|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Enligt Tyska Auto Motor und Sport kommer 220 000 BMW E46 byggda dec 2001 och mar 2003 återkallas för att byta passagerar-airbagen. Detta pga att fel upptäcks hos underleverantören Japanska Takata. Redan för en månad sedan kom uppgifter att ca 3 miljoner bilar från Japanska tillverkare ska återkallas. Nu har BMW informerats att E46 berörs. Länk Länk Det kan vara idé att höra av sig till BMW återförsäljare/generalagent för att höra om tid för utbyte. Gäller speciellt importerade bilar men även sv-sålda. Jag minns när E34 Touring 95-96 återkallades 2007 för problem med tändningslåset. Så läste jag om återkallelsen på e34.de innan BMW Stockholm kände till att bilarna skulle återkallas. Fanns lite info på svenska att något var på gång Länk Mvh Stephan | |
| Tack för info. Då borde väl BMW höra av sig antar jag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hm ska man möjligen få en återkallelse för första gången i livet osså :) Ska bli mycket intressant. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har ju två inom ramen, ska bli intressant att se vad som händer! ///Micke |
|
| 1.700 bilar i Sverige drabbas av återkallelsen. Mer info på Länk | |
|
Enligt bmw så ska alla få en återkallelse så fort rätt antal ubyteskuddar finns hemma. Så blir din första återkallelse nu Hasso :) |
|
| Haha, står precis de jag sa i länken ovan, så den infon gav ju ingenting :) | |
| Spännande ; ) har varit inne med två E61or ang batterikabel som skulle flyttas eller nått.. Passa på och smyga runt bland bilarna i hallen och ev börjar fundera på en nyare modell. Allt är så genomtänkt, skulle man kunna tro. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Passade på att fråga om detta på Carlssonbil i igår, de hade noterat tidningsartikeln men inte hört nått från BMW centralt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| synd att man bommar det med 2 månader...konstigt att dom inte tog med alla feceliftade e46:or | |
|
Någon hört något mer från BMW? /Christian |
|
|
@Vinyl: Med tanke på vad det kostar att återkalla så många bilar i förhållande till hur många som köper ny bil pga återkalleslebesöket så tror jag inte det är vinst för BMW. Sen stämmer väl BMW leverantören av airbags till ruinens brant om de inte leverantören tänkte på friskrivningsklausuler i sitt avtal. Jag kanske kallas med min touring, den är ju årsmodel 02 men tror den var tillverkad 10-01 så kanske inte ändå. Vi får se. Förra ägaren har haft airbagen avaktiverad om det nu spelar någon roll men det borde det ju inte göra. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Mjaha.. på Transportstyrelsen står det om min bil: Fordonet tillverkat: 2001-12 Förra ägaren har haft airbagen avaktiverad på min med... undrar också om det spelar nån roll. /Sb. |
| Idag ringde dom och ville boka en tid för att byta på min bil :) | |
| Vad är det som gör att dom återkallar just 1700 bilar. Har 2st e46 inom familjen som hamnar i det tidsintervallet men när jag ringde själv o frågade om det sks bytas på mina e46 så sa dom på bmw att det inte behövs för att dom var svensksålda. Är det ändast importerade e46 som det rör dig om? | |
| beror väl helt enkelt på att det var en speciell batch som vid produktion fick just dessa felaktiga airbags. | |
| Min är svensksåld. Jag antar att det är 1700 bilar som har den aktuella airbagen som kan fela vi kolliision. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag ringde idag, de ber ju om regnummer och då får de upp chassienummer direkt och ser då om det finns nån aktuell återkallelse. Det är modell och utrustningsnivå som kan avgöra om fordonet i fråga "får träff" i listan över fordon som skall återkallas. Min 330 var INTE listad, även om man håller med om att den faller tidsmässigt inom intervallet. Han misstänkte att det kan bero på att min även är listad som "passagerarairbag urkopplad" eftersom BMW har utfört detta. Min 316 är tillverkad sent 2003 och ingår rimligen inte heller i återkallelsen. /Anders |
| Vart kan man ringa och kolla detta? Eller kan man kolla på Interne. Nånstans? | |
| Du ringer din BMW-åf | |
|
BMWåf kopplar sedan upp sin dator mot Tyskland och får reda på om det är några återkallelser på din bil (via regnr). Min E46 (2001 oktober) har tydligen fått en icke återkallad airbag. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.