AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.564

Blocket.se - en skitsida?

Sida 1 av 3
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Skulle lägga ut en annons i helgen men den godkändes inte av Blocket.se som i princip har monopol på privatannonsering av bilar då de ansåg mig vara en bilhandlare och hänvisade till att skaffa ett konto hos Bytbil för radannonsering.

Det är den fjärde bilen jag annonserar på Blocket.se i år.

Bad dom förklara sig i lördags per mail (för inte fan går det att ringa någon på Blocket) och fick svar nu på eftermiddagen om att dom följer någon rekomendation från Skatteverket om att det är oskäligt att annonsera fler än 6 bilar per 12 månader som privatperson. Och att min annons inte kommer att godkännas.

Dock så testade jag att "ändra" annonsen flera gånger i lördags och efter 4 försök så kom den in och bilen såldes på söndagen. Utan någon som helst ändring i annonsen.

Vad ska jag göra nästa gång jag ska sälja bil? Skaffa ett nytt mailkonto som alla zigenare som säljer på Blocket?

Har ni andra råkat ut för det här? Synd att Blocket är så pass stora så att man inte kan välja någon annan annonssajt.

Nästan dags att starta upp en egen annonssajt som inte kostar så omotiverat mycket som Blocket och som dessutom inte stryper ens möjlighet att sälja saker.
Va, oskäligt? Det var rätt så underligt tycker jag, inte minst med tanke på att de tar in allt möjligt skräp, skruvade bilar osv. Det tycker jag är ok, eftersom Blocket förstås saknar möjligheter att granska / värdera den information som kommer in...men då ska de väl inte lägga sig i din verksamhet? Eller rättare sagt, din brist på verksamhet.

Sen kan jag tycka att fyra bilar är rätt så normalt, jag har själv annonserat min vinterbil, min bruksbil och en hobbybil i år, lägger man där till att jag funderat på att sälja min andra hobbybil samt hjälpa tjejen sälja hennes bil så... Nej, ett orimligt resonemang av Blocket.se tycker jag.

Sen är det förstås bra om alla ziggar som handlar med bilar förmås att börja göra detta seriöst...men det är ju en helt annan fråga.

Som med så mycket annat i samhället, de som är tillräckligt oseriösa för att skita i allt (handlarna som aldrig registrerar bilarna på sig själva, som säljer skruvade bilar, som skapar nya namn/adresser för varje bilaffär osv) klarar sig medan gemene man torskar.
Det är ju inte Blockets ansvar att agera skattepolis åt Skatteverket, vill nån annonsera 10 bilar per år till salu är det inte deras sak faktiskt.

Jag tycker själv Blocket är en skitsida för den bygger på gammal kod och deras sökfunktion är under all kritik om man jämför med Ebay tex...
Vore härligt om det kunde komma en konkurrent till blocket, är också ganska less på deras annonseringsregler

Klart det är ju skönt att bara behöva leta på 1 sida, men som vanligt blir det bäst med lite konkurrens
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag ser två möjligheter:
1 Skatteverket tvingar blocket att agera som de gör, annars kanske blocket blir medskyldiga till något skattebrott
2 Blocket försöker vinstmaximera och gömmer sig bakom en mer eller mindre sann regel

Men är det så enkelt att kringå som nytt telenr eller ny mailadress så känns regeln synnerligen trubbig.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Håller med TS. Blocket suger fett ibland. Hyfsat lack på deras godtyckliga tröttfilter.
Om man jämför med eBay? Sökfunktionen på EBay är ju för sjutton ÄNNU SÄMRE än Blocket! Nyligen tog de t ex bort möjligheten att söka trunkerat med jokertecken (för att söka på alla ord som börjar på samma sätt - det gick förr, men det tog det bort nyligen så det fungerar inte)

Samma skit med sökfunktionen på Blocket : om du söker en Mercedes sl500 så får du inte träff på alla - du får olika träffar om du söker på SL500 hopskrivet eller SL 500 (särskrivet). Svagt tycker jag.

