|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag tycker också att det ofta räknas med väldigt generösa förluster i många av de tester som ger höga resultat. Det tar ju bort en stor del av en mätning om man först mäter. förhoppningsvis noggrant, och sen höftar till med 16 % förluster och sedan räknar totalen som ett noggrant mätt resultat. __________ Mvh Grelle |
|
| Som sagt , ville bara på visa för trådskaparen att de är en bra motor ! | |
|
För att svara på frågan "Trött på diesel?": -inte det minsta! Tycker fortfarande att 3lit 6cyl 525d F11 passar bilen bättre än bensinarna under 535i. Färre cyl och/eller en mindre isolerad bil så kanske reflektionerna efter 2 år varit annorlunda. Det får avgöras från fall till fall, och efter budget. Talar vi nytt så hade jag valt 520dA före 520iA, men 320i före 320d. 318dA före 320i osv osv. Det är helheten i drivlinan, och hur bilen tar hand om den som är intressant. Generellt tycker jag att diesel med färre cylindrar kräver automat och större bil för att inte bli grovhugget, en mindre och enklare bil (tex VW Polo) mår mycket bättre av en smidig bensinare än en stark men osmidig 4cyl diesel. Tiden då man var tvungen att gå på diesel i småbilarna för att få turbo (och därmed pang för vettiga pengar i nybilslistan) är förbi iom F20/30. |
|
| Nu finns ju inte 530D eller 535D som manuell längre, men du menar alltså att dessa är lämpliga som manuella? | |
|
Har kört en trimmad 325d med ungefär samma effekt/vrid som 330d och den upplevde jag som lika enkel att köra som min tidigare manuella 320 E46. Så jag kan hålla med att dessa är relativt lättkörda. Håller med om att 320d manuell var lite klurigare att få till bra starter med men för egen del gick det rätt fort att lära sig samspelet mellan koppling och motor tycker jag. Kanske därför jag inte heller behövde byta koppling och svänghjul som många andra 20d ägare tvingats till. |
|
|
jhellström > nej, jag menar att samtliga F10/F11 är lämpliga som automat, och särskillt 520d med sitt jämförelsevis smalare effektregister, det maskeras bättre med automaten. 530d finns fortfarande som manuell, dock ej med xdrive. |
|
| HFR: Då får du ringa och berätta för BMW München att de har fel i sina prislistor. | |
|
jhellstrom. Vilka listor har du tittat i? Enligt BMW.de kan du fortfarande köpa 530d manuell, kolla deras konfigurator. __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle/HFR: bmw.se har inte bemödat sig att uppdatera konfiguration eller prislistan ännu med den nu aktuella årsmodell 2014. Manuell har också försvunnit från 535i vilket kanske är svårare att svälja. Vidare är 530i borta helt vilket väl tycks uppröra en del personer här :) Så för att summera så tycker bmw numera själva att manuell passar bra med småmaskinerna 520D och 525D men inte med 530D och 535i eller 535D. Stämmer helt med min egen uppfattning. förutom 535i. Prislistan: Länk |
|
| I länkade prislistan finns 535i som manuell. | |
|
DLC: Gott, missade det. England var före med sina priser och där stod det klart och tydligt att manuell 535i försvunnit. Bara hoppas vi får behålla det alternativet i sverige också. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.