|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Aktsam har ändrat policy på senare tid och försäkrar motorstarkare bilar till "rätt" personer. Själv är jag betrodd att försäkra både M3 och M5 där enligt deras webbservice. Till ganska bra priser också. ------- //Lövet |
|
|
Sedan har vi sett vid många tillfällen att skillnaden ofta är gigantisk mellan Stockholm och andra små byar runt om i landet. Lite komiskt när någon glatt häver hur sig "Ja, jag får 5000 / år, bor i Lilleby, kolla med dem!". |
|
|
Haha...ringde precis till Aktsam. De kontrade med 31 000kr vilket är det klart bästa hittills. Lite förvånad att ingen kommit med kommentaren "har man inte råd ska man inte köpa...bla...bla". Men jag hade satt en smärtgräns på försäkringen på 3000 kr/månad. Med en två-årig garanti från handlaren så tror jag faktiskt att jag ska slå till :D. |
|
|
Om du ställer av bilen okt-mars så blir ju inte försäkringen en så enormt jobbig kostnad om du slår ut det över helåret. ------- //Lövet |
|
| Mats_epost: jag håller med. Frågade trygg hansa varför det är så stor skillnad bara för att jag är under 25. Säljaren började mest att rabbla en massa statistik. Kollad f.ö med samma reg. | |
|
Ankershow: Jag är dock oerhört nyfiken på hur din två år äldre kompis kunde bli erbjuden en 19 000 kr lägre försäkring jämfört med dig i Trygg Hansa. 18 000 kr / år vore ju trevligare än 31 000? ;-) Fantastiskt att du är beredd att 3000 kr / månad i försäkring, något jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig göra för en bil. Men det beror ju självklart på plånboken. :-) |
|
|
Håller i sig med dig där Mats. När försäkringskostnaden är så hiskelig kan det ju till och med vara värt att kika på en betydligt dyrare bil och ta finansieringskostnad på motsvarande man sparar i försäkringspremie. En del av finansieringskostnaden betalar man ju ändå till sig själv i form av amortering. /Anders |
|
|
för skojs skull slog jag in data om bilen och mig själv på Insplanet och det erbjöds märkligt nog endast en försäkring, från Redo, 9385,-/halvåret. Men jag är ju en "gubbe" i sammanhanget :-) bor dessutom inte i Sthlm. /Anders |
|
|
Mats_epost: nja, plånboken är väl inte jättestor, men har velat ha en M5 E60 sedan jag var 16 år. Har inga barn, så det känns rätt att ta det nu, även fast försäkringspremie minskar med åren. Ja det är en fråga som dom nog själva inte kan svara på. Med känsla: när jag slog på nätet fick jag inte upp någonting. Men importerade bilar brukar man få ringa och kolla enligt min erfarenhet. |
|
| Jag har två identiska M, båda försäkrade hos Aktsam. Den ena tillverkad i november -97, den andra januari -98, båda årsmodell -98. Samma omfattning. Den ena importerad för ca 12 år sedan, den andra av mig förra året. Den som kom hit för 12 år sedan har "Privatimport = nej", dvs importerad av "godkänd importör", den andra har naturligtvis "Privatimport = ja". Iaf den som varit här i ca 12 år kostar mig ca 13" helförsäkrad/år, den andra lite över 18"...Så det skiljer en hel del, trots att båda bilarna är av exakt samma modell, samma årsmodell osv, o försäkrade hos Aktsam båda två. | |
Lasse Karlsson |
3 papp i månan för en bilförsäkring, finns ju inte på kartan! modolasse |
|
Tycker det är skönt att läsa att en person faktiskt har planerat att betala de försäkringskostnader som det kostar att köra bilen ärligt. Mera sånt. ------- //Lövet |
|
|
Min gräns för vad jag anser vara värt ligger nog på 1000kr/mån i försäkringskostnad. Men det är ju upp till var och en hur mycket man vill betala. Min uppfattning är att BMW lite sportigare bilar generellt är dyra i försäkring. Hade en M3 E46 runt 2006 och det var nog den bilen som jag betalat mest i försäkring på. ------------------------------ Porsche - There is no substitute! |
|
|
Alexander_lofgren: jo men det är lite så jag tänker. Det är alltför många som köper en sådan bil, och sen inte har råd med försäkringen. Tror att många M-bilar får många ägare på det sättet. Debren: just nu har jag en E61 525D -09. Den betalar jag 1600 kr/månaden för :p. Och den är ju inte jättesportig. |
|
viobebe |
Debren: Vad kostar din 997 turbo i försäkring? |
|
Viobebe: Betalar 11000kr/ helår hos Aktsam. ------------------------------ Porsche - There is no substitute! |
|
viobebe |
Tack! Riktigt billigt faktiskt om man betänker vilken super sportbil den faktiskt är. Är du medlem i PCS? Har hört att man får förmånligare premier om man är medlem. Sorry för OT |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kolla med LF. Betalar drygt 4800 kr helåret för M3 an och drygt 5000 helåret för X5. Bytte från IF som var klart billigast när jag köpte bilarna. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
LF var runt 10 000 kr dyrare för mig i Stockholm, E39 540, jämfört med Trygg Hansa, Aktsam och Dina Försäkringar även om Trygg Hansa gav mig bäst pris. Säkrast är att ringa runt till så många man orkar samt även kolla med insplanet och compricer. Skulle dock förvåna mig Extremt om LF ger bäst pris på en motorstark bmw i Täby för en 23 åring. |
|
|
Hej alla. Jag kunde fasiken inte hålla mig och köpte fanskapet :D. Hämtar den på fredag. Vill tacka för all hjälp jag fått och hoppas att jag slipper göra en tråd om trasig M5:a :p. Ses på vägarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.