AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.942

Trött på diesel?

Sida 1 av 4
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lite nyfiken på era åsikter ni som har åkt i bensin i alla år och bytt till diesel är ni nöjda?

Jag har kört bensinare i alla och vill påstå att jag är en BMW nörd till max då jag tycker allt annat är bara bil och inget annat.
Jag är mycket nöjd med min 525d som är mycket pigg och bränsle snål.

Jag har ägt roliga bmw bilar 330,e36 m3,e46 m3,e39 m5 osv och efter det fick jag för mig att köra diesel vilket jag inte ångrar men f...an vad jag saknar BMWs Bensin 6a

Hur känner ni andra som har gått över till diesel?
mvh
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag har alltid haft lite fränare bensinbilar, men nu min första BMW blev en 535d och det älskar jag bara!! Iofs så "testade" jag dieselbil med en V70D5 i 2år och jag beslöt mig för att this is the shit!
Efter att ha åkt bmw-bensinare ett par år så köpte jag för ca 1,5år sedan en 320d-09. Var mkt nöjd med den även om motorkaraktären inte hörde till de allra mest upphetsande kanske...
Nu har vi köpt hus och för att frigöra lite bundet kapital så sålde jag e91an och köpte en e46 330i och är sjukt nöjd med bytet.
I första hand var det för ekonomin jag bytte men med facit i hand borde jag ha köpt en 330 för länge sedan! Måhända att sopparäkningen är högre nu men körkänslan och motorkaraktären är så mycket trevligare i e46an. Och detta till ett inköpspris på ca 1/3 av vad jag fick för e91an.
Har kört bensin i 26 år och har bytt till diesel, varför har jag inte bytt tidigare undrar jag nu, är supernöjd med diesel!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Ni som är nöjd med diesel, kanske för att det är en 535d och en 335d. Dom går väl tom. bättre än en 330i?! :D

Det är ju rena rama monstren vridmässigt så jag skulle inte sakna min bensinsexa heller om jag fick byta till en 535d :P

Frågan är om ni skulle bytt till en 320d eller 520d.

Själv är jag sugen på just en 535d när jag byter, både större bil och med mer dieselvrid som är så sjukt härligt. Det parat med en automat så är ju det rena rama drömbilen. Snål om man vill och med rejält drag om man vill.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kommer att köra bensin till the bitter end för jag har svårt att se tjusningen i diesel.
Låter illa, luktar illa, miljöbov, och kommer vara dyrare (inom en snar framtid)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Har tidigare föredragit bensin men i takt med att jag kör längre de senaste åren har det blivit diesel. Gick från en 320 E46 samt V70 T5 till en 320d 08, en modell som många traditionalister på forumet anser "tråkig" men likväl kammar hem den ena testsegern efter den andra i global motorpress :-). Den passade min körcykel böttre än motsvarande 325i.
Har min andra dieselbil nu och är mycket nöjd. Även om den knattrar på tomgång så lider jag inte av det på motorvägen där den är tyst.

Vissa bilar passar bättre än andra med diesel. SUV passar utmärkt med diesel, likaså F11 i kombination med automat.
Är det frågan om en cab tycker jag bensin är självklart val.

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Är också nöjd med dieseln, gick från en 540 E39 till en 535d E61. Från mycket vrid och hk till mycket mer vrid och lite mer hk (chippad). Trodde inte det skulle bli såhär att köra diesel för jag flinar nog mer nu än förut :-)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Jag bytte bort min bensin 6:a och köpte en ny 320d 184 hästarn.. den fick mig

aldrig att känna glädje som mina tidagare BMW´s som alla varit bestyckade med

6or, utan motorn kändes mer som ett aggregat och inte en del av en helhet där

allt lirar perfekt tillsammans och ljudbilden/kulissen när man kör får en att

njuta i fulla drag varje gång man är ute och kör. 320´n lät mer som en liten Kubotadiesel än en mjuk len 6:a med bra kraft .

Åkte på i ett år å körde allt vad jag orkade :) men det blev ett byte ändå, bytte bort 320´n och bytte åt mig en 135:a, kan säga att det kändes som att komma hem igen, ekonomin i det hela har jag inte tagit någon hänsyt till, då värdeminskningen är den stora posten på nyare bilar..
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
forts:

Kan hända att jag skulle känt helt annorlunda om jag köpt en Diesel 6:a istället, minns att jag var mycket nöjd med min 525 TDS -93 som jag hade på mitten av nittitalet.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Som sagt jag är mycket nöjd med min Diesel finns inget som slår BMWs 6or tycker att Diesel 6an är en mycket lyckat motor gången ja de hela.Även jag har ecu mappat min och har ca 280hk 600nm så jag klagar inte på prestandan.

