AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.664

www.dragkulan.se - Erfarenhet någon?

Sida 3 av 3
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Inte alltid det är bilen det är fel på. Eller monteringen. Moderna bilar är känsligare för hur släpet är kopplat än en Volvo 940 var.
Länk
Ma
5
Magnus P
318 touring
Jag kan lägga en olöst reklamation till Lasse Dragkulans samling.

På min bil ägnade han sig åt att spara tid. Det regnade monteringsdagen så det var kanske därför. Eller så var det för att monteringen gjordes utan kvitto?

3 av CAM-bus kontaktens 6 anslutningar klippte han av. Elen kopplade han in på bef säkringar som blev överlastade. Ingen del av den elektriska installationen var korrekt.

Elsystemet slogs ut, och bilens bromsljus lyste konstant. Fartkontrollen la av och en efter en tappade bilen datoriserade funktioner. Andra trafikanter började tuta och ha sig innan jag hittade problemet med att mina bakljus var helt tokiga. Jag försökte få hjälp av Lasse, som ofta är hyfsat trevlig, men det var sjukdomar, resor och konstiga VIP-besök hela tiden. Att hjälpa mig kom aldrig upp på fixalistan.

Jag kollade upp installationen jämfört med manualen. Detta var skrämmande. Det var "genvägar" i varje moment mer eller mindre. När jag påpekade det för Lasse så blev han aggressiv och beskyllde mig för att ändra i hans installation (med fotografier??).

Till slut rann tiden ut för mig, pga semester och det var åtskilliga veckor efter anmäld reklamation. Jag var tvungen att ha bilen för resor med familjen och gav upp att få vettig hjälp av Lasse.

Jag fick dock bra hjälp av Westfalia och med deras handledning så kopplade jag ur de slafsigt monterade avklippta sladdarna vid CAM-bus kontakten. Bilen funkade återigen hyfsat och sommaren var räddad.

Senare så erbjöd sig Lasse att ta bort kroken, vilket jag borde ha accepterat men då trodde jag att det gick att fixa det sönderklippta kabeltrasslet så jag avböjde. Det var korkat inser jag nu. Bilen är fortfarande lite konstig och kroken funkar inte.

Min bild av Lasse är att han är extremt snabb och mycket erfaren och att han ibland använder den erfarenheten för genvägar som drabbar kunden negativt. Reklamationer är inte hans grej, han blir aggressiv och går i försvar direkt.

Funkar kroken idag? Nej.
Kompensation? Nej.
Ursäkt? Nej.
Du vill gnälla på ett jobb som du ville och fick utfört svart utan kvitto?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Han har väl knappast beställt att jobbet ska göras snabbt och fel? Poängen med att anlita någon är ju att man inte ska behöva övervaka hur det görs.

-------
//Lövet
Ma
5
Magnus P
318 touring
Hej Delorean

Jag och Lasse kom överens om ett pris på SMS. Monteringsdagen när han kom med kroken så ville han ha mer betalt än vad vi sagt. Då påpekade jag att vi hade en överenskommelse vilket han inte kom ihåg.

Då visade jag hans SMS till mig där han hade skrivit priset. Han accepterade då sitt eget erbjudande om jag betalade kontant. Kontant är ok för mig.

Jag är kanske godtrogen men orden kontant och svart är inte synonymer i mitt vokabulär. Kontant betyder inte heller utan kvitto för mig. Det betyder bara kontant.

Att det skulle vara svart kommer från dig, men jag förstår hur du tänker.

Jag fick hursomhelst inget kvitto. Det var ju på en garageuppfart och det småregnande så kvittofrågan var inte prioriterad just där och då. I det läget var jag mest jätteglad och tacksam över att få dragkroken monterad så smidigt. Just den lyckokänslan försvann ju sedan...
Nu var ju din historia något helt annan.
"Att det skulle vara svart kommer från dig, men jag förstår hur du tänker."

