|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Alright så börjar fundera på om man ska byta upp sig till e61.. Har kollat ett längre tag och läst om massa fel på e61! e39an har knappast skonat mig från fel heller men vad är egentligen det säkraste valet av e61? är nyare årsmodell alltid bättre? att 520 inte är någon raket heller för den delen är inget jag räknar med då det ska enbart pendlas med denna. är 163hk bättre/sämre (mer el mindre) problem fri jämfört med 176hk motorn? all annan input här tages tacksamt emot :D | |
| ett av de säkraste valet är 545! | |
| Håller nog inte med. 545i var en tidig modell som drogs med en del småfel, iofs de flesta kanske åtgärdade nu. Gissar att 550i nog är ett tryggare val isf. | |
| hm okej men det är iprincip bara 520 eller kanske 525 som det gäller och vilken modell som skulle kunna vara bäst :S | |
|
Hittade denna och den verkar ju intressant! Vad ska man akta sig för med dessa modeller 07 och uppåt med 197hk motorn? Länk |
|
|
Filtthee, Det måste vara helt rätt pris om den är vettigt skött. Det känns iof vid en test om man kört sådan innan. jag är toknöjd med min. Mvh Jonas B |
|
| Personligen så väljer jag bort bilar utan sportstolar och digital klimatanläggning, spelar ingen roll vad som står på prislappen. Även om du tycker att du klarar dig utan dessa så kan det vara värt att tänka på om du en dag tänkt sälja bilen. | |
|
Du måste ha en bil med Automat, Skinn, Sportstolar och stora klimatanläggningen. Det kostar självklart lite mer men bilen blir lättare att sälja. Köp en från 2008 och framåt så får du faceliften. Varför tror du att UCARS jar sänkt priset med 40tkr? Jo för att kombon av manuell, tyg och kalle-anka utrustning är dödskall. Så om en bilfirma har svårt har att sälja den med så billig finansiering efter en på prissänkning på 40tkr så kommer du behöva "ge" bort den när det är din tur att sälja. : ) Läs den här pdn så ser du alla skillnader i pre-facelift och facelift. Länk |
|
|
Det finns säkert vissa modeller som krånglar mer än andra, men generellt anser jag att mycket beror mer tidigare ägare. Min egen har nu rullat 22000 mil i stort sett problemfria mil, varav 21500 i min ägo. Det mesta som gjorts utöver service/slitdelar är garantirelaterat under de första tre åren. Problemet för dig som vill ha E61 är att de mest kända felen på e60/e61 är på e61. Kompressorn till luftfjädringen, rost på bakluckan, tätningar på glastaket och kabelgenomföringen till bakluckan. Därför rekommenderar jag e60 framför e61 om man verkligen inte har behov av att lasta stora saker. **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
För det första - köp en LCI/Facelift. Betydligt bättre kvalitetskänsla och nya snålare motorer. Angående utrustning. Comfort- och advantagepaket är ett måste. Tillvalen vissa pratar om, och mycket mer därtill ingår i dessa paket. I Advantage ingår följande utrustning (för LCI): 302 Stöldlarm 386 Takrails 442 Dryckeshållare 464 Skidsäck 544 Farthållare med bromsfunktion I Comfort ingår följande utrustning (för LCI): 473 Armstöd fram 508 PDC fram och bak 522 Xenonstrålkastare 534 Klimatautomatik med utökad funktion LC Läder Dakota Bilen i länken ovan saknar det grundläggande comfortpaketet vilket gör den helt otänkbar i mina ögon. Jag hade i första hand tittat efter en 520D 177hk 08-10 med comfort och advantage om jag hade varit ute efter en bra pendlarbil. Inget problem att komma en bit under 0,5 på landsväg |
|
Karl-Hilding |
Gärna en 525D med komfortstolar. Slår sportstolar med hästlängder. Har en BMW komfortstolar så har de det mesta av utrustningen också! Minst comfortpaketet. Också skall det vara en LCI naturligtvis! |
|
Håller med ovanstående. Som begagnatköpare så betalar man bara marginellt mer för välutrustade bilar och dessa är både trevligare att leva med och lättare att avyttra. Komfortstolarna är kanon och ett rejält lyft jämfört med standard eller sport. ___ //Ulf |
|
| 525d lci utan swirlflaps verkar vara det bästa alternativet | |
| Läste i en annan tråd att 525d Facelift 2008- inte har problem med swirlflaps. | |
|
ja det va just det där med swirlflapsen jag tänkte på att vore nice att slippa :D och 520 har dom va? hmm tänkte inte ens på att den va väldigt lite utrustning iden... :/ måste fan ta och prova köra en e61 lci med komfort kit i fint skick och sen är det väll bara att ge sig ut och prov köra och kolla på andra objekt :P är riktigt sugen på 3liters 525an men skulle även kunna tänka mig en 520 fast är rädd att jag ska tycka den är slö |
|
| oh glömde en sak till! manuell kommer det bli för min del.. hört alldeless för mycket skräck historier om rasade automat lådor.. på många olika bilmodeller också men främst bmw | |
| Växellåda är smaksak men BMWs ZF lådor har jag inte hört en enda som har rasat, inte ens efter trim. Själv skulle jag aldrig köpa en 5-Serie utan Automat. Den nya elektroniska är riktigt skön. : ) | |
| har för mig jag läst flera trådar om automat lådor i 520 och 525 som knappt ska klara en trim box pga av att vridet blir för högt | |
|
545 var en tidig modell som drogs med väldigt få fel. Ibland framhävs ett läckage i Vet, men väldigt ovanligt, dvs framhävs mest pga att det är dyrt att åtgärda. Motorn är stabil och går knappast slita ut.. Bilen är för övrigt helt fantastisk, ljusår över alla bilar varianter e60 med undantag m5 och 550 såklart. Fördelen är att den såldes som manuell..tycker jag! |
|
| hehe synd bara att 545 är helt orimlig som pendlar bil :P | |
| den drar ca 0,8 på landsväg. Det dubbla i stan så den är isåfall mer orimlig som stadsbil om man tittar förbrukning. Den drar obetydligt mer än en 6-cylindrig besinversion av E60 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.