Men bensinare är fantastiskt och håller med Kävlingekåpan om vissa punkter.
Verdi
Svärre,
Så din 135i tappar inte lika mycket i värde som din 320d? Eller hur menar du? ;-) Pengar är väl pengar oavsett?

Allmänt,
Jäkligt intressant fenomen det här. Just bränslekostnaden vill många på forumet inte kännas vid. Det är nästan tvärtom ibland. Man vill liksom skryta med att man skiter i den kostnaden. Samtidigt så finns det en massa trådar om billiga däck, billiga fälgar, billigare verkstäder... Varför är det inte lika coolt att lägga pengar på sånt, som faktiskt är ännu mindre kostnader än bränslet jämfört med värdeminskningen?

Ja, jag fattar varför ni tycker så. Och nej, jag förväntar mig inte att någon förstår vad jag menar. :-)
Jag tycker också det vore intressant hur en M3 E46 och en X5 kan framstå som miljövänliga jämfört med en modern dieselbil. Jag vet att dieslar släpper ut kväveoxider men bilar som förbrukar i snitt 1,5-2L fossilt bränsle per mil känns inte särskilt miljövänligt heller :-)

Och i takt med att kineser, ryssar och amerikaner föredrar bensin lär vi knappast få se billigare bensin framöver.

Själv är jag däremot lite kluven just nu - är nämligen sugen på bensinare igen men är sugen på 335i F31. Fast modellen verkar knappt finnas på marknaden...
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Verdi: det jag menade var att när man ändå förlorar multum i värdeminskning oavsett bil så är iallfall för mig bränslekostnaden den mindre posten i bilägandet.

Tog ingen hänsyn alls till vilken bil som har det högsta värdetappet över tid, för det har då jag ingen vetskap om, kanske du vet?

Skrev inget om att jag inte känns vid vad bränslekostnaden är, tvärt om så styr den till stor del hur mycket nöjesåkning jag unnar mig, för brukskörningen kommer jag ju inte undan.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Kristoffer_l: jag kör själv en F31 35i och kan spä på ditt sug med att den är helt sanslöst fin :) Sen är den ju väldigt ovanlig vilket delvis förklaras av att modellen endast producerats sedan mars men mer troligt för att diesel är mer populärt idag. Lite märkligt är det dock att BMW knappt har med den på hemsidan. Den finns väl typ bara i prislistan.

Jag är själv ett petrol head och kommer åka bensin så länge det går. Men jag har full förståelse för att diesel är populärt. Grymt vrid och låg förbrukning är trevligt. Bränslet är i de flesta fall den näst största kostnaden så ju lägre förbrukning desto bättre.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
DLC, du har powerpost !

/Janne
DLC - precis och så är ju brönslekostnaden betydligt mer kännbar än tex värdeminskning som ju först känns när man säljer bilen. Det är ju viss skillnad att tanka 2 eller 4ggr per månad även om merkostnaden i sig är långt mindre än vördeminskningen.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Janne: du har svar! Nu vet jag för övrigt var Brostugan är..

Kristoffer: Japp, ekonomi är en trist historia oavsett om det står 335i eller 335d på bakluckan om än med viss förmodad spets för den sistnämnda. Klart det är psykologiskt trist att tanka stup i kvarten. Skulle jag köra mycket så skulle jag överväga diesel. Men 335i är överraskande snål, i synnerhet på motor och landsväg. Åkte 17 mil motorväg med farthållaren på 120 och fick ett snitt på 7,4 l/100 km. Sen är den förstås ganska törstig om man kör mycket i stan eller använder effekten frekvent.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Som sagt hur kan man tänka på hur mycket bilen drar i bränsle när värdeminskningen är på en dyrare bil upp emot 150 kr/mil och mer
Vad gör då bränslekostnaden ?

Ha deT
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
thom525: Precis, samtidigt om man vill behålla en bil ett längre tag så vill då jag iallafall ha en bil som jag trivs med. Och det gjorde jag inte med lilldieseln iallfall, somsagt det kunde varit helt annat om jag köpt en 330d-335d istället.
Verdi
thom525,
Sparar du 10 tusen per år på en snålare bil så är det 10 tusen. Varken mer eller mindre. Att bilen tappar så mycket i värde är väl snarare ett argument för att fösöka få ner de andra kostnaderna så mycket som möjligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.