Om ni kommer överens om att betala kontant och det ej skrevs ordagrant "utan kvitto" varför skriver du inte det då?
Vi kan ju omöjligen gissa eller veta att det var så.

Du skrev.
"Eller så var det för att monteringen gjordes utan kvitto?"

Gör du ofta vita jobb utan kvitto?
Du tolkar det inte själv som att att jobbet utförs svart om du inte får något kvitto på tjänsten, oavsett om du betalar i sedelform?
Du har rätt kontant betyder inte automatiskt att det är utan kvitto, dock används termen väldigt ofta när det ska betalas under bordet.
Ma
5
Magnus P
318 touring
Jag håller med dig Delorean. Men jag vet inget om Lasses bokföring och jag vill därför inte påstå något om den här på forumet. Det enda jag vet är att jag inte fick kvitto. Det är delvis mitt fel, jag bad inte ens om det.

Man vill ju inte bråka. Det hade dessutom gått någon minut och mitt baksäte låg redan på biltaket(!). Jag hann kanske tänka hm.. ok... men sen tänkte jag på dragkroken, och vi diskuterade utformningen av hålet som snart skulle sågas i min kofångare. Det var det viktiga för mig där och då. Hålet blev för övrigt bra.

För min del handlar detta inte om kvitton egentligen, det handlar om förväntad kvalitet på köpta tjänster, yrkespersoner som tar genvägar på kundens bekostnad och kundvård när man gjort misstag. Detta är ett reklamforum för Lasse, och med min erfarenhet kände jag att bilden här kunde må bra av en nyansering.

Det var dumt av mig att nämna kvittofrågan i mitt första inlägg, den tar fokus från det som är intressant. T ex att han ibland klipper bort delar av kundernas helt nya kabelhärvor för att snabba på installationen, och sedan inte på ett bra sätt lyckas få kunden nöjd igen när det visar sig att genvägen inte fungerade.
Är det fördraget för dragkrok?
Ma
5
Magnus P
318 touring
Nej
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även om jobbet görs svart(?) innebär ju inte det att det är ok att det görs fel och oprofessionellt.

-------
//Lövet
Om det inte är fördraget för dragkrok så man kan koppla på kablage då måste man kapa och skarva, vilket jag inte är så förtjust i.
Ma
5
Magnus P
318 touring
Det är nog olika på olika bilar.

I mitt fall så skulle krok-kablaget dras via en ny databox fram till en Can-bus kontakt. Där skulle några originalkontakter pillas ur kontakten och några från dragkrokens box kopplas in istället. Bilens kablar gick då via den nya databoxen och sedan tillbaka till can-bus kontakten. Ytterligare två av de nya och de gamla kablarna skulle sättas ihop med en brygga, dvs krokens och bilens kablar skall gå till samma ställe i Can-buskontakten med hjälp av en liten "sockerbit" 2->1.

Det är svårt att förklara, men allt skulle ske med kontakter och sladdar som ingick i kablaget. Ganska enkelt. Inget behövde ändras eller klippas, varken på bilen eller på dragkrokskablaget. Det var bara att göra som det var tänkt så hade det förmodligen fungerat utmärkt.

Men Lasse klippte bort datakommunikationen.

Jag tror han avsåg att installera bromsljus-el men och försöka skippa datakommunikationen. Det var så det var kopplat, och om det hade funkat så hade jag nog aldrig märkt något. Möjligen hade vi skadat oss i något läge där bromsarna inte hade tagit hänsyn till släpet eller liknande och då kanske det hela hade uppdagats, men troligen inte.

Man tänker säkert olika som kund och som installatör. Som kund tänker jag att det är några kunniga ingenjörer som satt ihop kablaget och programmerat databox och även valt kontakter och strömkretsar som är exakt lika originalkontakterna för att det verkligen skall fungera i alla väder. Tanken är ju att det skall kommunicera med bilens CPU på ett korrekt sätt. Det finns ju garantier, säkerhetstänk och så. Bilens elektronik skall ju känna av släpet och anpassa bland annat gaspådrag och bromsar.

