|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Med anrda ord så är tillverkarens siffror rena propagandatricket? Hur som så. Slår den nu min MB med 20%... Det blev en E90LCI till slut och inte en etta men det är ju samma motor så frågan kvartår. För resten, ni som prisar tyskt bränsle ni kommer att få en otrevlig överrasking: numera, sedan i höstas blandar man 10% biodisel i all diesel i tyskland :-( |
|
|
Förbrukningssiffror från tillverkarna (inte bara BMW) är mest marknadsföring och har inte mycket med verklighet att göra. AMS hade en artikelserie om det förra året som är ärd att läsa Länk |
|
| Min erfarenhet är +20% för dieselbilarna och +15% för bensinarna jämfört med EU-norm. | |
|
oj, listan med differensen i en av artiklarna du länkade till var ingen rolig läsning :-( att det i sammanhanget framgår att rumänska Dacia var ärligast av alla är inte så bra betyg åt dem etablerade västmärken... Men jag skulle vilja veta hur MB B180CDI klarade sig: jag måste säga att på sommaren hade jag ganska så snarlik förbrukning på motorväg till den deklarerade av MB. Men jag diffade ju när det gäller blandat och stadskörning, vilket jag i och för sig köper. För vad betyder stadskörning egentligen? Jämför man t.ex. Berlin där jag spenderar mesta av mina mil och t.ex. Växjö så blir det ganska påtagligt att det går inte att jämföra stadskörningsprofilerna och det kommer vara åtskilliga liter per 100km som skiljer . Även storstäder som Stockholm mot Berlin är helt annorlunda i körprofil. För att inte nämna Rom eller Paris.. så vad är den idealiska staden där alla tillverkare testar förbrukningen i stadkörning? En EU bestämd körcykel? |
|
|
Ja, exakt. Det finns en bestämd körcykel som biltillverkarna använder. Jag har däremot uppfattat att den inte överenstämmer så bra med verklig körning, speciellt inte stadskörningen. Det stämmer att alla stadskörning varierar. Vissa tycker att ligga på ringleder i 70km/h på kvällen är stadskörning (och då kan man ju få bra siffror) medan andra tycker man konstant ska köa 10km/h (vilket ger extremt dåliga siffror). __________ Mvh Grelle |
|
| vore ändå intressant att få veta vad som gäller i deras uträkning och om dessa förhållande går över huvudtaget att kopiera i "real life" och om så , då kan man kanske se hur väl det stämmer. Vem är det som bestämmer dessa regleri så fall så att man i alla fall vet om alla tilverkare måste hålla sig till samma regel? | |
|
Vill du veta så kan det nog inte handla om mer än 5 minuters sökande på det förträffliga internet så kan du få fram hur den ser ut. __________ Mvh Grelle |
|
|
Ja Grelle, du har rätt: Så jag ska svara mig själv med citat: "De siffror som anges officiellt är enligt mångas erfarenhet mycket optimistiska i förhållande till den förbrukning som fordonet uppvisar under vardaglig körning på grund av hur man utför mätningarna. För det första är det ett oberoende testinstitut som tar fram värdena, det är alltså inte tillverkaren som testar och bestämmer de officiella värdena. Bränsleförbrukningen mäts samtidigt som avgasutsläppen och några av förhållandena är som följer. Testbilen - skall ha rullat mellan 300 och 1 500 mil, (vara inkörd). - har innan testet förvarats i ett utrymme med en temperatur mellan 0 och 30 grader Celsius under minst 6 timmar. - skall vara lastad med en förare à 75 kg plus 25 kg last. All utrustning skall vara monterad men belysning och luftkonditionering är avstängd. - tankas med ett specialbränsle som ska motsvara den genomsnittliga bränslekvaliteten som erbjuds på marknaden. Testet - körs på en rullande landsväg i ett testlab. Den rullande landsvägen är programmerad med bilens egenskaper för luftmotstånd och rullningsmotstånd i standardutförande, det vill säga utan extra stänkskydd, bredare däck, spoilers mm. - Temperaturen i testlabbet skall vara mellan 20 och 30 grader Celsius, referenstemperaturen är 20 grader, om den verkliga temperaturen är högre kalkylerar man om värdena för att gälla vid 20 grader. - består av fyra testcykler där det är noga bestämt vilka hastigheter som ska hållas. Första tre cyklerna är lika och skall motsvara stadskörning, sista cykeln skall motsvara landsvägskörning. -medelhastigheten på "stadskörning" är 19 km/h och högsta hastigheten 50 km/h. medelhastigheten på "landsvägkörning" är 62,6 km/h och högsta hastigheten 120 km/h.(om fordonets maxhastighet är minst 130 km/h) |
|
|
Min 328iAT drog Stockholm till Mantorp 0.68 med farthållare på 120km/h större delen av vägen samt med en del fullgasomkörningar för att testa omkörningsprestandan :) På vägen hem gick det snabbare, farthållare på 130 samt längre sträckor runt 140-150 och bitvis betyldigt snabbare än så :) Totala förbrukningen inkl den snabbare hemresan blev ändå bara 0.72. Eco-Pro användes inte alls. Det tycker jag är rätt bra för en bensinare med det tempot. Kör man lugnt på landsväg är det igna problem att ligga under 0.6. Förbrukning på färddator stämmer fö. mycket väl överens med med pumpen, till och med visade färdatorn lite för hög förbrukning när jag kollade sist. Mvh |
|
| Och bilen är alltså en f31 328iAT | |
|
Hm, hur gjorde AMS testerna då? GIVETVIS testar tillverkarna så gynnsamt de bara kan, utan AC, kupevärme, osv osv. |
|
|
Kan bara säga att första turen från bilhandlar i Hannover till Berlin (280km) gick enligt idrive trip funktion på 4,7 i snitt. Då låg jag konstant på futtiga i autobahn sammanhang 130 km/h samt fastnade i autobahnkö vid Magdeburg på runt 20 minuter vilket säkert drog upp förbrukningen. Har nu första gången tankat fullt så jag kommer kunna göra egen uträkning för att se hur väl datorn stämmer med verklighet. Nästa etap först på torsdag så jag får väl har lite tålamod... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.