|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejs! Har läste lite blandat här om handbromsfenomen till 3-serien och idag gav jag mig på en obefintligt fungerade sådan till min 323 -98:a. Biltema för hela rasket, skivor, belägg, handbromsbackar och monteringsdetaljer (fjädrar), Fick av grejerna och ser att det är noll slityta kvar på handbromsbackarna. Pillade väck allt och dit med nya (Biltemas monteringssats var ju inte direkt midentisk med bmw.fjädrarna men faktiskt så var dom starkare och drog ihopa paketet mer än dom gamla rostiga så dom fick va kvar. När skivan väl skulle på gick det _precis_ med följd att den faktiskt tar i nu (expandermuttern i botten och ja det är väl allt jag kan göra liksom). Vajern känns (inne i bilen nu) inte som att den har liksom "gått in" mcket mer alls (jag väntade mig att den skulle krypa tillbaka mycket mer). Den hugger vansinnigt bra (har bara bytt ena sidan) MEN handbromsen ligger an hela tiden, körde en runda och jevlar vad varmt det blir!! Skall jag testa att byta den där mekaniskmen som vajern drar, i bromsrummet? Har läst lite om den och den var stel o jevlig men ja smörjde upp den och så, kanske räcker inte det? Vad mer kan vara fel? Någon som monterat Biltema komplett med skivor och handbroms med gott resultat (asså fått det att passa)? Behöver handbromsbackarna kanske slipas ner lite och moddas? Hoppas kunna få ihopa grejerna imorrn och tips mottages varmast :) /Johan | |
|
har du backat av justeringen i handbromsspaken innan du monterade ihop ute vid hjulen? FAF |
|
| Japp, både justeringen i bilen (muttrarna på vajrarna släppta helt) och såklart även justeringen mellan bromsbackarna (ihopskruvad helt nu för att få dit bromsskivan) | |
|
hur mycket slitage har du på insidan av skivan, kan vara så att dom nya backarna är lite för breda för slitagespåret? FAF |
|
| Inte vet jag, allt är nytt. Skivorna med. Ja slipar nog ner backarna nån milimeter, känns enklast. | |
|
känns lite jobbigt att slipa på backarna, går hävarmen som kopplar till wiren tillbaka till max in? går wiren lätt, du skrev att du var lite tveksam? FAF |
|
|
Har mycket svårt att tänka mig att delarna sitter rätt om de går emot! Demontera och gör rent överallt och montera noga igen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Minns inte om det är möjligt men du kan ha satt bromsbackarna fel. I änden där expanderskruven skall sitta finns det en "U-formad" fördjupning så att säg... Jag har monterat Biltema backar på en 328i E36, utan problem, var iofs 3 år sedan... |
|
| Jo visst kan man montera fel men nog satte jag allt grejerna som dom var innan. Infästningen till där expanderskruven sitter ich där expandermekanismen sitter (dör vajern kommer ut) är svåra att ta fel på. Har monterat enligt bilden i etk (realoem.com). Tror ja ska köpa mig två nya expanermekanismer och en sats org. fjäderuppsättningar imorrn och gå på det igen. På det igen! | |
| Jo men själva backarna har ju olika utformning i respektive ände, har för mig att den där "fördjupningen" saknas i ena änden, har du då satt backarna fel så hamnar även expandern fel, med resultat att det blir svårt att få på skivan... | |
|
Jag är med på vad du menar, men känner spontant att dom är korrekt monterade. Ska kika imorrn såklart när jag ger mig på det igen. Nog ska det väl ändå monteras enligt bild? Länk |
|
|
Ja enligt bilden! Nu svek mitt minne ser jag, gällande "u-formningen" (syns på bilden), men du har nåt liknande vid expandern, om jag minns rätt... Iaf korrekt monterat så skall backarna ligga mot "stoppet" vid expandern. I mitt fall behövde jag skruva typ 2-3 varv på expandern (minnet igen...) för att få rätt "grundinställning". Korrekt grundinställning har man då man precis kan få på skivan o att man kan "rotera" skivan rätt enkelt med handkraft så den glider mot backarna/navet, behöver du ta i så är det för tajt. Jag monterade på detta vis, backarna låg an "hela tiden" men det är så det skall vara (de slits in fort, o anliggningen är mycket liten, går ju att rotera skivan enkelt med händerna...). Om man väljer att backa av backarna kommer spakvägen bli längre (min spak låser bakhjulen vid typ 5 hacket). På E34:an har jag justerat backarna annorlunda då det är alu-nav bak, där är de av-backade helt, låser hjulen först efter typ 9 hack, inga problem hos Bilprovningen dock! |
|
| Expander=Justerskruv. Delen som heter "expanderlås" i din länk var lite knepig att få tillbaka korrekt minns jag, har du kanske inte fått in den i dess spår??? | |
| Har beställt nya org. fjädrar och även expandrar nu. Hoppas vajern går att pilla bort så man kan byta expandern utan att tårarna ska behöva komma. Hoppas även att bromsskivan går att få bort, det som kanske inte framgick är att jag faktiskt monterade skivan, bilen går att rulla, ja testade ett par hundra meter men bromsen blir varm. När man drar kryckan biter dom nya utav bara h-vete alltså på 3-4 klick i bilen låser dom helt bilen, men dom vill liksom inte släppa helt när man släpper handbromsen. Känns som ny expandermekanism kommer bli bra. Om skivan nu går att knacka av *svett* | |
| Med expandrar menar jag expanermekanismer/expanderlås. Justerskruven är i min värld just en justerskruv, även om den just expanderar när man skruvar den :) | |
|
Tänker att om man inte får ihop det, tror faktiskt att det e Biltemabackarna som e lite off size, så kanske man kan slipa lite på detta godset för att få ner diametern? Det är ju inte "rätt" men kanske en lösning. Vi pratar millimetrar, skivan gick alltså att få på men den går inte fritt. Länk Inte min bild men ni förstår. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
En vild gissning kan vara att backarna inte har samma radie som skivan, har hänt förr. Om så är fallet, lämna tillbaka backarna och köp annat fabrikat. |
| Scott: Kollas lätt genom att jämföra med de gamla backarna... | |
| ...som har NOLL yta kvar. Dom var helt slaktade. Men visst man kan ju jämföra "godset". Minns jag inte helt fel så har jag monterat Biltemabackar på förrförra bilen men kommer inte ihåg riktigt. Snart dax att ge sig på kärran igen, ska bara köra hem! | |
|
Du kan ju lätt kolla radien gentemot trumman genom att lägga beläggen löst inne i bromstrumman... Men jag tror fortfarande att det är något som har hamnat snett/fel i monteringen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Dawwe, jag undrade inte hur man kollar radien. Jag bad ts kolla radien. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.