|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Varför ens komma på tanken att jämföra en motor från 80 talet med en från 2003, samt så håller jag med Gustaf detta har ju spårat ut riktigt ordentligt från en fråga om att bygga om från m70 till m73 /P |
|
| spårat ur säger du.. inte bättre o ta det i denna tråden? känns onödigt o behöva starta ny tråd :) | |
|
Som trådstartare vill jag bara säga att det är kul att andra tänker i dessa banor som jag gör, och det är bra att samla kunskap, erfarenhet och idéer om motor modifieringar i en samlad tråd. Det blir ju lättare för andra att se vad som redan är avhandlat. Däremot så är det tråkigt med all pajkastning o diverse munhugg som uppstår när en tråd börjar dra iväg. Slutligen vill jag säga att det är upp till var och en att avgöra vilken motor som passar en viss modell bäst. Jag har själv avfört m70 för den är för tam i mitt tycke men inte på något sätt en dålig motor. Därför ville jag trycka i min m73 som är lite rappare. Men efter lite mer forskande så föll mitt beslut på att köpa en 850Csi som är helt sjukt beroende framkallande kul att köra. Glida kan jag göra i min 750 istället som är mer lämpad för det. Men åter igen det är min åsikt o jag tänker inte tvinga den på någon annan. Och jag förväntar mig samma hövlighet o vett ifrån alla andra här inne. Det är ju trotts allt ett forum för att sprida idéer o kunskap, inte hat o bråk. Det kan vi överlåta till FB o andra hemsidor. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
| Fanns det inte en jävligt frän Alpina E31'a också? | |
|
Jo två olika modeller varav den ena baserar sig på M70 (350 HP)och den andra på S70 (416 HP). Skillnade i rappheten är ju inte så stor 850I 6,8 sek, 850CI 6,3 sek, 850CSI 6,0 sek, Alpina 5,0 6,8 sek, Alpina 5,7 5,8 sek 0-100 kpm kan nämnas att dessa värden är baserade på CSI och Alpina 5,7manuella övriga automat och mer att läsa om detta kan ske på www.e31.net /P |
|
|
F1 Power har du gott om pengar som kan du ju kontakta Powerplant, dom verkar ju få fart även på "trötta" M70 motorer ;-) Länk |
|
|
jag tycker inte det är något munhugg i denna tråd? Roken: vi gör en jämförelse, grovt räknat. en n73 med 445hk kan du få för 35000kr. trots lågt dollarvärde, får du en trimmad m70 från staterna med 440hk för 173000kr. för de pengarna får man en riktigt fin csi, så min åsikt är att gamla 12an tyvärr är värdelös att sugtrimma dock helt ok att överladda. |
|
| tiasz vart har du fått n73 ifrån?? Trådskaparen ville ju byta M70 till M73, och varför förstår jag inte riktig + 26 hk och en jäkla massa jobb!!! | |
|
Roken: jag försöker förklara för TS att några +26hk märks inte och rekommenderar honom att istället köpa ny bil, överladda eller göra ett vettigare motorbyte. verkar dock som att han vill ha paddlar på ratten och därför vill köpa en M73 och modifiera 5hp30 lådan? jag har svårt att förstå hur och varför han skulle göra detta på en 850csi?! så min fråga är vad är det för bil du har och tänker göra detta på? |
|
|
Hur vore det om du läser hela tråden så ser du att TS har införskaffat en CSI så M70 kan du glömma och i såddanfall får du inrikta dig på S70 eftersom det är den motorn som sitter i CSI och paddlar kan du nog glömma om inte en stor konvertering till en annan låda skall ske vilket jag och säkert fler inte kommer att förorda. Sedan var ju frågan om att byta motor vilket jag nog kan säga att han fått svar på beroende på vad man vill göra i ombyggnation, tid och pengar Tiasz eftersom du nerklassar M70 så mycket vad är då orsaken till att du själv skaffat dig en sådan?? vad jag kan förstå enligt andra trådar, för att bygga om eller...... |
