|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har så sakta börjat längta efter att skaffa mig den ultimata GT glidaren d.v.s en 850iA eller en 850csi. Men de är sällsynta både i sverige och i BMW landet. De som finns kostar skjortan eller så är de fel i färg ute och tråkigt grått läder inne. Så nu har jag börjat fundera om det är möjligt utan problem att bygga om en 850 med M70 drivlina till en M73. Jag har inte hittat någon tråd om detta. Jag har en 750 -97a med en total genomgången motor/låda som jag tänkte använda mig av som donator objekt. Tyvärr så är karossen rostskadad på ett sett så det inte är lönt att laga. Det finns några fina 92,93or som har rätt färg o inredning, så det hade varit en snygg lösning. Jag har kollat lite på realoem och sett att en 850 M73 har samma komponenter i drivlina motor/vxl-låda/diff. Det jag är fundersam över mest är infästningar och motorstyrningens samspel med övriga delar i bilen. Är det någon som har provat detta tidigare? Med vänlig hälsning, F1 | |
|
Det är tydligen lite jobb, wokke i Tyskland håller på med detta på sin bil. Här är 1 tråd: Länk Wokke är en seriös människa som gör mycket gott för BMW 850 ägare, mkt bra chip, länkarmar med kulleder mm /Göran |
|
|
Gå in på Wokke.de eller bli vän med Wolf Ganssauge på Facebook. Kan håller som sagt på med diverse reparation, om- och tillbyggnad på E31. Är ytterst proffsig och han håller bland annat på med just ombyggnad från M70 till M73. Han har rätt mycket bilder på sin FB i ämnet. Däremot tror jag inte det går att byta låda från den fyrväxlade till den femväxlade. För övrigt håller jag inte med om att 850Csi är någon ultimat GT - eftersom den är manuell! :) |
|
|
Det finns ingen sådan konvertering gjord vad jag vet, det Wokke mfl. gjort är att använda sig av M73 shortblock ihopplockat med div. kåpor och fästen från M70 samt elektroniken från M70, vilket blir en högkompad 5,4 liters M70 med tillhörande 4-stegs låda från M70-in. Troligen behövs en hel donatorbil med M73 då säkerligen interfacet mot bilen skiljer en hel del då M73 bilar bla. har EWS, matas från 1 bränslepump där m70 bilar har dubbla, kabelhärvan till EGS-boxen är förmodligen en helt annan också. Några andra saker som diffar: 1./ spakställ/växelväljare med allt runtomkring så som fästen,kabelhärva,växelväljarkuliss,fästen,växelwire 2./ kardan (bla. olika längd) 3./ byxrör,katalysator,avgassystem, 4./ bränslepump,tank. 5./ utväxling slutväxel 2,93 vs. 3,15 (kan man nog leva med..) 6./kolfilter med kringutrustning, då M73 har luftpump och EGR Finns förmodligen mängder med fler saker som diffar en detta,vet att man flyttade en del utrustning -95 såsom relän till bla fartberoende servo m.m Jag har som sagt inte sett någon konvertering som gjorts fullt ut (jag har letat!) och det finns nog en anledning till det.. Vore dock kul att se nån som försöker för att se om det överhuvudtaget är genomförbart! Mvh. Stefan |
|
|
Hej! Tackar för era snabba svar. Det var intressant läsning i länken jag fick av dig Göran. Men Wokke verkar mest intikta sig på att byta motor men behålla M70 drivlina samt motorstyrning. Kanske jag ska förtydliga mig lite. Min plan är att ta alla komponenter från min 750 e38 som är gemensamma med en 850 M73. För jag vill inte behålla något av M70 drivlinan eller motorstyrningen, kylsystem mm. Det borde i teorin vara möjligt då de senare 850 modellerna nästan bygger på en e38 plattform men med en annan kaross så att säga. Så i min mening måste det gå att få in steptronic lådan då den sitter i alla med M73 motor orginalmomterat. Men vist då måste man ta med e38ans motor o vxl styrning. Jag ska spana vidare på Wokkes hemsida o se vad han kan ha eller alternativt kontakta honom. Tack än en gång! Ps. En 850csi är snygg men jag håller med det är skönare att slippa kopplingen ;) |
|
|
Hade jag tid o ork (+pengar förstås)skulle jag konvertera till manuell.... Jag använder min som en entusiastbil och kör lite bana, o då saknar jag verkligen manuella lådan. och så är det lite roligare med direktkopplingen mellan gaspedal o bakhjiul... Det är min åsikt, men som bruksbil vill jag helst ha en automat. /Göran |
|
|
Jo det ser nog mörk ut för en sådan konvertering, tyvärr! Som jag ser det nu så är det elsystemet o kabelhärva som blir svårt eller dyrt att modifiera. Det mekaniska går till stor del att få ihop. Det blir till att spana vidare i annonsdjungeln o invänta en bil som har vad jag söker. För vill man kunna ha paddlar på ratten i en 850 så får det allt bli en 850 M73 med 5-stegs lådan. Än en gång tack för era snabba svar. /F1 |
|
|
Är det inte enklare och billigare att helt enkelt anställa alla ingenjörer som byggde E31:an, låta dem börja med att bygga en ny BMW-fabrik på licens och därefter som första kund låta dem bygga om din M70 till M73? :) Eller varför inte köpa en M73 bara? Eller vill du just uppleva nöjet och spänningen i att göra Sveriges mest avancerade BMW-ombygge? |
|
|
