|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har problem med att tomgången spökar ibland (sgs dagligen) i min Z3a. Problemet uppstår mest när den är ordentligt varm. Som jag upplevt det så går den ner till ca 900rpm och ligger kvar där alternativt stannar där några sekunder och går sedan ner till normala ca 700 eller så får den för sig att ligga på ca 1200. Ligger den vid 1200 hjälper det oftast (tillfälligt) att slå av tändningen och starta igen. Varva lite och liknande hjälper inte. Det är inga uppenbara tändningsfel eller så när det uppstår. Ibland får bilen för sig att ligga extremt högt vid kallstart också. Använder bilen dagligen och det uppstår väl kanske 1 gång varannan vecka. Tomgången brukar då vara ca 2-2500 rpm och det är bara att köra en stund så blir den normal igen. Håller på att bli galen.. Lämnade in bilen till M-bilar i Västerås för detta. Fick tillbaka den utan åtgärd då de inte kunde hitta något fel (tomgången är ju oftast normal). Lämnade in den en andra gång och de ringer mig och säger att de inte kan hitta något. Då de nämnt tomgångsmotorn som eventuellt problem säger jag åt dem att byta den... Felet kvarstod givetvis efter det... Nu har den även varit inne på felsökning hos Novation i Uppsala som hittade problem med samt bytte en tempgivare vid insuget... men givetvis så löste det inte felet *suck Finns det några saker jag kan testa eller någon som har några tips? | |
|
Inte vanos? kolla Beisan systems hemsida. Jag har lite av samma problem med min mroadster och funderar på att renovera vanos till vintern. Jag har inga problem när motorn är varm dock. |
|
|
Hade samma problem med min S50b32 och fick tipset att prova en annan styrenhet till motorn (DME). Blev en väldans skillnad kan jag säga. Tomgångs problemen kall, och varm för den delen, försvann helt. Dessutom upplevde jag bilen som ngt rappare vid gaspådrag. Finns en kille som kallar sig "m3projects" (finns ev på ebay.co.uk) som kan slänga i nyare mjukvara i DMEn vilket jag har på G just nu. Inväntar boxen som vilken dag som helst kommer att dyka upp med posten. Han kan också rensa gammal adaption på bänk som annars finns lagrad i boxen och den kan inte tas bort med boxen i bilen. För att prova någon annans DME så måste du också byta EWS boxen samt byta chipet i nyckeln för att få bilen att starta. /Scnitzermann |
|
|
Kan nämna att vanos i min kärra rasade för mindre än 3 år sedan, så den är relativt ny och bör inte vara några problem med än hoppas jag ;) Tackar för tipset Scnitzermann. Jag är utbildad bilmek (en hel bunt år sedan), men min svagaste del var de elektroniska delarna (förutom bilstereo). Byta styrenhet kommer dock eventuellt testas efter jag pratat med någon kunnigare än jag på de elektriska delarna. Har nu även filmat vid två tillfällen då jag haft problem, så om jag lyckas föra över det och komprimera med divx eller liknande så kanske de beskriver felet bättre |
|
| Blir tomgången annorlunda ifall du trycker till på kopplingen några gånger? | |
|
gOry: du tänker på strömbrytaren på kopplingsslangen? /Scnitzermann |
|
|
Kopplingen påverkar inte alls... Laddade upp en film tillfälligt där jag filmade tomgången en stund (samt varvade upp + stängde av den ett par gånger för att se var den hamnade efter det) Länk |
|
|
MAF? På något forum har jag läst om att det har hjälpt att renggöra fjädrar och annat i vad det nu heter som för över rörelsen från gasvajern till förgasarna. Dags att byta O2 sensorerna? Jag bara gissar och jag antar att du har tänkt på allt det här men eftersom jag har lite av samma problem är jag intresserad av vart du hamnar i felsökningen. Per |
|
|
MAF har ingen "luftklaff" mig veterligen, är väl en "hettråds" MAF i E36 Mina förslag: 1: Kontrollera tjuvluft. Slangarna under insuget kan vara på G 2: Synka gasspjällen? 3: Byt lambdasonder? God ide att byta dessa, skall jag oxå göra trots att jag inte har några problem... |
|
| Synka gasspjällen. Har du någon beskrivning på det? | |
| Länk | |
| Ooops-lite komplicerat men tack! | |
|
Har du fått ordning på tomgångsproblemet? /Scnitzermann |
|
|
Nej, men jag har bokat tid på verkstad igen... Hoppas på fjärde gången gillt ;) |
|
|
DME omprogrammerad och någon batterinollställning gjord.. Givetvis kvarstår problemen |
|
|
Tomgång vid kallstart 1-2 gånger/vecka... |
|
|
Inga felkoder?? Kollat lödningarna vanos solenoiderna? Kollat alla vacuumanslutningar? /Scnitzermann |
|
| Läckage i vakuum bryggan? | |
|
Följer som sagt tråden med intresse eftersom min bil beter sig likadant. Mitt nästa försök kommer att bli o2-sensorerna efter att jag kollat efter vakuumfel. O2 sensorerna ska ju bytas och jag undrar om det har hänt på 15 år... Men meddela gärna om du kommer fram till något! Per |
|
| Är det samma beteende om ac´n är på eller av? | |
|
Hej kryptonit, det låter som detta är ett problem som Dr Per på Bil&Motorteknik i Huddinge ( Länk ) borde kunna lösa eller iaf titta på och avgöra om de klarar av. De kluriga problem våra kära vagnar råkar ut för som de inte kan lösa de finns inte:) De får fler än en bil att ta hand om som BMW:s Åf verkstäder själva inte klarar av att hitta felen på. Nu har dom tyvärr semestestängt till Augusti men slå han en signal efter semestrarna och hälsa från mig så kan han säkert var behjälplig. Såg att du inte var ifrån Stockholm så det är väl en bit att åka men de har lånebil. Lycka till! Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.