|
|
Hallå på er. Självklart så har jag inte avsikten att konvertera min CSI till någon semi automat eller så. Paddlar på ratten är jätteenkelt att få till om man har den treekrade M-ratten och en steptronic låda. Men en CSI ska vara manuell! Jag har byggt in det på min 750 och det är klart mycket potentare att ha när man ska ösa på lite extra på nån skön väg jämfört med att bara automat. Och som jag skrev i inlednings texten så var det just en 850CiA eller en CSI som var intressant. Den senare vann pga sin sportigare karaktär och mer fulländade design. Då jag provkört alla tre M70, M73, och S70 så kan jag säga att det är de senare som gör bilen rätt i mitt tycke. M70 är lite tam men inte trött eller slö men jag förvänta mig mer bara. M73 har mer botten drag och ger mer glädje vid lite tuff körning. S70 vet inte vad motstånd är den bara drar o drar med ett sjukt skönt temperament. Min plan nu är att hålla min 850csi i ett så bra skick som möjligt och ha kul. /F1 |
|
|
så bra att det löste sig! kspehe: nerklassa och nerklassa. det jag ville få ut med mitt budskap är att en m70 trimmar man inte. det verkar som om du äger en sådan maskin och jag tycker det är synd om du tog illa upp. men man måste väl få ge kritik ibland också? jadu jag skrev ju tidigare att jag gillar e31 :) behåller jag bilen blir det definitivt motorbyte. |
|
|
En stor del av poängen med att bygga om är ju att ha nåt unikt, eller i vart fall ovanligt. E31 är förvisso en ovanlig bil även helt standard men jag tror de flesta här förstår vad jag menar. 300hk var rätt mycket på 80-talet och är fortfarande inte kattskit. Men i en 2-tons pjäs vill då jag ha mer. Utan att för ett ögonblick inbilla mej att det blir en sportbil av det hela. Jag har en M3, men jag vill ha en E31 också! Och jag vill ha den manuell. Och jag vill helst inte ha en astung tvåventilare som baserar sej på M20, som jag verkligen inte gillar! Å andra sidan, hittar jag en manuell 850 med rätt färg och inredning till ett pris jag finner vettigt kan det ändå hända att jag sitter nöjd med en helt standard E31. Är ju huvudsakligen utseendet dom lockar och projekt har jag redan nog så många... :-) Den som lever får se, som det heter. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
För mej är det inte speciellt konstigt att en person avskyr samma sak som någon annan älskar. Det är väl inget att hänga upp sej på? Om någon tycker att M70 är en jättemysig motor som levererar alldeles tillräckligt med prestanda till en GT vagn som E31, helst i kombination med en automatlåda utan möjlighet att påverka växlingarna i någon större utsträckning, så är det väl utmärkt för den personen. Men inte för mej. Är det något fel på M70 motorn? I min värld åtskilliga! 2-ventilsteknik, vipparmar, låg kompression, lågt effektuttag, hög vikt, hög bränsleförbrukning, extremt tillkrånglad motorstyrning som dessutom är ökänd för att krångla, slätstruken motorkaraktär, för att nämna de starkaste argumenten. Därmed inte sagt att det är något FEL på den. Tycke och smak helt enkelt. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Precis! Men köp då lämpligast INTE en M70... | |
|
Tung? M70 väger väl c.a 150 kg, tycker det är rätt smäckert för en v12:a tråkig 2-ventils teknik? vipparmar? finns väl motorer som går rätt bra ändå: tex. chrysler 6,1 hemi, cheva ls 1-6 kör väl åttor runt de flesta med "stenåldersteknik" rätt trevlig sång i dom med. tillkrånglad teknik? Nej det är Bosch Motronic vilket är monterat i mängder av bilar i olika versioner. låg kompression? brukar ge lugn motorgång,lågt ljud och förmodligen längre livslängd vilket väl var avsikten med denna motor när den konstruerades? Förmodligen så är väl 840 med man. låda ett bättre val om man ute efter en "sportigare" e31, går dessutom att hänga på en kompressorsats om man vill ha mer effekt. |
