|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jo, man kan ju så klart tycka att teknik från 1988 är omodern idag: "Är det något fel på M70 motorn? I min värld åtskilliga! 2-ventilsteknik, vipparmar, låg kompression, lågt effektuttag, hög vikt, hög bränsleförbrukning, extremt tillkrånglad motorstyrning som dessutom är ökänd för att krångla, slätstruken motorkaraktär, för att nämna de starkaste argumenten." Det är klart att en motor som presenterades 1988 och började utvecklas 1983 - och som spårar sina rötter till en experiment-12:a från 1970 nog inte är supermodern idag... är det någon som är förvånad över det? Men det är just de här sakerna som är M70:ns styrka. Det är just den enkla tekniken som gör att den - som någon annan också sa - förmodligen kommer att leva längre än många av dagens motorer. Jo visst - fyrventilstekniken hade ju börjat göra sitt genombrott men vi måste komma ihåg att vid den här tidpunkten så åkte de flesta människor i Sverige runt i en kombination av personbil och traktor som kallades Volvo 245, med ca 95 hkr i GLT-utförande! |
|
| För övrigt måste jag säga att en av de coolaste sakerna med både E32 och E31 med M70 är att för första gången hade BMW en bil och en motor som konkurrenterna i Stuttgart inte kunde matcha - för de hade inte ens någon V12:a vid den tidpunkten! | |
|
Jag har nu tagit mina motor bytar tankar till en ny nivå. Då det tillsynes bara skiljer 1 mm i diameter och slaglägnd från M73 till en S70 så vore det intressant att byta till s70 kammar på m73an. Motorerna har när nog samma komp 9,8:1 och 10:1 så det hade varit ett kul trim. Dock skiljer det i motorstyrningens mappning. Men det kan man laborera med sen. Nästa idé är lite mer avancerad och kanske inte lika möjlig. Men när man studerar m50b30 eller s50b32 motorn är det en del som skulle kunna funka att bygga om en M73 eller en S70 till 4ventils topp. Jag har tillgång till en M73 motor som jag eventuellt ska börja experimentera på. Kanske skulle det gå med en m70 med om ventilerna får plats inom cylinderns diameter. Dock ett lägre komp 8:1 så det kanske inte är lönt. /F1 |
|
|
Jag har nu tagit mina motor bytar tankar till en ny nivå. Då det tillsynes bara skiljer 1 mm i diameter och slaglägnd från M73 till en S70 så vore det intressant att byta till s70 kammar på m73an. Motorerna har när nog samma komp 9,8:1 och 10:1 så det hade varit ett kul trim. Dock skiljer det i motorstyrningens mappning. Men det kan man laborera med sen. Nästa idé är lite mer avancerad och kanske inte lika möjlig. Men när man studerar m50b30 eller s50b32 motorn är det en del som skulle kunna funka att bygga om en M73 eller en S70 till 4ventils topp. Jag har tillgång till en M73 motor som jag eventuellt ska börja experimentera på. Kanske skulle det gå med en m70 med om ventilerna får plats inom cylinderns diameter. Dock ett lägre komp 8:1 så det kanske inte är lönt. /F1 |
|
|
FInns någonstans, rejsa.nu kanske, där det är en som byggt på M50-toppar på en 12:a. Om jag inte minns fel så vände han den ena toppen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
M70 48V på G: Länk mvh/ Anders |
|
|
Se där ja, precis vad jag funderar på. Det blir till att skaffa delar o börja bygga! /F1 |
|
| Skapligt avancerat projekt du ger dig på. Lycka till! | |
|
Vore inte första gången jag gör det isåfall, möjligen med en motor av denna kalibern. Detta är en sån grej som jag skulle kunna göra mest för nöjes skull. Och har man inte bråttom så kan det nog bli bra tillslut. /F1 |
|
| Jo, det är iofs sant. Tålmodighet brukar ge ett bra resultat i slutänden. | |
|
F1 Power, Jag kommer då lyfta på hatten om du ror iland ett dylikt projekt. Bara det att växla gavlar på ena toppen och få till kamdrivningen med två i stället för en kedja torde bjuda på utmaningar. mvh/ Anders |
|
| Ursäkta om jag verkar lite dum, men hur ska man kunna vända den andra toppen???? Gavlarna går väl inte att växla sida på,de är väl gjutna i ett stycke och jag kan inte med min lilla hjärna förstå hur man kan få till det???? | |
|
Kapa och svetsa. mvh/ Anders |
|
| AKN det tor jag aldrig blir bra att kapa och svetsa, men jag kan ha fel!! Vet du nå'n som har gjort det???? | |
|
Roken, Nej, jag känner inte till någon som gjort denna modifiering på en M70. Med tanke på att det rör sig om en modifiering på cylindertoppens gavlar utanför förbränningsrum och kylkanaler bör dock denna modifiering vara möjlig (för den som kan). Se exempelvis denna film där en till synes omöjlig skada på ett aluminiumblock repareras: Länk mvh/ Anders |
|
| Ja AKN det verkar ju fullt möjligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.