AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.047

Ska köpa M5 i veckan

Sida 1 av 4
An
21
Ankershow
525d Touring -09
Hej alla.

Har varit och kollat på några M5:or och fastnade för denna.

Länk

Den kändes bra att köra och stora servicen är precis gjort, likaså är kopplingen precis bytt.
Jag har också gjort en carfax på den som ser bra ut, tänkte liksom att i och med att den importerades för så länge sedan så kan man väl räkna bort skruvad mätare? Någon som vet mer om bilen? Tänkte att det kanske är så pass att det är någon hör på AP som ägt den?

Tacksam för svar
Ba
328
Basilika
E39 530im
På infon står det manuell v-låda, men det är automat. Dock seriöst med 2års garanti med deras finnans. Satsar hellre på en -07a med facelift, för det är inte många slantar kvar som fattas. Själv hade jag inte gett 249k för den :/
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det ligger kanske något Basilia säger. Här är en M5 Touring 07:a för 299 000 kr.
Länk
Ta ett garanti/serviceutdrag från BMW innan köp. Det spelar ingen som helst roll när/om en bil är importerad den kan alltid vara backad. Se på den sv-sålda Individuallackerade M5 E39 som backades 1500mil härom året. Om inte HD91 med flera varit uppmärksamma hade ingen fått reda på det.

Ring tidigare ägare och ta reda på vem som tog in den, privatperson som brukade den eller någon som aldrig hade den i trafik?

Den har sekventiell låda, sådana kan registeras antingen som manuell eller automat vid regbes.

"What transmissions were offered on the E60 M5 sedan and E61 M5 Touring?
The majority of E60 M5 sedans and all E61 M5 Tourings were equipped with a third-generation Sequential M Gearbox (SMG III) with a single clutch, 11 DRIVELOGIC shift programs (5 in automatic mode, 6 in manual mode) and launch control. Unlike earlier SMG systems used in the E36 M3 (SMG I) and E46 M3 (SMG II), the 7-speed SMG III was developed from scratch to work in concert with the S85 motor and was not adapted from an existing manual gearbox. It is capable of shift times that are 20 percent faster than those of the earlier SMG II transmission. Gear ratios for the SMG III are as follows: 3.99 (1), 2.65 (2), 1.81 (3), 1.39 (4), 1.16 (5), 1.00 (6), 0.83 (7). The final drive ratio is 3.62:1."

Mvh Stephan
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Denna Alpina är också nice... 5 300 mil.

Länk
An
21
Ankershow
525d Touring -09
Jag kan hålla med Basilia om priset men det starka argumenten är ju garantin och bytt koppling och att stora servicen är gjord. Den har den inte gått så fasligt långt så man har ju än del kvar på motorgarantin hos försäkringsbolagen.

Får också jäkligt bra pris på min bil i inbyte. Har kollat än del på 07 med facelift men den billigaste ligger ute för 275 och är inte det samma risk som att köpa dom billigaste 05:orna.

Är ju en beginner nör det gäller att få tag på info om gamla ägare...är det transportstyrelsen då eller?
Ba
328
Basilika
E39 530im
Kimmo: Synd att det inte var en B5s. Någon som för övr vet prestandamässigt 507hk vs 500hk, samt chassit?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det är inte så stor skillnad i prestandan mellan B5 och B5S. Däremot har en B5S diffad bakaxel från fabrik vilket B5 tydligen inte har.
0-100:
B5 4,7 sek
B5S 4,6 sek
Toppfart:
B5 314 km/h
B5S 317 km/h
An
21
Ankershow
525d Touring -09
Där står sig M5:an bättre.

Acc: 4,5 sek

Toppfart: 328 km/h
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det var ju inte svar på din fråga vad gäller prestandan mellan M5 och Alpinan. Här nedan ser du ett exempel. Alpinan vinner över M5:an eftersom den fick en bättre start.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
En kompis till mig har B6,an + ESS,borde vara ca 600 HK.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det måste vara trevligt...
Jag skulle också hellre köpa en faceliftad bil och normalt är det en lägre risk att köpa en två år yngre bil, givetvis allt annat lika, om det är ungefär samma pris. Sen skulle även jag gå på en Touring, då jag tror att de kommer att stå sig bättre i framtiden i värdet. Om en bil är skruvad eller inte beror heller inte på om den är importerad eller svensksåld från början. Ännu mindre om när den är importerad. Det beror givetvis på vem det är som ägt bilen. Det finns tyvärr många svensksålda bilar som är skruvade och det är ingen garanti för att undvika detta att köpa en svensksåld bil.

