AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.064

Vilket sommardäck skall jag välja? 235/45/17

Sida 1 av 2
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Kan inte bestämma mig för vilket däck jag skall välja, Mina nuvarande Goodyear exellence är nere i slitagevarning nu.
Är det värt att lägga 1300:- styck på Eagle F1 Asymmetric 2 eller skall man snåla och köra på Hankook Ventus Prime 2 K115 för 950:- däcket ??.

Vad åker ni på ???..att det ska vara så svårt!!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför inte Hankook Ventus V12 K110?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Har Continental ContiSportContact3 på mina 235/45/17. Är nöjd.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Kane, Hur tycker du dom funkar?..det var min däckgubbe som sa Ventus Prime 2 K115 som budgetdäck-

Naikon när jag kollar lite snabbt på bythjul så verkar jag inte hitta den dimensionen...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag satte på dessa fram på 740'n i höstas precis innan vinterdäcksbytet så det har inte blivit så många mil än. Men de har funkat bra hittills och får goda omdömen när man googlar runt lite.
Hade F1 Assymetric innan och tyckte de slets för fort.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jodå. Hittar den på bythjul och däckonline:
Länk

Länk

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ventus Prime 2 har vunnit däckstester över "premiummärkena" så det är inget dåligt däck på något sätt.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Länk

Skiljer det inte mer i pris mellan Conti SC5 och Hankook, skulle jag inte tveka att lägga på Conti-däcken...om det nu är de två däcken du väljer mellan.

Vill man ha lite bättre slitstyrka skulle jag kika på Michelin:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
mjo frågan är då bara om jag märker skillnad mellan Hankook Ventus V12 K110/ Fulda sportcontroll vs Conti/Goodyear... har läst tester i 2 dagar och blir fan inte klok...snart blandar jag modeller i en skål och bara tar en :))
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Pixel09
Jag har samma mått som du och kan lova dig att du inte kommer bli besviken på Gislaved ultra speed!! Bästa däcket jag har kört på riktigt länge.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
fick precis pris på ca 5600:- på GY väntar nu svar på dom andra..beslutsångest 2000
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Funderar också på Hankook ventus prime 2 k 115 alt Hankook Ventus S1 evo 2 K117. Dimension 235/45/17. Var insnöad på Michelin men hankook har ju vunnit ett flertal tester eller i vart fall placerat sig högt. Vet ni hur det är med rundhet och livslängd för hankook? Michelin är ju erkänt duktiga på det.

En annan fråga jag har gäller hjulinställning. Ska göra en fyrhjuls men ska jag göra det med den gamla däcken på eller när de nya är monterade och klara?? Kommer nämligen inte göra inställningen på samma ställe som däcksmonteringen.

Mvh Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min personliga åsikt baserad på mina egna erfarenheter och det jag har hört från andra och läst genom diverse tester, är att när man byter från slitna däck till nya dito, upplevs nästan alla nya däck som "bra" (i förhållande till de slitna dito).

Men det är många däck som försämras rätt snabbt när man haft på dem en säsong eller så - det är här som premiumdäcken brukar vara överlägsna de billigare däcken. Ett premiumdäck håller hyggliga egenskaper mycket längre och slits dessutom oftast långsammare.

Så ser man till däckens hela livslängd brukar det bli både billigare och bättre att köpa lite bättre kvalitet från början.

En annan intressant parameter är att nästan alltid har premiumdäck bra egenskaper i alla "testkategorier" medan merparten av lite billigare däck oftast faller igenom i minst en eller vanligare några kategorier och då oftast när det gäller våtegenskaper. Med andra ord: premiumdäcken kan du känna dig rätt trygg med i alla normala trafiksituationer och alla normala väderförhållanden - de är sällan dåliga på något!

Mvh
Johan B

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har fått uppfattningen av att hankook fått jämna resultat det senaste vilket jag uppskattar. Frågan kring slitage och rundhet måste jag dock gräva vidare i. Körde Conti sc? på tidigare bil, väldigt bra egenskaper förutom att de slets väldigt snabbt...

Mvh Martin
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Det fick bli Hankook / Ventus V12evo K110, plånboken fick välja då jag lyckats övertala frun att vi behöver en E32 som sommarbil :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående frågan om hjulinställning:

När jag gjorde en fyrhjulsinställning i höstas frågade jag om just det - svaret var att det spelade ingen roll alls.

Gjorde inställningen med de gamla däcken och är helnöjd med resultatet även när de nya däcken sitter på...samma sak med vinterdäcken som låg på i vintras.

Mvh
Johan B

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nu har jag vänt till att köpa Michelin istället för hankook. Tittar på primacy 3 men ser att föregångaren primacy hp fortfarande säljs och priserna är i stort sett dem samma. Antar att nyare konstruktion är bättre, men har inte hittat nåt test på primacy 3 (kanske letat för dåligt). Sen tänkte jag köpa 235/45/17 94 w. Ser att de finns däck med högre belastningsindex och/eller hastighetskod. Vilka är fördelar/nackdelar under förutsättning att det är vardagskörning som gäller.

Mvh Martin
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Köpte Hankook V12 Evo till min E61:a, och jämnfört med de gamla run on flat däcken är det nog bästa uppgraderingen jag någonsin gjort på en bil. Kan inte uttala mig om hur de håller i det långa loppet, men jag brukar ha för vana att byta däcken när dom är halvslitna iallafall.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Pixel09: Blev du nöjd med dina hankook? Om du nu fått dem vill säga...
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
har inte fått dem ännu!hoppas dom kommer nu i veckan! Lovar att återkomma med svar asap! Men vad olika däcksiter säger så verkar dom ganska hyfsade iaf...för vardagskörning, för bana har dom för mjuka sidor.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nu har jag beställt däck. Blev Michelin primacy 3 235/45 -17 94w. Kostnaden blev ca 6300 monterat på bil. Däcken kommer till nästa vecka. Får hoppas det blir bra.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.