Hallå där men vilken bra idé! Då skulle de kunna bygga den med ängla ögon i grodögonen med ;0) Jag letar runt och när en M73a med rätt färg o tillbehör dyker upp så kan det bli affär. Men som det ser ut just nu så är det mest M70 chassie som finns till salu med rätt färg, tillbehör och bra skick. Så tanken var att se om det gick att ta va man har o göra till det man vill ha. Jag skulle kunna gå så långt att jag köper en av varje o bonkar ihop till en snygg! Men jag skiter inte pengar, inte varje dag iallafall ! Nä nu får ni ha det bra så länge, måste bryta nu. Känner en sedelbunt som trycker på ;) he he |
|
| sitter här o flinar lite smått åt alla skeptiker.. :) själv funderar jag på (som väl så många andra) o hänga på en n73b60 maskin och konvertera till manuell. ingen mer som e sugen? :) | |
|
Jag har samma tankar. Men efter att ha skruvat med en valvetronic motor vet jag inte riktigt... Original motorstyrning är ett måste med nämnda Valvetronic, direktinsprutning och 4 Vanos. Det blir lite stökigt men är fullt möjligt. I övrigt ser jag inga större problem.N73 har V8ornas bultmönster på lådan så den biten är nära på bolt-on. Att få mellandelen kortad är inte ett problem. Fästen tillverkar man rätt enkelt om det behövs. Grenrör är inte svårare än på ett turbobygge, garanterat trångt men... MASSOR med jobb givetvis? Två saker är "säkra". Jag SKA ha en 850 och jag ska INTE köra automat. Att manuellkonvertera en M70 låter sej inte göras så lätt eftersom den har eget bultmönster på lådan. Svetsa om en annan låda känns inte bra. Adapterplatta går att lösa. Men jag vill helst slippa M70. Villrådig. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Mellandelen=mellanaxeln... Och frågetecknet ska vara ett utropstecken... Fint med ett forum utan edit funktion. INT!! --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
är du helt säker på att mönstret är samma? låter nästan för bra. angående n73 konvertering, har du koll på hur det ser ut med motorfästen, om man sätter dessa på befintlig plats i en 850? har man tur kanske man slipper svetsa kardanen, om man handlar en manuell/csi axel :) det jag dock är rädd för är att jag inte hittar pedalställ, spakställ osv... verkar vara helt dött på begagnatmarknaden till e31 :( |
|
|
Spiidfriik: Testa den här länken så kanske du har edit-funktion: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
tiasz: jag har inte sett det med egna ögon, nej. Men jag har forskat rätt mycket i ämnet V12 och manuell låda. I övrigt har jag inte koll, gällande motorfästen, oljetråg och resten. Det ger sej eftersom. Får jag inte tag på ett pedalställ gör jag ett eget eller moddar ett som nästan passar eller köper eftermarknads. Spakställ är hyfsat enkelt att bygga. Finns firmor som lever på att bygga/modda mellanaxlar, det är inget jag ger mej på själv. JohanE: klockrent! :-) --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Här finns det en hel del som kan mer än jag märker jag... Men jag måste fråga allmänt: Vad är det för fel på M70 och varför får den så mycket kritik? Driftsäker, trevlig att köra, robust konstruktion - varför har ni så mycket emot den? Är det bara för att den inte har mer klös? 1988 var 300 rätt mycket tycker i alla fall jag! :) | |
| Här finns det en hel del som kan mer än jag märker jag... Men jag måste fråga allmänt: Vad är det för fel på M70 och varför får den så mycket kritik? Driftsäker, trevlig att köra, robust konstruktion - varför har ni så mycket emot den? Är det bara för att den inte har mer klös? 1988 var 300 rätt mycket tycker i alla fall jag! :) | |
|
Bra fråga Alexander själv har jag inget att tillägga, skall man nu ha en GT vagn varför skall man då bygga om den till en sport? är det inte bättre att köpa en sport i stället med massor av HK. Samtidigt vill man ha en med manuell låda köp en, det måste bli billigare än att bygga om, finns dom inte inom landets gränser så finns dom utanför för import. /P |
|
|
Varför lever tråden överhuvudtaget kan man fråga sig när skaparen har en csi som är sportmodellen med stora motorn och manuell låda. Vidare håller jag nog med Per och Alexander. Jag hade nog köpt mig en M3 eller M5 om jag hade velat ha den typen av bil....eller rent av en csi :) |
|
|
AlexanderK: jag håller med. 300 häst från en -88 är jävla inte dåligt. men oftast brukar det gå att höja effekt i motor ytterligare (speciellt bmws) men M70/73/S70 är ganska hopplösa tyvärr. den har topparna som bmw glömde... man brukar säga att en M70 är två m20b25 i v formation och det stämmer väl ganska bra, förutom att topparna på M70 ser värre ut, då tänker jag mest på avgassidan :) den är däremot ganska vettig att överladda då kompressionen är väldigt låg... men låg komp vill man dock inte ha på en sug 12a. S70 har lite högre komp och det är den största faktorn till varför den plockar mer effekt. sen undrar jag om du hört ljudet ur en N73? hursomhelst på minussidan ligger även 2 ventilstekniken. att jämföra en N73 och M70 är som o jämföra en åsna och en häst :P |
|
|
gustaf76 ja det kan man fråga sig. en M3 eller M5 köper ungdomar eller de som inte är SÅ insnöade i bmw träsket. helt annan sak o köra något ovanligt och det finns ta mig fan fortfarande ingen bmw som ser lika bra ut som E31 :p |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.