Jag tror det ligger mer än ni tror i tanken att varför inte göra en egen annonssida. Det är mycket arbete, visst - och det mesta är marknadsföring. Men eftersom Blocket lämnar öppet mål med sin usla sökfunktion, så: vem vet?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Kul att ni har samma syn på Blocket som jag!

När jag ifrågasatte deras svar och regler fick jag ett nytt svar där dom sa att det är en rekomendation från Skatteverket som dom har valt att använda som en regel vid annonsering hos dom.

Jabbal: Du tog orden ur min mun :)

Min ordinarie bruksis (Audi A6) har varit inne på lack (rostskyddsgarantin) för fjärde veckan nu. Så jag köpte mig en Golf 01a att åka omkring i under tiden. Snart är Audin klar men då kanske jag inte kan sälja Golfen då med tanke på Blockets fina regler... Värdelöst!

Man kanske ska starta upp en ny bilannonseringssajt ! :)
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Det räcker inte med en ny mailadress. Även tlfnummer, IP-adress, kortuppgifter osv sparas...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Håller med. Blocket utnytjar sin monopolställning till max. Kan tänka mig att dom gör grymma vinster.
Sökmotorn på bytbil är 100ggr bättre än blocket.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kluven. Å ena sidan tycker jag det är konstiga regler, å andra sidan tycker jag det är bra att de försöker rensa bland alla privathandlare, det är ju en kamp varje gång man ska köpa eller sälja beroende på dessa.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Hyfsat bolag. Länk
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Även jag är inte odelat negativ till dessa regler. Om man ser det som ett försök att rensa upp bland alla svarthandlare så är det ju positivt! De säljer inte fyra bilar på 5 månader, de säljer 4 i veckan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På Blocket kan man filtrera på

Märke
Modell
År
Mil
Färg
CO2
Hästkrafter
Miljöbil

Vad är det hos Bytbil som är bättre?

Särskrivningar funkar dåligt men kan hanteras via * eller kombinationer av OCH ELLER samt INTE.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Plus

Växellåda
Drivmedel
Drivhjul
Privat/handlare

:)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ok, inte bytbil då, men autoscout lr mobile. Mycket bättre sökmotorer.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det behövs ett alternativ till Blocket. Det har det ju funnits flera men eftersom "alla" kollar på blocket så säljs bilen där. Lite moment 22.

Men nu är ju Blockets bil-annonser så dyra att tiden kanske är mogen för en konkurrent?

Schibsted äger både Blocket och Bytbil, gissningsvis så tjänar dom mer pengar på företagskunder @ Bytbil
Det är märkligt att ingen anställd på blocket varit inne på autoscout24 eller mobile. För om de hade varit inne på någon av de sidorna så hade blocketssökfunktionen ändrats direkt.

Varför finns det inte en mall så man slipper alla som stavar fel på bilnamn eller vad det än är?

Blocket är som att betala för en ny BMW och få en begagnad Suzuki Alto.

Vad hände med motorbörsen, tradera och alla andra konkurrenter? Hur kunde en så dålig sida vinna över ALLA annonsörer?

Mvh Stephan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Men just monopolställningen gör ju blocket oslagbart som marknadsplats. Man når ju ut fruktansvärt bra.
Stephan: motorbörsen och tradera sög fruktansvärt, de hade usel layout och när blocket kom kändes det som man hittade hem. Upplägget med bilder och betalning av annonser gick rakt hem.
Verdi
Tycker inte Blocket är dålig. Den är genialiskt enkel och numera finns det även kategorier. Man kan ju klicka sig från alla annonser -> alla bilar -> BMW -> 335 osv också om man vill så man är ju inte utelämnad till fritextsökning längre.

Sen förstår jag inte hur det kan vara vinstintresse bakom att neka annonser?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Enkelt! För att du som privatperson betalar 165:-/annons. Thats all.
Som företagare måste du ha en blocketbutik som kostar från 4500:-/år och uppåt.
en annos ingår, men sen kostar det som vanligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.