AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.946

Trött på diesel?

Sida 2 av 4
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej vi har haft olika dieselbilar i familjen sen 1998 och enligt mina erfarenheter så tjänar dom bilarna bara ett syfte och det är transport från a till b.
Aldrig har jag åkt eller kört någon dieselbil än som fått mig att vilja avyttra m5an,
Även då kollegan plockade ut sin m550d förra hösten så blev jag inte imponerad snarare fundersam varför jag haft så höga förväntningar att få köra en "snabb" diesel.
Nej diesel är inte min melodi (trots att jag äger 2st) men med politikernas snedvridna jakt på bilägare så gör ju kostnaderna att många självklart går ifrån bensin till etanol-diesel-hybrid-gasbilar osv.
Allt styrs med skatter och kommer även göras i fortsättningen men jag kommer förhoppningsvis alltid att kunna ha ett par bensinare kvar i min ägo så man forfarande har möjligheten att lyssna på riktigt motorljud istället för dieselknatter imellanåt ja eller till bmw bygger dieslar som varvar över 8000 rpm iaf hehe

Så kort version inga pengar i världen får mig att helt gå över till diesel pga själlösheten i dessa bilar/transportmedel nej tack de får kosta istället för de är de värt enl mig.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller faktiskt med Verdi - det känns som om att många skryter om att de inte bryr sig om bränslenotan, men samtidigt finns det hur många trådar som helst om billiga däck, billiga verkstäder (helst gratis) och billiga försäkringar där bra försäkringar är samma sak som billiga försäkringar.

Jag har för övrigt kört de flesta motorstorlekar från 5,4l V12 till 2-litersdiesel i BMWs flora och jag måste säga att det är få som kommer i närheten av den balans mellan körglädje och bräsleekonomi som BMWs 2,0 dieselmotor. Den gör sig särskilt bra i en 1-serie dessutom.

Men visst - det är jag det. Jag tycker det är trevligt med en vardagsbil som drar lite bränsle, eftersom jag hellre lägger pengarna på en BRA försäkring istället för en billig, eller servar bilen på en BRA verkstad och inte en billig. Men visst, gångkulturen i en 3/2,5-literssexa är svårslagen. Men det finns andra parametrar än motorns gångkultur som är viktiga för mig.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är ni säkra på att samma personer som "skryter" om att de inte bryr sig om bränslekostnaderna är de som frågar om billiga däck, verkstäder, etc?

Jag är kanske en av dessa som "skryter". Min genomsnittliga körsträcka per år är knappt 1500 mil. En minskning av förbrukningen med 1dl/mil betyder alltså att jag spara 150 liter, eller två tankningar. Det blir inte mycket pengar. Min erfarenhet av dieselmotorer är att med mitt körsätt kanske jag sparar drygt 2 dl/mil. Det gör då knappt 5000 kr/år. Jämfört med värdeminskningen är det en liten post. Därför betyder det inte så mycket när jag väljer bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser inte heller det sambandet. Snarare tvärtom.

Sen är jag tillräckligt insatt i försäkringsbranschen för att veta att hög premie inte har något samband med generösa villkor...

-------
//Lövet
Thom525: det är ju återigen som jag skrev innan ganska stor skillnad eftersom vördeminskningen mörks först den dagen du säljer bilen. Bensinnotan märker du däremot av varje månad när den dimper ned i brevlådan även om kostnaden i sig är liten i förhållande till värdeminskningen. Kör man som jag 3000mil per år blir det viss skillnad om en bil drar 0,5 eller 1,0L/mil.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kristoffer
Nu menar jag ju knappast att mina bilar skall vara med i jmf. En m54 kan aldrig bli milöklassad :) utan jag menar att köpa en diesel pga av miljöskäl är bara att lura sig själv. En diesel lever på den lägre förbrukningen och inget annat men bensinarna börja komma ifatt så sakteliga. Tag t.ex Audis TfSI som sitter i A5 - den drog 0,55 vid provkörning.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Kristoffer.

Kör du 3000 tror jag att en del går i tjänstn och då har du ju 34 kr mil från arbgivare.

BMW CS #05XXX

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Valet mellan F31 320d och 328i var lätt. Diesel åker man i och tankar bredvid Scaniorna.

Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn.
Jodå, kör en del i tjänsten men jobbar utomlands så jag har inte full koll på hur mycket jag får i ersättning. Men jag klagar inte i alla fall :-)

Helt riktigt att de nya bensinarna kommer i kapp i den teoretiska cykeln, och jag är den första att bli glad då jag gillar bensin. Så länge man kör lugnt och undviker motorvägarna går de snålt men de 328 jag haft som hyrbilar har alla legat strax under litern. Dvs rent av lite sämre än den äldre 3-literssexan utan turbo. Det är för dåligt!! Där är väl den största förtjänsten med dieseln - att vara snål i lite högre farter...än så länge :-)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag håller med om 328, hade en som lånebil i vintras och förstod mig inte riktigt på den. Prestandan kan man absolut inte klaga på, men gångkulturen och känslan är noll. Då kan jag lika gärna köra diesel, som i alla fall är rejält snål även i verkligheten.
Att 328 skulle vara ett seriöst alternativ till dem som tidigare kört BMW 6-cyl bensinare har jag svårt att se

