AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.801

Montera dragkrok på bil med DSG?

Sida 1 av 2
Hej,

Jag funderar på att montera en dragkrok på en bil med DSG-låda. Eftersom den lådan inte verkar vara alltför slitstark undrar jag om man vågar det?
Någon som vet?
Jag ser inga problem med att dra släp efter en bil som har DSG-låda. Så länge släpets bruttovikt inte överstiger vad bilen får lov att dra bör det vara lugnt.
Vad är det för bil? Är den 6-växlad ska det definitivt inte vara några problem.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Har ju dragkrok på tjänstehäcken med DSG. Tror inte det skiljer något i oljekylning eller liknande om man har dragkrok från "fabrik" eller eftermonterar, så som det kanske skiljde förr.

Drar bl.a. hästsläp, umevagn + 2st hästar ca 1800kg utan problem. Någon gång även 2ton med bobcat + släp. Däremot så är ju DSG:n väldigt hackig (ex stillastående i uppförsbacke, växlar från D till R).

MVH Thomas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
DSG är känslig för parkeringsmanövrer med tung last så om du har som vana att fickparkera ofta med släp i uppförsbacke skulle jag låta bli, inte annars. När lådan väl har växeln i slits ingenting i varken låda eller koppling, det är när den slirar det slits.

-------
//Lövet
Det är en 2011 golf VI bluemotion. Vet inte vilken generation av dsg som sitter i den, bilen är iaf ordentligt slö redan utan släp vilket gör mig tveksam till om den klarar tungt lastade släp.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast det är ju inte ett problem som har med själva lådan att göra. Bilen blir inte slöare av DSG, tvärtom.

-------
//Lövet
Nja, jag fick för mig att den slirar en del för att öht komma iväg vid stopp med tung last?
bunf: DSG-lådan slirar inte mer än vad du själv gör då du kör en bil med manuell växellåda, det är nog till och med snarare så att den slirar mindre.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
DSG-lådorna är inte lämpliga att dra tunga släp med, särskilt inte den 7-växlade med torrlameller. Har sett exempel på brända kopplingspaket när folk dragit upp båtkärror eller hästkärror. Vissa lådor kopplar ur och slutar dra för att skona kopplingarna när de belastas för mycket, men det är ingen garanti.

Problemet är att säljorganisationen inte informerar om att det är direkt olämpligt att dra tunga släp med DSG, något som verkstadsorganisationen avråder ifrån. Alltrack som bl.a. Thomas M kör marknadsförs t.o.m. dragbil...

Jobbar med problematiken dagligen, bilförsäljare har oftast inte tekniskt kompetens att sälja en lämpligt produkt för kundens behov och redogöra för funktionerna. Verkstäderna får sedan skit för att inte produkten fungerar som kunden tänkt sig...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad menar du med "tungt", att den inte ens klarar sin typade dragvikt?

-------
//Lövet
Crille82, tack för värdefull information.

Andreas, ja ungefär.
crille82: Vad är ett tungt släp? Följer du Transportstyrelsens definition eller har du en egen?

Sen är det knappast bilförsäljarnas problem om växellådan inte klarar av att dra en släpvagn, de ska inte behöva förmedla något sådant till kunden. Problemet ligger i så fall hos tillverkaren eftersom att det är de som anger hur tungt släp ett fordon får dra. Om växellådan inte klarar av att dra ett släp borde fordonet inte tillåtas dra något släp alls. Således är det Volkswagens fel då de tillverkar fordonet med en undermålig produkt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"klara av", vad är att "dra ett släp"?
Att starta, köra och stanna på plan väg?
Att fickparkera?
Att köra i lutning med max last?
Att krypköra?
Att krypköra i lutning?
Att krypköra och manövrera och upprepade gånger "fånga" ekipaget i backe, hålla det på gasen, flytta några meter med gasen både framåt och bakåt etc?

Det finns ju begränsningar! Begränsningar som ägaren av sitt fordon lämpligen tar reda på, i ren självbevarelsedrift.