Vad som är positivt med denna bil är isåfall att den "bara" verkar ha haft fyra ägare sen importen 2007. Sen måste du förstås själv göra jobbet och kolla ägarkedjan och helst även ringa den senaste och kanske näst senaste ägaren.

Senaste registreringsbeviset på denna bil är från 2012-10-22, så är den nu registrerad på bilhandlaren så har de haft bilen i lager i snart sju månader, så då borde det finnas god prutmån på priset.

Personligen gillar jag färgen, det är väl Interlagos blue vill jag minnas, men hade önskat den haft det ljusa skinnet istället. Blå bil/svart skinn känns trist. Sen tycker jag även att M5 fälgarna blivit tråkiga iom alla replicor. Bilen ser läckrare ut med "M6" fälgarna som även finns på en hel del senare M5 E60/61, men det är ju sånt som går att byta ut för den som vill, men det kostar.

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ankershow: du skriver att den inte gått så lång så maskinskadegarantin gäller ett tag till. De flesta bolag har sin gräns på 10.000 mil även om det finns ett par som har 12.000 eller 15.000 mil. Dock är det även ålder som räknas och det brukar vara max 8 år vilket den blåa fyller om 1,5 månad.

Kolla upp garantin som bilfirman ska ge. Sök på nätet om den håller vad den lovar. Finns en del garantier som inte är så mycket att ha.

Jag hade alla dagar i veckan valt den 2-3 år nyare svensksålda Touringen framför den du länkar till givet att bilarna är som annonsererna beskriver dem, dvs i fint skick utan fel.

___
//Ulf
Jag hade hellre kollat om till exempel denna 210tkr 2007as M5T med 5650mil kan vara något. Länk

Vill man hellre köpa i Tyskland finns denna 6100milers för 230tkr Länk

Eller om man vill åka sedan så finns denna facelift med 9700mil för 188tkr

Länk

De Svenska priserna är HÖGA vilket innebär stor värdeförlust när raset kommer.

IF har maskinförsäkring i 10år och 12000mil medan Salus Ansvar har 8år och 16000mil. Men det kan vara dyrt att behöva välja bolag på grund av maskinförsäkring.

I Italien finns det en 2005as sedan för 123tkr som rullat 8500mil. Det är ge bort priser på M5 E60/E61...

Mvh Stephan
Ankershow köp vilken M5 som passar dig.
Hade satsat på 07. facelift i alla fall Sv.såld.

Stephan735i Han inte inte råd med sån bil. Därför bör han åka till Italien själv o köpa ett sånt topp exemplar....
Lenovo: Känner du Ankershow?

Han kan ju åka till Holland eller Tyskland, självklart måste varje exemplar undersökas men det gäller ju oavsett urspung/land.

Det finns 24st sv-sålda M5 E60 av årsmodell 2007-2009 varav 19st är 07:or, några av 07:orna är inte LCI. Sedan finns det 35st M5 E61 som är sv-sålda så det är inte så mycket att välja bland om man kräver sv-sålt.

Mvh Stephan
Stephan menar du att det finns så få svensksålda M5 E60 och E61 2007-2009, eller menar du för tillfället till salu?

/Anders
Men alltså här snackar folk om andra bilar o massa skit.Skriver något fel så är det värsta grejer eller om man har bilen 1 månad Varför säljer man den då är AP user bra på svara. Bara en massa skit är det. jag hade gjort om denna sida alla som äger M bilar är på det forumet dem som äger 316 va där iställt

En Sv-Såld
kan man ringa ägare prata med dem. Prata med bmw handlare. ingen på Ap behöver skriva massa skit om andra bilar

Inga jävla zigenare import . Som är krockad lagad backad mätare snälla du.
Import är det alltid något med Speceillt Italiten, samt alla i Tyskland är från Italien

Lenovo, du vet tyvärr inte vad du pratar om i den kommentaren. "Alla i Tyskland är från Italien"...

Sen kan du gärna leva med att tro att alla importer är skruvade och motsatsen gäller svensksålda bilar.

Det är dessutom rätt så naturligt om någon frågar om en bil, att andra kanske då vill vara justa och rekommendera en bil som de tycker ger mera för pengarna. Det ingår liksom på ett diskussionsforum!

/Anders
Är du trög? Alla nästa M3.M5 är Italien import till Tyskland Va fattar du inte där?

Är bil i Tyskland som är där ifrån kostar mer än i Sverige.....

Lär dig något
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.