|
|
stefan-m vad snackar du om... :) du får räkna med insug grenrör svänghjul osv inte bara blocket och topparna. totalvikten är på ca 240kg + ac. du kan inte jämföra hemi osv med denna motor. jag har redan nämnt den största nackdelen med M70 och det är som sagt att toppen är totalt felkonstruerad. den kunde lika gärna varit bra och behållt dina så kallade fördelar. over and out! |
|
|
Så var vi där igen. Med risk för att jag nu sticker ut hakan men någon måtta på det hela får det vara. Myten om att M70 är två ihopsvetsade M20 är en skröna. Och det kräver inte hög iQ för att se att så är inte fallet. Det enda som de två motorerna har gemensamt är att de har tvåventilsteknik med vipparm, men det är också allt. M20 har viserligen vipparmar men inte hydralisk ventilspelsutjämning så som man införde på M70 m.fl. Istället använder sig M20 av excenter brickor för att justera ventilspelet manuellt vid service. Detta har som jag fått veta av en väldigt duktig BMW motor kännare har varit anledningen till att man fått onormalt stor nötning på kammaxlarna i M20 motorn. Då ofta i kombination med utebliven service eller dålig olja. Nu kommer väll hela M20 kollektivet att vilja bita huvudet av mig, men det tar jag isåfall. Jag är inte värre än att jag låter mig rättas om jag har fel. Att M73 fått denna oförtjänta stämpel ska ha med att i tidiga 750 så hade man en felaktig härdning på kammarna och för dålig smörjning. Som då gav liknande slitag problem. Men detta ska ha åtgärdats på bilar från 90 och framåt. Men för vissa skeptiker är en gång = för alltid. M70, S70, M73 är en bra motor även om den kanske inte svarar upp till den tekniska standard som vi förväntar oss av en motor producerad idag. Men jag vågar sätta min heder på att M70 med sin "gammla" beprövade teknik kommer överleva många av de motorer som tillverkas idag. Dels för att det är färre komponenter som slits och dels för avsaknaden av externa variabler som kan bryta ihop t.ex. vanos. Lika så är det inte dubbelt så mycket insugs area man vinner på 4 mindre ventiler kontra 2 stora på samma cylinder diameter. Efter lite beräkningar så är det ca 30% större ventilarea på respektive insug och utblås. Dessutom så har man airodynamiskt högre motstånd i två små ventiler mot en stor även om totalytan är den samma, pga turbolens. Det man vinner på gungorna förloras ofta på karusellen! /F1 |
|
|
F1 Power: jag vill tyvärr påstå att hade det varit två m20 "hopsvetsade" hade den iallafall haft mer potential :) de har mycket gemensamt men som sagt det är långt ifrån samma topp. m20 andas mycket bättre. sen tycker jag m70 verkar vara väldigt pålitlig faktiskt. klart en vipparm eller två kan ju gå av på alla motorer av den typen :) har möjligtvis hört en o annan skröna om att kolvringarna kan bli dåliga på vissa modeller pga slarv med oljan. men vet inte om det stämmer i nån större utsträckning, min motor ser bra ut iallafall. |
|
|
M70 har en helt annan typ av vipparm och därmed ventimekanism jämfört med M20. T.e.x. SAKNAR M70 vipparmsaxlar medan M20 HAR vipparmsaxlar. Jag tycker M70 är ok. Motorn designades dock i sista minuten med tanke på analkande fyrventilsteknik. Tänk er om ex. följande motorer hade tagits fram: 2xM50B25 384hk, 2xM54B30 462hk eller varför inte en 2xS32B32 686hk. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.