BMW CS #5139
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Hade jag inte behövt åkt 3000+ mil / år hade jag åkt M3/M5 istället för 335d, men man får väl göra det bästa av situationen med min "sportdiesel" istället.
Ständig diskussion som jag gärna följer.. :)

Har en X5a Bensin (3.0Si), den sågas i detta forum för hög förbrukning. Det snackas om 1.6 liter milen (????). Nu kör jag rätt oekonomiskt och ligger på snitt 1.25, mycket kallstarter, köer i Sthlm och en del landsväg.

Har då och då funderat på om jag gjorde rätt eller om jag skulle köpt diesel. Diesel kostade då, (2007-2008) 4500kr mer per år i skatt och försäkringen låg på 1200kr dyrare på en diesel. Samt att 3.0si låg ca 40 mindre än 3.0d samma årsmodell och mil.

Jag ligger på ca 1200 mil per år och de gånger jag räknat har jag hamnat på break even ungefär däromkring. (3.0d med 6 växlad låda är också törstig) men då inte tagit mer ev dyrare service i kalkylen.

Frugan kör 6km till dagis, sedan blir det många gånger stående där. Jag vet att detta inte är bra för någon bil, men så vitt jag vet blir en bensinare varmare under en kortare tid än en diesel så jag inbillar mig att denna passar bättre i vårt körmönster.

Kollar lite på 520D, men det tar emot att sätta sig en i diesel 4a just nu, tror jag väntar några år till. Tror att staten kommer börja med extra avgifter mot dieslarna snart, likt som Norge är i full färd med..

Det var allt från mig! Jo.. Den Raka 6an är underbar att höra på..
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

JL hur menar du när du säger att gångkultur och känsla är lika med noll?
Som sann entusiast så uppskattar ja alla bmw s motorer, men ja måste opartikst säga att de är en av de härligaste turbofyror ja kört, ingen fördröjning ,du kan dra den till 7000 och den känns vass hela vägen. Har kört 1000 mil varierad körning med min och 0,78 är medelförbrukning, Inte i närheten av mina tre tidigare e91 dieslar men framförallt tystare, ingen ryckig koppling,
Den sista sugsexan har ju tyvärr slutat tillverkas så alla som inte har råd med en 335 så blir de ju 328 som gäller, som förövrigt är lika snabb om inte snabbare än 330 272hk. Mn kan ju alltid hoppas sugsexorna kommer tillbaka men tiden ligger inte för dom tyvärr! men n20 är en fantastiskt fin motor !både 320och 328.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
328i är inte lika snabb som 330i E90 (annat än i låga farter), men det är verkligen inget fel på prestandan hos 328i.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Nockewelle : den uppfattningen har ja iaf , men ja antar att du testat detta i verkligheten eftersom du är så övertygande ? Eller har du läst någon teknikens värld?
Jag älskar karaktär på BMWs bensinsexor. Det är som en ettrig pittbullterrier. Men varje gång jag tankar mina dieslar så gör jag det med gott samvete att jag sparar just till årliga vecka på Nurburgsring där jag få istället släppa pitbullen i en M3:a eller 911 för att tilfrdställa mina fart behov för ett år framåt :-)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Eller så köper du en äldre diesel så slipper du kapialförlusten och du kan åka dit två ggr per år.

BMW CS #05XXX

sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
hmmm ... mycket gnäll på BMW:s mindre dieslar här :)

Har haft min citat "trötta tråkiga själlösa mm." F31 BMW318d nu i 5 månader.
Kanonbil, motorn är helt underbar. Jag har kört ett antal olika dieslar i 15 år nu, och det här är garanterat den bästa jag ägt, utan konkurrens.

Till alla er som gnäller om prestandan, den räcker så det blir över om ni håller er till vägnätet. Men alla ni som klagar kanske sysslar med bankörning, och då förstår jag att ni gnäller, där duger den definitivt inte :-)

Men på våra allmänna vägar är även den "lilla" 318d kanon. Man ligger lugnt strax under 200 på farthållaren utan tveksamheter från motorn ... för mig är det mycket mycket mer än tillräckligt. Accet räcker för alla tänkbara normala omkörningar (typ inte så ofta man behöver superacc på våra vägar längre) Sedan kan man normalköra på ECO Pro läget i lagstadgad fart på motorvägen på runt 0,43 l/mil.

Missförstå mig rätt ... men om man inte kör på bana, till vilken nytta kuskar man då runt med sina supermotorer ;-)

Trött på diesel? Nej :-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag är småtrött på ljudet vintertid då dieseln knackar och låter illa.
Nu på sommaren när man kör med rutorna nere så låter det inget vidare heller.

Funderar starkt på bensin nästa gång, 328i ligger nära till hands då den går som en raket.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Fast 328i är ju en fyra det med...:-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.