|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Var ute o busade lite med min kompis för någon vecka sedan. Det var sent på natten så vi hade vägen för oss själva och kunde ställa upp oss utan att bli störda. Så vi passade på o kolla vem som var snabbast. Jag körde min bmw 525 - 02. Gått 18000 mil och är i väldigt fint skick. Han körde min förra bil som han köpt. En volvo v70 2.5t -98 automat. Den bilen har rullat strax över 30 000mil om jag minns rätt. Nog för att jag vet att det blir överladdat mot sugmotor. Men jag trodde nog ändå att bmw'n skulle ha lite mer att ge. 0-100 var det mycket jämt, med liten fördel för mig o bmw'n. Men efter det så drog han iväg och jag hade inget att sätta emot. Detta upprepade sig flera gånger. Så vitt jag vet är båda bilarna helt orginal frånsett ett sportluftfilter jag satte in i volvon. Så, vad tycker ni jag skall göra åt saken? Lite skämmigt var det ju X) Gör det någon nytta med sportluftfilter och chippa en sugmotor? Byta avgasrör kommer jag nog inte göra i första taget då det är i väldigt fint skick :) Det som förvånar mig är resultatet. Jag trodde det skulle vara precis tvärt om. Han lite snabbare 0-100 och sen att jag skulle dra ifrån han. Nå, man åker ju glassigare i bmw'n. Men det går inte komma ifrån att volvo är grymma på att göra motorer. | |
|
Din ska göra 0-100 på ca 8.5, medans hans på ca 7.8. Inget fel på din bil :) Dock så kan du glömma sportluftfilter + chiptrim på en sugmotor. Med luftfiltret kanske du får 1-2hk, plus att du riskerar att slita på motorn. Med chiptrim kanske du kan få runt 5hk. |
|
| Hmm.. ja men irriterande att han stack iväg så snabbt efter 100. Det var som han fick nya krafter då. Min sackar inte, men hann inte med ändå. O att det är en sådan gammal motor med.. Borde inte ha samma komp som när den var ny direkt ;) | |
|
Vikt och effektförhållande är väl relativt lika på dessa bilar. Er körteknik och hur väl de åldrats kan nog ha avgjort en hel del. Tror inte det ger något direkt av att ändra chip eller avgassystem. Köp starkare modell om det är viktigt att vara snabbare. Båda 530i och 540i finns ju att välja på om 525i är för klen. __________ Mvh Grelle |
|
| Sälj din 525 o köp en 540 då har du en chans, | |
Karl-Hilding |
Räcker med 528 el 530 |
|
det är bättre klös än vad man tror i Volvobilarna med turbo. Jag hade en V40 2,0t för en massa år sedan den gick som fan.. :) När jag körde Taxi extra för en massa år sedan var det i en 2,5t V70, den var det ett jävla drag i. Sen är ju 525:an ingen raket, ivarje fall inte med 192 HK motorn, det är en bra komfortkärra, i en femma bör man kanske ha 3,0:an eller högre om det ska röra på sig. |
|
|
sportluftfilter är inget att tänka på, ger väl så mycket som 0 hk. Släng i en turbo är väl det enda |
|
|
Man skall inte underskatta en gammal V70 med turbo. De går riktigt bra på rull även om de saknar BMWs finess och drivlina. Min egen V70 T5 spöade många E39 och även en del stackars 530 E60 när det verkligen gällde. Sen är BMWn en mycket trevligare och stabilare bil att köra fort under längre sträckor. Jag tyckte Volvons chassie kändes ganska svajigt över 150. |
|
| tacka vet jag 540´n. Hyffsat diskret och utan modellbeteckning. Körde man ifrån de flesta "standardbilar" och "familjebilar" med :) | |
|
" Men det går inte komma ifrån att volvo är grymma på att göra motorer." Att hänga på en turbo för att få mer effekt skulle jag inte kalla en bedrift. Snarare vore det pinsamt om den överladdade inte är starkare/snabbare kontra den icke överladdade. Samma cylindervolym ju. Kolla på Volvo sexcylindriga 24V-sugmotorer som satt i 960. Fin motorgång och förstklassig komfort, men ett egentligen ganska smalt och inte alls imponerande register eller effektuttag jämfört med BMWs motsvarande sugmotorer. BMW grymma på att göra motorer. M54 är snäll och drar bra på låga varv MEN drar precis lika bra ända upp till varvstoppet utan avmattning! Det är imponerande och här ligger skillnaden mot "alla" andra motorer från den tiden. |
