|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Så gott folk, här kommer summering av gårdagen: Plockar av den sida jag gjort redan för att inspektera och undersöka. Kommer fram till att saker och ting rör sig fint men det saknas 1-2mm till att backarna går i "stoppet" vid expanerlåset. Så jag gjorde på klassiskt Biltema-manér och filade lite på backarna så allt satt perfekt, på med skivan och gick på andra sidan. Där var passformen ännu värre men efter lite filande gick allt dit. Testade även att som ni sa, lägga backarna inne i nya skivan och dom passar 100%, mycket fin passform! Nu till kruxet. På den första sidan vill inte backarna släppa, efter man släppt handbromsen. På den "nya sidan" går det bra och bromsarna blir inte varma vid körning. Nu undrar jag, skall det sitta något fett eller liknande på bromsskölden så att backarna inte ska hänga sig? Har sett det på en youtubevideo, en kille la på "drum brake grease/oil" på skölden, försiktigt. Nu har jag nya fjädrar och expanderlås ligande på bmw idag så jag ska kika på den sidan igen och byta fjädrar och lås och även rengöra lite bättre. Undrar mest om det finns nåt fett man kan lägga på, vilket i så fall? |
|
|
Och Wiren rör sig 100%? Mosa i lite olja i wirehöljet och dra ett par gånger. |
|
|
Vajern, båda sidor, rör sig mycket lätt och ledigt. Det är en nylon faktiskt, tyckte mig se det igår, googlade reservdelen nyss och mycket riktigt. #34411160134 är en nylonvajer. Därav anledningen att i mitt fall, trots nya backar, vajrarna är "långa" inne i bilen. Dom är helt enkelt töjda någon centimeter genom åren är min slutsats. Men det gör ju inget, så länge dom går fritt och inte tar i stoppet inne i bilen. Stoppet som i muttern dvs och skulle den göra det kan man ju sätta en tomhylsa och därmed tillåta lite extra långa vajrar. Det kan nog inte vara vajern som gör att backarna inte går tillbaka, det är något mekaniskt med själva bromsbackspaketet inkl fjäderset och expanderlås som gör att det kärvar. |
|
| Vajerhöljet må vara ett "nylonhölje" men vajern är av metall alla gånger, har nyligen gjort samma operation som du på mina två E36 o vajrarna är de vanliga av metall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.