an vid 62 km/h och 6an vid 80 km/h. Då drar den mkt mindre ser ja på förbrukningsnålen under varvtalsmätaren. Bör jag uppdatera mjukvara i växellådan? Gör verkstaden det alltid när de byter olja eller är förfarandet enligt bilägarens önskemål ? Ja menar : regeln är ju att man byter packning o-ring o oljefilter när man byter olja .. Finns det någon regel gällande växellådsoljebyte förutom att oljefiltret till detta ? |
|
|
Hej det ska inte ha nått med förbrukningen att göra om lådan är uppdaterad eller ej Hur mycket drar den? Har du kollat slangar på tryck sidan så du inte har läcka Sen sitter det någon trim box eller nått på den? Mvh |
|
|
När jag kör som snålast kommer jag 680km på fulltank. När jag körde som snålast min 525da lci så låg den på 0,52l/mil, Mao ja vet hur man fiskör. När jag fiskör denna så hamnar ja på över litern ! Tidigare 1,1l/mil men efter oljekylarbytet samt alla termostat glödstift o relä så hamnar ja på 1,03l/mil. Mätt vid pump. Översatt till UK Units = ca 27-28 mpg. Och i USA forumet så är tydligen allt under 30mpg väldigt lågt. Ja hittar inga amerikanska trådar där folk löst problemet utan alla beklagar sig och andra jublar över sina 40-50mpg vid blandad körning gällande 530da pre lci. Ja har googlat på "low mpg 530d" o trådarna är måånga men lösningarna är noll. Min kylartemp mår toppen, ligger på 92 efter ca 8km körning . |
|
|
Det är mycket vanligt med turboläckage, alltså att laddluften läcker ut, vilket ger ökad förbrukning och en del andra allvarliga problem! Jag har sett 3 olika 530D med hål på tryckröret av aluminium. Det vertikala röret till vänster (i färdriktningen) vid kylaren. Röret ligger an mot en slang och det kan nöta hål på röret. Tryckledningen ut från turbon; här satt den ena skruven mot turbon löst på min bil så laddluften läckte ut. Tätningarna vid intecoolern; känn/rucka på ledningarna så ska du se att det är glappigt. Dessa tätningar är av tveksam kvalitet, de hårdnar med tiden och ger upphov till läckage. När en del av laddluften läcker ut till atmosfären så försöker turbon ladda mer för att kompensera läckaget. Självklart stiger förbrukningen och slitaget på turbon ökar dramatiskt. (Jag är rätt övertygad att många även har fått byta turbo pga detta.) Jag har försökt att åtgärda "allt", t ex så att jag har rätt arbetstemp på motorn och så att laddluften inte läcker ut. Min egen genomsnittsförbrukning har minskat från tidigare omkring 1,0-1,1 l/mil till nu 0,8-0,9 l/mil. Min bil är en 530XD -06 och jag mäter alltid verkliga värden vid pump, när jag tankar fullt från nästan tom tank. |
|
|
hej jag hade det problemet också hade spricka i slangen till insuget strax efter alu röret syndes inte fören turbona ladda känns som den drar jätte mycket, min 535d -05 ligger på 0,8 när jag kör till jobbet ca 2 mil enkel väg kör jag lång körning så ligger den på 0,6 har 19" m6 fälgar så nått fel är det ju på din dpf kanske börjar bli tätt ? är den sotig i slutröret ? mvh |
|
|
jag märkte nu när ja hade fönstrena nere att man HÖR turbon. dvs.. som om det vore HÅL i någon luftslang där ljudet ökar när man trycker på gaspedalen..! har alltid hört det ljudet men aldrig tänkt efter.. Den är inte så sotig i slutrören faktiskt. jag har ett tvångssyndrom, dvs ja måste alltid se kylartemp, därför klickar jag alltid fram det innan jag åker iväg. men man ser ju att tempen går upp vid regenerering och då brukar ja köra en extra vända om ja ser att den börjar när ja ja precis kommit till mitt slutmål. this should be examined. @ULF530: har du artnr samt någon bild på tryckröret och ev. ett artnr? jag har tummen mitt i handen samt att denna bild redan blivit väldigt dyr i reparationskostnader :/ |
