AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.102

Ingen kyla från klimatanläggningen F11 520d

Sida 1 av 2
Har ingen kyla i kupen! Ratten ovanför stereon är i läge blå och "snöflingan är aktiverad"
Blåser bara varmluft!?
Någon som känner igen felet?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan ha hängt sig vrid först full värme sen tillbaka
Har hänt på min E61 säger inte att det är så bara att du skall prova

Ha deT
Har testat det,utan resultat.
Kan tillägga att det låter/väser bakom panelen där blå/röda vredet sitter då snöflingan aktiveras!Trodde först det var fel på fläkten men ljudet försvinner när "snöflingan" avaktiveras!
Jag föreslår att du lämnar in bilen till auktoriserad BMW verkstad. Det är nästintill omöjligt att svara på varför du inte får någon kalluft. Det kan vara allt från ett fel på någon givare till ett stenskott i kondensorn, vilket medför att köldmediet läckt ut och att AC:n i så fall är ur funktion.
Har bokat tid!
Skulle dock vara intressant att få input om någon varit med om felet.
Jag vet nyare bilar som råkat ut för flera olika typer av fel där resultatet alltid varit utebliven kalluft. Felorsakerna har bland annat varit felande trycksensor till AC-systemet och stenskott i kondensorn, där sistnämnda i de flesta fallen varit felorsaken.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Hade samma fel på min för något år sedan, och de fick byta någon slags styrenhet till min ( känner igen väsandet som försvann när snöflingan avaktiverades) ibland gick det efter ett tag få lite kyla genom att trycka av och på snöflingan så att väsandet till slut försvann.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Brukar kunna bli ett väsande ljud om det är för lågt tryck i systemet så troligtvis har du ett läckage. Jag sätter en slant på kondensorn som är det vanligaste felet vid a/c reparationer.

Mvh. Mathias
Tror själv att det är läckage,men till veckan ska den på verkstad så då får jag svaret.
Är kylmedlet gas eller flytande?
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Kylmedlet är både gas och flytande, det är det som är vitsen med det.
jo
4
jojs
520d F11-12
740-95
3.0cs-71
Har också problem med min och hade bilen inne hos autopartner i Kristianstad för felsökning för 3 veckor sedan. Systemet var så gott som tomt på gas och ingen läcka hittades. De fyllde på med ny gas samt med kontrastvätska för att senare kunna spåra läckan.
Samma symtom som din Jojs
Påfyllning med kontrastmedel för att spåra läckan om felet dyker upp igen!
jo
4
jojs
520d F11-12
740-95
3.0cs-71
Så var det dags igen, ett år sedan jag hade bilen inne på verkstad för samma fel, fläkten går på högvarv och ingen kyla kommer från utblåsen. Har bokat tid för genomgång av ac och vi får se om de lyckas hitta läckan denna gång.
Antar att du inte motionerat kompressorn vintertid (dvs. haft AC-knappen på 'off' under vintern) - då börjar det gärna läcka i kompressoraxel efter ett tag och köldmediet försvinner.

Har man AC på 'on' även vintertid och det är lite modernare bil med klimatanäggning så ser styrsystemet till att köra några hundra varv på kompressorn kort efter start och den vägen ser till att kompressoraxeltätningen håller sig tät.

har man lite äldre bil med 'AC' som styrs av AC-knappen direkt och manuell inställning av värme/kyla så får man göra den här motionen själv när man tex. är inne i varmgarage vintertid och minst 1 ggr per 14 dagar.

jo
4
jojs
520d F11-12
740-95
3.0cs-71
xxargs Ac knappen har jag alltid på on vinter som sommar. Problemet måste vara produktionsrelaterat då bilen inte gått mer än 1900 mil vid första Ac vändan på verkstad.
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Jag har exakt samma problem med min F11. Har bokat tid till den 18/6 för felsökning.
ba
20
bassebas
520D F11 -13
Har samma fel på min. Stenskott i kondensorn. Finns inga reservdelar så det är ganska varmt. Självrisk 8750 sura pengar
Varför sitter det inte ett skyddsnät framför?
Visa användare
99
DaniM5
A4 3,0 tdi - 06
Väntat på min kondensor i 5 veckor snart...
ba
20
bassebas
520D F11 -13
Man skaffar en sådan dyr försäkring eftersom det ingår 3års vagnskada vid nyköp.
Tecknar man halförsäkring hos Audi till exempel ingår självriskreducering men inte hos Bmw. Men å andra sidan kan man ju inte välja bil bara utifrån försäkringen.
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Uppföljning på mitt problem.

Hade inne bilen på BMW idag som konstaterade att det mycket riktigt var kondensatorn som en sten på sig och läckt ut allt.

BMW meddelade även att detta sedan några veckor är ett konstaterat produktionsfel hos en underleverantör och att tillverkningen av dessa kondensatorer helt har stoppats tills det att ny design är på plats. De var något osäkra på om hur status var just idag. De var dock säkra på att leveranstiden var lååång.

Hur som helst så meddelande de att detta går på garantin och kostar inget för slutkund. :-)

Med försiktighet hoppas jag på en sval sommar...
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
annars finns ju dessa..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.