AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.323

Mest komfort/motor för pengarna

Sida 1 av 2
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Jag är på jakt efter en komfort-orgasm! Ni vet en sån där bil med all utrustning, v8/v12 och svindyr att äga?!?

Om vi nöjer oss med 50-70k, vad ska man då egentligen köpa?

Kan man få en rejält härlig storbils-upplevelse i en E39, eller ska man upp till E38/E65 för att tycka det är kungligt?

Om man sedan räknar ekonomi, är 7-serier totalt förkastligt jämfört 5-serier?

Har absolut inte bråttom att handla, ska nog till och med vänta ett tag. Tänkte kolla i god tid och föra en diskussion här först
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
En gammal 750i E38 med Dubbelglas.
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
540iA E39! Jag har haft två och jag kan fortfarande minnas känslan att glida iväg med åttan under huven. Leta efter nån som är väl utrustad, gärna en faceliftad och du kommer bli stornöjd. M-paket tycker jag inte är nödvändigt, satsa på en med mycket lull-lull :)

Första gången man provkör en 540 är knäckande, magiskt!

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
540iA är det enkla och naturliga alternativet. Men är den tillräckligt extremt komfortabel jämfört med 7-serie?

Motorn är ju densamma tänker jag

Vas gäller v12, är den något mullig eller blir det symaskin med kraft?
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
@WmBrejzer: -Kolla in den här kanske:
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En gammal 745 e65 är den mest komfortabla bilen i den prisklassen.

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Bimmer75; Den var fin. Men jag köper aldrig en bil med sportavgas eller filter. Det tyder på ett visst intresse som jag inte förlika mig med :P
745 e65 ger dig säkert mest komfort och stabilitet för pengarna men en 7 serie E38 är oerhört vackra bilar, klassiska linjer, oerhört lyckad design, förslagsvis 740. Det är en bil att vårda, behålla och tycka om.

Jag har en 540 men tycker utan det minsta tvivel att 740 ser bättre ut så vi får se vad som händer i framtiden. ;-)

Försök ta in bilen för analys hos en bmw kunnig verkstad innan du slår till.

Automatlådan kan väl vara bra att kosta på ett olje/filter byte.

Dämpare kan ta stryk och behöva bytas, speciellt fram.

Underredet kan också kosta en del att hålla fräscht men det gäller väl nästan alla beg bmw bilar? ;-)

V8 motorerna är stabila, det allvarligaste som sporadiskt går åt h-vete är väl glidkedjan får kamkedjan, men som väl är så är det sällsynt. ;-) Lite vanos missljud ej ovanligt på tomgång för m62tub44 men knappt någonsin läst om en vanos som brytit ihop på den motorn.

V8a med automat är mycket törstig i stan, men imponerande snål på motorväg/landsväg. Snittet beror helt enkelt på hur många riviga kortkörningar du gör. ;-)
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Tack för all info.
Jag får väl helt enkelt försöka provköra både 5 & 7-serien innan jag väljer

Har blivit otroligt sugen på ALL utrustning och maffig motor med automat efter lite flaxande i E36 coupe
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Själv suktar jag efter en 740 E38 för det ändamålet.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nu hade jag iofs inte en 540 e39men väl en 530 e39 och om man ska jämföra komforten mellan en e39 och den 745 -02 e65 som jag nyss sålde iväg så kommer en e39 låångt efter. Månne är det kanske bättre med en V8 i men komforten hänger nu inte bara på motorn.

En e65 är på alla vis en bekävmare bil! Utseendet kan man ju ha en mängd olika åsikter om. Kan själv tycka att både e38:orna och min nuvarande F02:a har snyggare linjer men å andra sidan har e65:orna en viss pondus som de andra inte har. En fråga om tycke och smak helt enkelt.

Dessutom så är alla 7-serier ovanligare på våra vägar och det lägger i alla fall jag några poäng på :-)

Driftskostnaderna mellan en 540 och en 740 e38 eller en 745 e65 är nog ingen större skillnad på men det beror ju även på skick och annat.

