AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.161

540 e39 batteri drar ur på 5 min.

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trots helt nytt eller nyladdat batteri så drar min 540 ur batteriet otroligt snabbt om bilen står med tändingen på. Tex om man kör en diagnos eller dylikt som tar en mycket begränsad tid så går det ej att starta bilen efter. Bilen drar aldrig ur över natten och inte heller då den stått parkerad en vecka eller så, utan bara när man sitter och pular med tändning på.

Hur börjar jag felsöka?
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Generator laddar inte batteriet, prova att byta kol i generator eller generator.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack för svar men jag menar tändning på motor ej igång.
Om 90 AH laddar ur på 5 minuter så har du minst 50 ampere "krypström", ruggigt mycket. Men eftersom du har ett nytt, fulladdat batteri så så har du en ruggig strömläcka.

Mät med en multimätare vid säkringarna. Stäng allt, vänta 16-17 minuter - då ska bilen gå ner i viloläge. Mät då vid säkringarna, en i taget, tills du hittar den eller de där mer än någon milliampere flyter. Då har du hittat din läcka!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Detta är klassiskt symptom på gammalt batteri som numera är på 20Ah, inte 90. Eller är det bytt?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sorry. Såg att du bytt.
Men med så enormt mycket läckström borde det lukta bränt nånstans. Eller har relä till elbakrutanhängt sig?
Bara tändning på utan fläkt, ljus och elvärme drar bara några ampere. Fläkten drar ganska mycketom den gasar på lite.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, den drar inte ström i viloläge. Jag får mäta helt enkelt med tändning på. Ska låna upp ett instrument som mäter ström. Återkopplar så småningom. Marin luktar inte bränt någonstans.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ett frisk, fulladdat, 90 Ah batteri kan troligen lämna några hundra A, kanske uppåt tusen A i 5 minuter. Det är i den storleksordningen strömmen skulle vara och det är inte helt rimligt med en sådan förbrukning. Något annat spökar, jag tror på ett defekt batteri.

// Magnus

Konstiga råd ni ger, generatorn laddar inte byte generator.
Är det inte bättre att mäta laddström innan man byter?
Det kan vara generatorn men mät först med en multimeter.
Med bilen igång mät volt över polerna den ska visa nästan 13,8 nästan 14 volt gör den det så är din generator hel.

Ställ sedan in på ström ampere och med bilen avstängd och när den gått ned i strömsparläge så lossar du ena polen och mäter i serie då ska du få fram hur mycket ström den drar ryck sedan säkringar till strömmen sjunker, du har då ringa in en felkälla, ibland får man fortsätta rycka säkringar för att få ned den till rätt värde.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Delorian, bilen drar inte ur batterier när den är i sleep mode men du menar att felet kanske ger sig till känna så att säga ändå?
Mäta båda delarna både i sleepmode och med tändningen tillslagen så ser du om nåt drar.
Med tändningen på så kommer den dra lite stäng av kupebelysning fläkt lampor radio etc.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Fel med tändningen på kan være kontakten i tenningslåset,men da bruker det også være andre mystiske el fel som sporadisk treg servo,radio som kommer og går etc.
olaO: OK, nu ser jag.

Om du mäter upp strömmen med tändningen på, så vet du om batteriet är defekt (det kan vara dåligt även om det är nästan nytt - och då är det bra att kunna byta det i tid på garantin).

Om du ser att det drar 50 ampere, då är batteriet OK. Men om det bara drar en par 3, 4 ampeter och det räcker för att ladda ur batteriet snabbt : då har du ett defekt batteri. Simple as that.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ska försöka mäta till helgen. Lite förberedande frågor.

Hur mycket ungefär "ska" bilen dra med tändning på, i sleepmode, i vaket läge?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
När jag drar mig till minnes har jag också haft problem med urladdat batteri när jag hållt bilen i vaket läge under en lite längre tid. Hände nu senast när jag smorde skinnet. Höll väl på två timmar ca och släckte då belysningen när jag kom ihåg, går ju igång varje gång man öppnar en dörr. Ändå laddade den ur.
Jag skulle säga runt 25mah i standby nån bil jag haft har väl dragit mellan 4-50 också men det låter lite mycket.

Om den inte drar ur i standby så skulle jag säga att det är nån komponent som drar mycket när tändningen är på.

Kolla vad den drar med tändningen på och alla strömförbrukare av.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om man ska mäta ström i sleep mode måste man ha en kabel kopplad parallellt med amperemetern så att kretsen inte bryts när man ska mäta. För då går bilen ur sleep mode ;)
Vadå paralellt me mätaren, hur då menar du?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En kabel mellan batteripolen och bilens pluskabel parallellt med amperemetern tills bilen går i sleep mode. Då plockar man bort den parallella kabeln medan amperemetern sitter kvar. Då bryts aldrig kretsen och bilen stannar i sleep mode.

Alternativt att man sätter ena mätproben på batterikabelskon och den andra på batteripolen innan man kopplar loss batterikabeln utan att bryta kretsen, men det är nog lite pillrigt.
fredde 7
Brukar aldrig rekomendera feltema, men till detta ändamål duger den.
mycket enklare för en amatör att mäta ström med;)
Länk
"En kabel mellan batteripolen och bilens pluskabel parallellt med amperemetern tills bilen går i sleep mode. Då plockar man bort den parallella kabeln medan amperemetern sitter kvar."

Det du menar här är att man mäter i serie, och och mycket riktigt då måste man bryta och sätta multimetern emellan.

Brukar dock rekomendera att lossa minuspolen i fall man råkar komma åt något mellan pol och kaross.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.