På samma sätt som man får lära sig det olämpliga i att bränna upp kopplingen med en manuellt växlad bil bör VW-organisationen upplysa om att DSG-lådan innehåller två kopplingar av liknande typ som i en manuell bil, och därmed har den precis samma begränsningar (och fördelar) som en sådan. Det är givetvis olyckligt och på VWs ansvar om de varken upplyst om DSG-lådans konstruktion och begränsning vare sig muntligt vid köp eller i instruktionsboken. Står det i instruktionsboken får väl de som brännt upp sina lådor skylla sig själva (om de inte läst den).

Om nu lådorna rasar för folk som inte ens har dragkrok och bara kör lite stop and go i stadstrafik, ja då är de givetvis undermåliga och VW ska ta kalaset oavsett. Tyvärr får väl vi som vanligt ta de flesta kon
struktionsfel på maskinskadeförsäkringen.

Det är ju inga som helst problem att fördärva kopplingen på en manuell bil även med normal körning med tungt släp, om man fickparkerar i backe och startar några gånger i rad i samma backe.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
DSG-lådan är ingen automatlåda utan en manuell låda med dubbla kopplingar. Precis som marin849 är inne på är det lätt att slira söder en koppling på en manuellt växlad bil om man skall dra upp en båt för en brant ramp eller backa en stor husvagn på en mjuk gräsmatta. Är bilen dessutom fyrhjulsdriven blir det än värre.

Eftersom större bilar ofta får dra 2000-2500 kg så får man vara försiktig i många läge...

andreas_lofgren: Bilmodeller typas som regel med manuell låda. Att dra angiven dragvikt på plan väg är inga problem. Att slira igång från stillastående i en brant backe är en avsevärd skillnad, högst olämpligt.

bunf: Golf TDI 105 har den 7-växlade lådan med torrlameller, den bör man endast dra lättare släp med, typ 750 kg. Den får dra 1400 kg, det skulle jag inte rekomendera beroende på omständigheter.

MVH Christofer
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Crille82; Det har jag funderat på, är det några av dom större som har dsg/s-tronic som t.ex. Q7 eller Touareg? De får ju t.o.m dra ca 3200-3500kg. Tiguan tittade jag på, finns modeller som får dra upp till 2500. Min ålträck får dra 2000kg vilket jag ju testat men hade aldrig gjort om ifall jag ägt den privat...

bunf; Känns din bil slö är ju risken stor att den måste varva högt vid tyngre lass och därmed bränna lådan snabbare än vad VAG ens kunnat räkna med. Handlar det om lättare lass till tippen någon gång i månaden och man kör med normalt vett bör det ju gå. Men som ex. hästdragbil några ggr i veckan kanske är att fresta på det.

Vi kör mkt tunga lass och än så har lådan (6växlade) inte krånglat mer än att den just växlar "kantigt". Ålrådden med sin tiptronic är mkt mer behaglig.
Det brukar kunna bli runt 1000kg plus släpvikt. Värdelöst om man blir begränsad till lättare last.
Dessutom misstänker jag att golfen är för lätt så att man även måste vara noga med hur man packar lasten också.

Jag har en 5-serie som alternativ. Det får nog bli den istället.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Thomas M: Touareg och Q7 har inte dubbelkopplingslåda utan automatlåda men momentomvandlare.

Alltrack och Tiguan har DSG med våtlameller, de tål mer, men man bör ex. inte dra upp tunga båtar för branta ramper.

MVH Christofer
Det verkar som VAGs DSG lådor endast får användas till söndagskörning: Länk

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, eftersom biltillverkarna i Europa är så usla på att ta ansvar för fordon som sålts utanför USA borde kanske biltillverkarna bli tvingade att betala in pengar till maskinskadeförsäkringen också, och inte bara vi slutkunder!
Undrar vad snittkostnaden PER BIL är om man slår ut det på alla bilar. 10000kr/bil?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
AKNs artikel har jag sett många gånger och rubriken går väldigt dåligt ihop men det väldigt tunna faktamaterial som presenteras i artikeln. Sveriges minsta försäkringsbolag "har många fall" är i princip allt den baseras på. Inte det stoltaste ögonblicket i Bonniers journalistiska gärning direkt.

-------
//Lövet
Det kan du ha rätt i Andreas.

Men..
Man behöver bara "googla" "DSG" (och granska kritiskt) för att bilda sig en egen uppfattning.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.