|
|
Hej. Upplevde min 528im som pigg för sin tyngd/effekt under de 6,5 åren jag hade den hos mig. Var väldigt nöjd med den bilen. V-s70 i alla former var inte snabbare än min 528 -00 manuell. Gick jämt med Mb E320 bensin. Även jämt mot nyare 93 aero(kompis) Snabbare än två olika 325 e90. Tre repor vardera. Hängde på a8 -04 i motorvägsfart. Mm mm. Den bilen hade utseende, komfort, ekonomi + lite motor. 525orna hade inget att hämta alls! Ni förstår varför jag ägde den länge:) Ps. Köp inga e39or med automat. Eller aut + kombi. Sänker prestandan drastiskt oavsett motor. |
|
| Det är bättre klipp i 528 än 525 trots samma hk. 0,6 sek snabbare till 100. | |
| Körde ifrån en kompis med v70 2.5t polestar trim till 250hk. Han hängde på rätt bra upp till 70-80 sedan drog min 550 ifrån rejält. Men jag rejsar sällan numera, det mysiga är att veta att man kan köra ifrån det mesta om man vill och känslan räcker oftast :) 5 serie är en komfortkryssare liksom 7 serie tycker jag. | |
|
Det är ju något fler hästar och mer vrid i en 550 ;) hade du inte kört ifrån honom hade det varit konstigt... |
|
| Håller med Marin849. Volvos samtida 2,5-lit sugmotor fanns väl i 140 eller 170hk. BMW´s motsvarande 192 hk. Vem är det då som är duktig på att bygga motorer? ;) Sedan skall man aldrig stirra sig blind på vad en motor peakar i effekt. Det är hela kurvan som är avgörande för prestandan. | |
|
Min senaste volvo V70 med en B5244 T3 200hk som iofrs var lite påställd gav 525an rejält med pisk.Men när farten ökar så vinner E39 på allt,och när man kört Volvon några veckor så säljer man den;) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Vad spelar det för roll egentligen om man blir frånkörd av en Volvo i sin BMW? /Masten |
|
|
+1 Masten! Volvo kommer inte ens i närheten av BMW gällande körupplevelse iaf... Sätter många Volvoägare på plats ibland när dem har allt för mkt tro på sina bilar och börjar tokvarva bredvid en :) BMW M-POWER |
|
|
BMW M54B25 192 hk (525i), lanserad 2000/9 och uppfyllde då miljöklass 2005. 245 Nm mellan 3500-4800rpm. >80% av maxvrid från ca 1300-6500rpm >90% av maxvrid mellan ca 1500-6150rpm!!! => Jag förstår inte varför folk klagar på att 525i är så slö på låga varv. Den är ju ideal och utklassar de flesta sugmotorer, även tio år nyare sådana! Visst, den sitter i en tung bil vilket kanske förklarar en del men antagligen kör folk runt med taskiga vanos-enheter och trasig DISA? N53B30 272 hk: >84% av maxvrid 1500-7000 rpm (!!!) >90% av maxvrid 1850-6600 rpm >100Nm/l (max 330) 2600-4000 rpm "max vridmoment" säger ju egentligen inget alls om hur bra en motor är, eftersom alla normala motorer (även sådana från 1974) uppnår ca 100Nm/l i EN punkt. Frågan är snarare över hur stort intervall man ligger där omkring och där talar siffrorna ovan för sig själva! Detta förklarar förstås också att 528 är snabbare än 525 trots samma toppeffekt, så länge man kör med endast fem växlar och inte en steglös automatlåda. |
|
|
En lite äldre turbo volvo som är chiptrimmad etc men inte bytt dämpare, fjädrar, bromsar etc är inte mycket att ha :) slingrar sig som ormar i hastigheter över 120 samt man får knappt stopp på dom i korsningarna.. där utmärker ju sig BMW, Mercedes, Audi mfl Nu tror jag iofs de nyaste V70 med sportpaket, turbo etc går helt ok. Har inte provat nån, men kan tänka mig det. Vad gäller sugmotorerna på 10 år gamla bilarna, så är såklart BMW i överläge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.