Men som installatör tänkte Lasse att det var lika bra att avstå från att använda delar av installationen. Det var inte ett misstag, han hade medvetet klippt av och tejpat bort kommunikationen mellan krok-databox och bil-CPU.

Hursomhelst, dessa genvägar kostade mig funktionen på den produkt som jag köpte och det störde dessutom elektroniken i min bil så att bilen inte fungerade korrekt. Så var det tills jag kopplade bort alltihop själv, för Lasse ville inte komma och fixa. Jag åkte till och med för att möta honom en gång, men då var han sjuk, sedan väntade jag på att han skulle bli frisk men då var han plötsligt i andra änden av landet.

Det var som sagt slarv och genvägar på ytterligare ett stort antal punkter, bland annat elmatningen, men detta var det som gjorde att det inte hade kunnat fungera korrekt någonsin.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det låter som han generellt gör bra och kostnadseffektiva installationer, men att det någon enstaka gång händer att han misslyckas. Och det är när man reklamerar en produkt man märker skillnaden på olika företag.

Tråkigt om han hör till de företag som slingrar sig och kommer med undanflykter istället för att korrigera och lära sig av de få reklamationer han får.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyvärr är det ju andra gången i den här tråden där reklamationen skötts på ett tämligen otrevligt och motvilligt sätt. Så det verkar som att går det bra är allt ok. Går det dåligt blir det fullständig pannkaka och man verkar i princip stå utan hjälp.

-------
//Lövet
Hej på er!

Ser att Magnus skriver att jag klippt bort data kommunikationen😳
Då finns ju inget som funkar, visst det regnade denna dag men vad som ej framgår ii texten är att Magnus sa han hade garage där jag kunde jobba men man kunde knappt kunde öppna dörrarna på hans Audi A3.
Ang kabelsatser så använder jag Jaeger,ECS,westfalia och dem har ibland olika lösningar på sina kabelsatser.
Ibland används strömtjuvar, då menar jag inte biltema strömtjuvar utan proffs grejor.
I Magnus fall hade jag fått en elsats där man som han skriver att stift skulle plockas ur och att jag istället hade klippt någon kabel.
Stiften i fråga är så små att dem ibland går av eller att dem inte passar i kabelstyckena i bilen.
Då får man helt enkelt koppla kabeln direkt på med en så kallad strömtjuv.
Jag fick allt att lysa som det skall på Magnus A3:a och det var frid o fröjd.
Sen blev något tokigt, vi skulle mötas på Gärdet i Sthlm då han befann sig runt Grisslingehamn i sitt sommarhus.
Vi bestämde vi skulle ses i veckan, då vi ej bokade exakt tid för ett möte så sätter han sig o kör till Sthlm utan att ringa o checka av med mig.
Och var få fly förbannad och spydde galla över mig och menar att hsn åkt enbart för att träffa mig.
Då får man ju ringa o stämma av först.

Magnus har sagt att jag skall komma och fixa hans bil, nu har han mekat hit o dit själv, ringt Kenneth på supporten monoflex westfalia förra året, men inte ringt mig.
Klart att det är obekvämt att ringa mig när man spytt galla över mig.

Häromdagen 4 april kl 22.00 fick jag ett sms från någon med hemligt nummer som skriver, ” min dragkrok funkar ej du får plocka bort den”
Jag svarade det blir svårt i kväll 😜
Men jag ringer dig i morgon,jag ringer Magnus som svarar, jag tror jag fick det att funka nu😳 åter igen så har han mekat själv.
Jag sa till honom glatt o trevligt, du vet väl att du har livstids garanti på detta👍Har ju gått troll i din bil. Magnus verkade glad.
Nu ber jag Magnus kontakta mig istället för att skriva mera dumheter här på forumet!!

Så tycker att detta är ganska tråkigt av Magnus att skriva så här.

