AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.260

Dags att byta till större bil.

Sida 1 av 2
Hej på er .
Det är dags för mig att byta bil. Har I dagsläget en Volvo s60.
Anlednignen till bytet av bil är att en till unge är på G.
Att få plats med 3 barn o frugan I Volvon blir svårt.

så tanken föll på X5:an Får det plats med 3 barnstolar plus 1 barnvagn? Vad tror ni som har X5.
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Vilken modell E70 eller E53 ?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Man kan ha tre kids i de flesta stora bilar förutsatt att ett barn sitter bakåtvänt fram. X5 är bra eftersom den har ett platt baksäte.

Frågan är snarare vilken komfort du vill ha för alla. När jag fick tre barn sålde jag e61:an och köpte en buss. Ångrar mig inte en sekund.

/m

Mina bilar:
Länk
Vi pratar om E53.
Buss är väll ett alternative men hittar ingen I min smak.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
X5 är igentligen en högre version av e61, men är dyrare, klumpigare, stötigare. Du sitter en våning upp och har skaplig markfrigång. Om du inte behöver det, finns igentligen ingen anledning att välja X5.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
X5 har plattare baksäte än 5-serie touring och mindre intrång från hjulhus vilket gör den bättre lämpad för tre i bredd bak.

/m

Mina bilar:
Länk
Saken är väll den att jag fått för mig att man sitter säkrare I X5an
Därav valet av just X5. Gillar modellen och tycker den är trevlig, men osäker på om det passer just för 3 barn o barnvagn
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Hej

Jag tycker att min E70 är trång med 2 barn. E53 är mindre.

blir nog jobbigt enligt mitt tycke
Kör och prova med barnstolar innan du köper
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
På vilket sätt sitter man säkrare i X5 vs 5-serie Touring?

/J.I
Ja man sitter högre upp. Det var så jag tänkte.
Som det är nu är det väll mellan X5 XC90 eller någon minibuss. men det vill jag avstå ifrån hellst
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag skubbar runt 3 barn utan problem i baksätet. Däremot är lastutrymmet inte det bästa map volym - man kan bli lurad och tro att det är större än vad det är.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Risen är att barnvagnen inte går in på längden i bagageutrymmet vilket gör lastkapaciteten något begränsad. Tre barnstolar kommer bli trångt i de flesta bilar om man inte köper en buss. Men går gör det. Tänk på att E53 är lika stor som en F25 X3. Dvs, den ÄR inte speciellt stor med dagens mått mätt.
Vad har du för barnvagn? Är nog väldigt avgörande.

/Anders
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Anpassar man inte barnvagn efter bil och inte tvärt om?
Jo men många har ju redan en barnvagn och kanske inte är intresserade att köpa en ny... Barnvagnen är ju väldigt avgörande för hur man kan disponera sitt utrymme i bilen. Vi har själva en "stor" Emmaljunga Duo vagn som funkar i X5 men som är tämligen svår att få in i F11 på grund av lite för smalt utrymme. Däremot när vi istället "kompletterade" och köpte en vagn till, en Bugaboo Cameleon så går den med lätthet in även i M5-an F10. Så vagnen är väldigt avgörande enligt min uppfattning. Det finns stora och det finns mindre vagnar som ändå uppfyller ungefär samma funktioner.

För övrigt tycker jag en E53 låter liten med tre barn. Jag skulle nog istället fungera på att lägga till för en E70 som dessutom är en bättre bil tycker jag.

/Anders
Oggyone: Denna kanske Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag förstår ändå inte resonemanget med att byta bil efter barnvagn. Köp den bil man vill ha, skaffa en vagn som passar bilen. 5-12000:- vagn ska väl inte bestämma val av bil för 50-1300000:-?
tjena Vinyl

Tackar för länken. Men absolut inga amerikanere.
Blir det någon minibuss så blir den en Grandis.

Har varit sugen på X5 länge o tyckte att nu var det läge då man behöver lite mer ytrymme än vad man har nu. Har fungerat fint med 2 barn o dubbelvagn I s60. visst var det pill o meck att få in den men det gick.
Oggyone:

Ok, nä en polare köpte nämligen en sådan i veckan och tyckte den va jävligt najs med all lulllull man fick till, starta bilen med fjärren, öppna dörrarna med fjärren vrida sätena så man sitter mittemot varann, kan se olika filmer på de två dvd skärmarna i taket, även taket är belyst, stor navi med hdd.. o.s.v Nä den bilen va sjuk.. Mycket bil för pengarna.

X5an är också najs..
Hade inga problem med barnvagnar i min förra E70, vi har Emmajunga Ozone, Baby jogger city mini. Emmajunga citycross gick dock inte in på längden.
Vilka vagnar har ni? Frugan har koll på alla barnvagnar som finns, kan höra med henne.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Om du är sugen på en X5 så glöm då XC90. Har haft en sådan. Mycket problem och mycket pengar. Jättedyr i drift och absolut noll körglädje...
Lus: håller helt med dig. Dessutom har en smidigare barnvagn fördelen med att den är lött att "leva med" i vardagen. Oavsett om det är på shoppingturen i storstan eller om den skall med i bilen på semestern.

När det gäller SUV vs kombi är den största fördelen med SUV dels det platta baksätet som redan nämnts men framförallt att barnstolarna blir så otroligt mycket lättare att spänna fast. Har testat barnstolar i allt från E91, F11 och V70 och det var en befrielse när jag testade med stolarna i X3.

Buss är nog inte dumt alls om man är på det humöret men kräver en leksak vid sidan om för oss bilintresserade :-)

Var i USA i helgen och åkte i en GMC Yukon med extra allt. Synd att bensinen är så dyr för det hade varit något!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.