Pröva alla varianterna innan du slår till.

Niklas

Fransosen
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Verkar som en svart/lila E38 är något för mig!

Gissar att V8 passar mig bättre än v12
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Hur är "sportigheten" i en 7'a ? Tänker framförallt på E38 då..
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Ett tips är att också kolla försäkringskostnaderna, de kan variera (när jag frågade ) blev det nästan dubbelt för en 7serie jämfört med 5an.

Jag håller också med om skillnaden mellan e39 och e65 där den senare är att den är mkt mer glidarupplevelse (med kraft:-) , dock tycker jag körupplevelsen är bättre i e39. Jag har dock bara provkört e65 (745) så erfarenheten är baserad på det, för mig är e39 (utan m-paket) den bästa kompromissen, i alla fall just nu :-)
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Jag har förresten bara suttit som passagerare i en e38 men den upplevellsen fick mig att både köpa bil och snöa in på BMW direkt. Det var en 740 och den var ruggigt bekväm och sedan körde han aktivt och då var det ett ruggigt drag/ljud/kurvupplevelse :-)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En 5-serie är kul att köra, inte lika kul som en 3-serie men fortfarande kul, i synnerhet med lite större motor.

En 7-serie, både e38 och e65, är mera åka, och då riktigt komfortabelt. Nu är mina erfarenheter av e38 begränsade till knappt 100 mil men däremot klämde jag drygt 3000 mil medmin e65. Det går att köra fort absolut och det går fort att komma till höga hastigheter men det är under förutsättning att vägen är rak. Är den en kurvig väg kommer tyngden med i spelet på ett helt annat sätt. Visst funkar det men det är en större och tyngre bil, det går inte att komma ifrån. Så jag återgick snabbt till att åka grymt bekvämt :-)

Skulle nog inte säga att målgruppen för en ny 7-serie sätter sportigheten i främsta rummet, det är andra fördelar som efterfrågas av den kunden. Så om sportig körkänsla är viktig är en 5-serie det bättre valet.

En annan reflektion är att TS gärna ville ha mycket lull-lull. en 7-serie har oftare mer av den varan. Men det skiljer så klart mellan olika ex.

Niklas

Fransosen
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
En tanke med att köpa glidare istället för 3-serie, och customhoj istället för ilsket bi är att tagga ner. Det är hög tid nu.

Har alltid älskat komfort och motorljud, då bör V8 och 7-serie passa!
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Synd bara att det är en ekonomisk ruin att tanka åttorna. Visst det går att snålköra även dom men man gör det inte, det är ju lite hela poängen med att ha en. Att kunna gasa på lite, hela tiden :)

Minns hur det var att gå från 540 till golfen, bensinmässigt. BMW 540 = 55 mil på 80 liter, Golf = 80 mil på 55 liter. En viss skillnad...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köp 7-serie med dieselspis då :) Min ligger på 0,8 mellan takningarna. 730D e65 bör inte dra över 0,9.

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Har en miljöbil som drar 0,41 blandad för att kompensera :)))
Bjornagain: Angående V8a så är det svårt/dumt att generalisera.

Beror på körstil samt sist men inte minst, hur stor andel stadstrafik/kortkörningar det blir. Automat versus manuell spelar också oftast stor roll, speciellt i stadstrafik.

Om man budgeterar med 0,5 - 0,6 liter extra / mil räknat på helårdssnitt jämfört med en liten bensinare bör man inte bli besviken.

Dvs kör man 1200 mil per år blir driftskostnaden med V8a ca 9000 - 11000 kr högre / år eller 750 - 915 kr / månaden extra.

Jag skulle inte heller ha 1 st bil med V8a om jag körde mer än 1100-1200 mil / år.

Tror att många bil/motorentusiaster tycker att en V8a är en värd dessa extra kostnader. Att en V8a skulle vara så mycket dyrare att äga i övrigt (gällande reparationer etc) bygger oftast på okunskap eller fördomar.

Försäkring kan dock vara ett problem tex i storstockholm men ett litet problem om man bor på vischan eller i mindre stad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.