Byter gärna ut hela elsatsen åt dig Magnus så jag slipper se mer anti fakta.
Kommer att sms:a dig idag och byta ut din elsats.
Önskar jag kunde sätta ut en bild här i forumet på jobbet som är åtgärdat!

Det underlättar faktiskt om ni ringer mig istället så löser man problemen.
Jag skriver normalt fakturorna på plats, om inget annat kommer dem i posten.
Sänder du över reg nr så skall du självklart få ditt kvitto.
Men även jag kan ju glömma, jag är alldeles ensam i min firma så jag har ej heller någon attt skylla på.
Så jag ber er ring mig så löser vi problemen, men att jag ställer lite motfrågor är väl inte så lustigt och är ej heller för att trötta ut kunden.
Ibland är det inte fel som åstadkommits av mig.
Ofta har tex kunden låtit adapterns från 13 pol till 7 pol sitta kvar bak i kontakten vilket kan ge ofantliga problem.
Folk ställler gärna sitt lyse på automatik vilket gör att lyset inte alltid lyser på släpet.
Funkar inte lyset på släpets högra sida så ber jag kunden att testa ett nytt släp, då kan dem gorma och säga att nu funkar ej bromsljus.
Då är det ju så att då är det oftast släpen som är dåliga.
Att testa på detta vis gör att jag kan finna problemen och ibland få fram en lösning,antingen är det elfel på släp eller konstaterar man att jag gjort fel.
Och att då komma ut till kund att konstatera att deras Kontakt är ok och att konstatera att de har 2 släp som är fel blir en kostsam historia.
Så lite hjälpsam måste kunden vara, man kan inte bara säga ” du får komma hit o fixa”
Hade en kund i Norge som hade en släpvagn som var lagad och tätat kablage med silvertejp.
Jag sa att detta måste du byta ut, han sa det finkade på förta bilen.
Efter två veckor ringde han o sa att inget funkade och min nya kontakt var grön inuti.
Han krävde jag skulle fixa detta på studs annars lämnas den på bmw o jag skulle få betala😳
Jag sa jag är där om 2 veckor,och det var jag oxå,fick byta ut kontakten som han kortslutit av sin dåliga släpvagn.
Hans adapter var kass, slutade med att kunden bar om ursäkt och betalades delarna.
Då löste sig på ett bra vis.

Sen har jag inte ryktet av att slingra mig för att slippa reklamationer precis

/Lars Persson dragkulan

Jimbonelly
Ja så är det...Kunden har alltid rätt, men måste oxå göra "rätt för sig" och förstå att felet kan ligga någon annanstans än det man precis "åtgärdat". Jag känner igen problematiken JimBonnely beskriver, dock från en helt annan bransch.

Kan köra korta varianten..."Va fan! Min dator funkar ej den är svart! Vad är det för en dator? En Lenovo X200. Ok, de skall vara helt svarta...Så vad är problemet, ger den ingen bild? Ja jag får ingen bild på externa skärmen, det funkade igår innan jag gick hem. Ok, o skärmen är på det är du helt säker på? Jag har inte gjort något utan gjort som alltid när jag går hem... Har du testat att sätta på skärmen? Men jag har inte gjort något annat än vanligt ju!". Tekniker åker ut, japp ingen bild. Alla sladdar sitter i som de skall. Trycker på on/off på skärmen...Voila! Det blev en dyyyyyr knapptryckning för kunden...
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Dragkulan Persson satte på krok på min f31 i slutet på 2020 och han var supertrevlig och kunnig. Det var väldigt prisvärt. Han kände till hur man skulle undvika elproblem på BMW, satte en originalanpassad sats osv. Kroken i sig är inte original men den har funkat kanon och som den ska med tungt släp. Jag kan verkligen rekommendera. Vi sågs på en GDS hall i Gustavsberg och han skruvade på kroken medans jag väntade. . Slutade på 7000 ungefär. Jag skulle då inte beställa en originalkrok på ny bil då man kan få det eftermonterat för halva priset. + poäng för fyndiga företagsnamnet (var inte orolig, han är ingen blodsugare)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.