|
|
Kolla där slangen går in i insuget Gå tillbaka på den slangen ner efter kylarn så ser du röret Lättast är om någon sitter i bilen med driven i och bromsar och gasar så du får turbo tryck och en som lyssnar efter pyss under huven Mvh |
|
|
Bytte luftfilter i motorn idag.. När min mek slog på filtret så var de så mycket skit och löv som föll ut. filtret var svart, fullpackat med torraste löven som någonsin skådats. så mycket skit likt aska. Jaajaa, nu är alla vätskor bytta också. återkommer med en rapport om hur det står sig om några dagar. kör i snitt 12mil/dag, så lär veta efter 2 tankningar. inget hål i någonslang heller för den delen. (hade hoppas på hål i slang dock) |
|
|
Men Ulf530, är inte 0,8-0,9 lite mycket på din 530xd ? Jag vill att min går ner till åtminstone under 0,8l/mil, därefter e ja nöjd liksom . |
|
|
Shush; hål i slang är nog relativt ovanligt. Men de läckage som jag beskriver ovan är mycket vanliga! driftking; 0,8-0,9 för mina blandade körförhållanden och ärligt mätt äkta genomsnittsförbrukning är helt normalt. Min erfarenhet är att nästan alla oftast överdriver sina låga förbrukningssiffror och sina höga genomsnittshastigheter. Jag mäter min förbrukning vid pump på en hel tank eller gärna flera tankar. Min körstil är mjuk och jag är väldigt "snäll mot grejjorna" men jag kör nog fortare än de allra flesta. I princip alltid på körkortsgränsen och jag tycker att min egen och bilens trivselfart är omkring 130-140 km/h. Det innebär ganska många omkörningar (men jag blir väldigt sällan omkörd...). Mina hjul; 245/35-19 och 285/30-19 drar lite mera än standardhjulen. Jag ljuger inte för mig själv genom att sitta och stirra på momentan förbrukning eller på fordonsdatorn vid ett särskilt gynnsamt tillfälle. Visst har jag varit nere på 0,7-0,8 vid något tillfälle (när frun ar kört...) men sett över några månader eller över ett år så är min ärliga förbrukning närmare 0,9. Det är min ärliga förbrukning som ger mig min ärliga årskostnad för bränsle. Om jag vid ett tillfälle lyckas komma ner till 0,7 är ändå rätt så ointressant för min årskostnad... Det är en förklaring till mitt sätt att se på saken men andra får givetvis mäta sin förbrukning (och sina genomsnittshastigheter..) på sitt sätt. |
|
|
Ulf530: underbart att äntligen höra någon som inte förskönar sina siffror! Jag ligger själv på över 0,9 i stadskörning med min 530d. Efter 300 mil på autobahn nu i valborg (slutsnitt på 127km/h) fick jag ett snitt på 0,86, vilket är ungefär vad jag ligger på även på svenska motorvägar med, trots lägre fart. Antar att det förklaras med sämre asfalt och diesel. |
|
|
jag tycker precis som falsterbo att en välmående 530d bör dra runt 0,7 och 530d lci kanske drar lite mindre. min förra 525d lci drog 0,6. jag är hysterisk gällande min förbrukning då jag vet att min 525d lci drog mycket mycket mindre.. :( |
|
| Tycker det är lysande siffror för en bil på över 2 ton och alltid +30. Just "blandad" körning är helt förkastligt begrepp, då det verkar diffa vida från person till person. | |
| Fördelen med diesel är ju råstyrkan, att motorerna går dubbelt så många mil och att man kan trampa på lite ibland utan att det kostar skjortan. Ligger du på 130-140 med en bensinare så drar den 2 dl mer. Har båda så jag vet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.