|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Företag har abonnemang på Blocket, dvs de betalar fastpris i olika intervall för sin annonsering utöver själva butiken. ------- //Lövet |
|
|
Det var tider de innan blocket köptes upp av aftonbladet. Från början var det en gratis sajt, allt eftersom dom blev större kostade en bilannons 20-50:- ganska länge. Ända sättet är väl om de är någon som har lite för mycket pengar som öppnar en gratis sajt som har råd att marknadsföra sig hårt under längre tid. Men vem är sugen på det?? |
|
| Fan så Blocket ägs av Aftonbladet, det är ju ytterligare en anledning till att undvika att sponsra dom (i den mån det nu är möjligt)... | |
|
Aftonbladet? Nja snarare Schibsted Länk mvh/ Anders |
|
|
Lus: Varför har inte Blocket utvecklats på flera år utan bara stannat av? Det är viktigare än att deras konkurrenter var ännu sämre. Som sagt har ingen på blocket varit inne på autoscout24 eller mobile? Jag blir ju galen på att söka på blocket, om man är ute efter viss specifik utrustning på en bil så måste man för BMW dra ut listan och för andra märken hoppas att säljaren skrivit det annars är det kört (gäller ej svensksålda VW/Audi som också har utrustningslista!=) Mvh Stephan |
|
|
Ja, aftonbladet ägs ju av schibsted så dom har väl varit med och sagt ett och annat. Men köpet är trots det gjort av aftonbladet. Det är ju ett företag i företaget så att säga. Köptes förövrigt för 183 miljoner. Löjlig summa om man ser till hur de ser ut idag. Länk |
|
|
Men Blocket gör enorma vinster varje år, till skillnad från Aftonbladet, DN, SvD, Expressen och all annan press som gör stora förluster och är beroende av stora statsbidrag för att kunna fortsätta sprida sina erbarmliga alster. Blocket är ekonomer, inte ingenjörer. De bryr sig inte om deras sökfunktion suger. Inte så länge det kostar pengar med något bättre, och så länge de ändå gör 400 miljoner i vinst med sin gamla taffliga sökfunktion. |
|
|
Schibsted äger även allabolag.se, SvD och Sandrews-biograferna. Det är alltså ägt av Norge, eftersom Schibsted är ett norskt bolag. Är lite grann som Norges motsvarighet till Bonnier om jag inte är helt felupplyst. |
|
|
Småkul att dom hette "B Locket AB" tidigare..Var väl inte lika lätt att söka fram =) NAMNHISTORIK 2004-08-06B Locket AB 2011-07-20Blocket AB |
|
|
Stephan: det är ju just det som är poängen; blocket var så ruskigt överlägsna när de lanserades så idag när de snott åt sig hela marknaden behöver de inte utveckla funktion längre. Dock håller jag inte riktigt med om att deras sök är uselt. Jag har mycket svårare att hitta rätt på tex ebay. Deras policy när det gäller misstänkta svarthandlare har jag ingen direkt åsikt om. |
|
| Lasse SL, vad är det som suger med sökfunktionen på blocket? | |
|
Robert: massor! T ex, om du lägger ut din bil på blocket som BMW 325 IAT och jag söker på 325IAT så kommer jag inte hitta din bil. Och lägger du ut den som 325IAT och jag söker på 325 IAT så kommer jag inte heller hitta den. Eller om jag söker på 325IA -- ingen träff då heller. Om jag vill hitta alla sju-serie så går det inte att söka trunkerat på 7*. Det är helt enkelt ruskigt svag lågteknologi. För de har ju bara en liten pissdatabas att söka i - kring 100 000 annonser - så det är inte volymen som ställer till det. |
|
Verdi |
Alla 7-serie. Länk För ni har väl inte missat kategoriseringen? ;-) |
| Lasse SL, ok det visste jag inte och har aldrig tänkt på, men det låter dåligt. | |
|
Lasse, skriv BMW 325* och klicka i kombi i sökrutan så har du alla varianter av stavningar. Eller gör som Verdi visar och välj modellen i kategoriseringen. Allabolag ägs av UC, inte Schibsted. Sandrews har Schibsted ägt en gång i tiden men det är sålt. Här är alla bolag man äger: Länk ------- //Lövet |
|
|
Det finns en nystartad svensk sida som heter www.eublock.se som har hela världen som marknad, det är gratis att ladda upp annons! imed att det är nystartad så finns det inte så mycket än men skadar aldrig att prova tillslut så är där många annonser! /Pontus |
|
|
OK, men jag minns när Johan och hans kompis utvecklade allabolag.se, och på den tiden (2007) var det Schibsted. Jag minns det för att innan så var det bara Bonnier som körde den sökmotorn. UC kör också de (förutom allabolag.se) samma sökmotor som jag utvecklat (Boolware), tillsammans med hitta, eniro118118, passagen, Ratsit m.fl. |
|
|
Bara jag som tycker det vara lite smått ironisk att ni som klagar på blockets mjukvara gör detta på, typ, världens modernaste forum? :) Tror att de rensar bort mycket skit ändå, nåt som inte skulle fungera på en gratissida... sen är jag skeptiskt till att ni inte skulle ta bra betalt om ni lyckades bygga upp en motsvarighet till blocket på egen hand ;) |
|
|
Onehp: ja, jag gissar att du är rätt ensam om det. :) Skillnaden på resurser är nämligen enorm. Blocket med sina 700 miljoner kronor i kassan och ca 400 miljoner i vinst varje år, förväntas av sina annonsörer (som skjuter till kanske 50 miljoner om året) ha flest tittare. Det är självklart att man skulle ta betalt -- det är ju precis det som diskuteras -- om Blocket börjar bli bekväma så öppnar det upp för konkurrenter som kan ta över. Sånt händer hela tiden som en naturlig del av samhällets utveckling. Se hur Nokia t ex mer eller mindre kapsejsade på ett par år, eller hur MySpace nästan helt försvunnit. Sen om det händer just nu med Blocket är en annan sak. Personligen tycker jag den är okej, och ser inga konkurrenter just nu. Men om t ex Bonnier bestämmer sig för att göra ett försök, så har de både tillräckligt mycket pengar och tekniken som behövs för att göra en bättre produkt. Och den dagen - då kommer Blockets annonsgranskare bli mindre arroganta. :) |
|
| Många sidor som lever kvar i 90-talet. även Autopower.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.