AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.739

"Load reduction relay" E36 328 vart sitter de?

Sida 1 av 2
s_
91
s_ahlen
328i-95
Hej, jag har en fråga jag ska byta mitt load reduction relay vet inte vad de kallas på svenska, men vilekt utav dom är de, kan någon länka och visa?

Vart kan man skaffa ett nytt relä?

Tacksam för svar!
s_
91
s_ahlen
328i-95
Ingen som vet skulle behöva byta detta, måste ju hetta något liknande laddnings reducerande relä på svenska?

s_
91
s_ahlen
328i-95
heta*
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Avlastningsrelä borde vara en lämplig svensk översättning.

Kallad unloader relay i Bentley-manualen och sitter under instrumentbrädan nere vid pedalerna längst till vänster närmast dörren.
s_
91
s_ahlen
328i-95
bmw-slangen: tack för svaret men de borde väll sitt bland dom andra reläerna längst upp till vänster i motorummet, men jag menar vilekt utav dom är det?

Det står på tyska eftersom bilen är importad där ifrån.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@s_ahlen : Jag förstår inte riktigt din frågeställning.

Jag har lite svårt att förstå vad som är frågor och vad som är påståenden i ditt senaste inlägg.

>> tack för svaret men de borde väll sitt bland dom andra
>> reläerna längst upp till vänster i motorummet
Är det en fråga eller påstående? Alla reläer behöver inte sitta på ett och samma ställe. På min E34 535i sitter det reläer på minst 5 olika ställen.

>> men jag menar vilekt utav dom är det?
Som jag beskrev tidigare så sitter detta relä (enligt Bentley-manualen) inte i boxen på vänster sida av motorutrymmet, utan placerat under instrumentbrädan lite till vänster om kopplingspedalen.
s_
91
s_ahlen
328i-95
Okej, ursäkta men bentley manual vad är de ?
Sitter de under den kåpan på e36 också?

s_
91
s_ahlen
328i-95
I tråden jag länkar nämns att han bytt "load reduction relay".
Är det samma relä vi menar?

Länk

tacksam för svar
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bentley-manualen är en av de bästa reparationshandböckerna, finns till BMW E36-modellen - se nedan.
Länk

>> Okej, ursäkta men bentley manual vad är de ?
>> Sitter de under den kåpan på e36 också?
Nej, Bentley-manualen sitter definitivt inte under kåpan!

Avlastningsreläets funktion är att stänga av stora strömförbrukare när du startar motorn (för att kunna ge maximalt med ström till startmotorn). Därför lyser tex inte halv/hel-ljus när du startar en motor.

Varför ska du byta avlastningsreläet? Startproblem?
s_
91
s_ahlen
328i-95
Okej japp har varit inne på den sidan förut och nej jag menade inte bentley manualen utan reläet om det sitter under kåpan på E36 med.

Om du läste på den sidan jag länkade kunde du läsa om en kille som har exakt samma problem som jag att tomgången dippar ibland när man motorbromsar och kopplar, han hade bytt reläet för han hade upptäckt att när el fläkten går igång så uppträder detta problem och det är precis likadant för mig.
Märkte för några veckor sedan att ju mer ström jag använder desto oroligare blir tomgången när jag motorbromsar och kopplar ur, den dippar oftare och längre ner till typ 300-400varv sen upp till normal tomgång på 600-700varv.
Dessutom stänger inte kupé fläkten av sig utan fortsätter gå enda tills man ställer den på 0, borde ha med detta att göra också.

Ska kika i bentley manualen nu!
s_
91
s_ahlen
328i-95
Okej fattade fel bentley manualen är en bok, de är någon annan sida jag har varit inne på där det finns bra beskrivningar till reparationer och service till bmw. Ska försöka leta upp den.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Om du läste på den sidan jag länkade kunde du läsa
>> om en kille som har exakt samma problem som jag
> att tomgången dippar ibland när man motorbromsar
> och kopplar, han hade bytt reläet för han hade upptäckt
>> att när el fläkten går igång så uppträder detta problem
>> och det är precis likadant för mig.
Jo, fast han gjorde även reset på ECU'n, bytte ICV'n (tomgångsregulatorn) och fipplade med tomgångsstoppskruven (ett stort no-no vid felsökning då man alltid försöker att bara byta en komponent i taget - men ibland är det inte praktiskt). Så han vet inte vilken eller vilka av alla dessa åtgärder som fixade problemet.

Men ett relä är ju enkelt och billigt att byta - så misstänker du det så börja med att byt det (man brukar ju gå efter principen att börja byta det billigaste och enklaste först). Se mitt första och andra inlägg där jag beskriver var det sitter.

Angående kupefläkten så är det inte omöjligt att ditt fläktmotstånd behöver bytas. Det reglerar spänningen till din fläkt för att få de olika stegen av varvtal, på högsta steget förbikopplas fläktmotståndet och fläkten går på full effekt.
s_
91
s_ahlen
328i-95
bmw-slangen: Reset utav ecu har jag gjort flera gånger, tomgångsmotor har jag testat och bytt med tre olika så där har jag inget fel.

Utan det måste vara reläet.
Jag ska tesa byta de så kan jag återkomma hur de gick här i tråden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, om du redan provat reset ecu och byte av tomgångsmotor så kan det ju vara läge att bara prova att byta load reduction relay. Men låter otroligt långsökt att det skulle ha något med ditt problem att göra - men värt att prova iallafall (kostar ju i princip ingenting)!

@s_ahlen : Har du hittat load reduction relay ännu? Blev det någon skillnad när du bytte reläet?
ke
12
keykey
328i Coupé -95
Har också en 328i -95, exakt samma problem och har haft det de 4 åren jag ägt bilen, förutom att min elfläkt numera är bortplockad efter en krocklagning av fronten pga att den ändå inte funkade men problemet kvarstår... Kan även påpeka att jag jobbar på bilverkstad, har gjort det i mer än 5 år, är duktig på bilelektronik men ändå inte lyckats hitta orsaken till detta problemet på 4 år...

Hittar du felet får du gärna tala om vad du gjorde :)

Gjort på min genom åren vad jag kan minnas (finns inga felkoder):
Vevaxelgivare
Bränslepump (komplett armatur) + bränslefilter
Rengjort MAF + uppmätt OK
Rengjort ICV + testat OK
Testat lambdasonderna med oscilloskop = OK
Renoverat VANOS med beisan-tätningar
Testat TPS
Testat Kamaxelgivare m. oscilloskop
Testat hastighetsgivare m. oscilloskop
Letat tjuvluftläckage till förbannelse 458 ggr
Letat avgasläckage till förbannelse 458 ggr
Självklart sedvanliga servicar regelbundet med olja,filter,stift, luftfilter.

Googlar man på detta är det vanligt på e36 och ingen verkar ha löst det. Finns forumtrådar där folk bytt i princip allt men ändå inte fått det löst.
Funderar nu på att sälja bilen men får nog mer för den om den inte dippar i tomgången.

Händer som sagt bara när man trampar ur (typ när man närmar sig ett rödljus)
Händer bara ibland, inte varje gång.
Mindre risk att det händer om man trampar ur medan bilen rullar fortare (säg att man trampar ur i 30km/h och sedan bromsar in bilen med neutralen i eller redan urtrampad och på tomgång så händer det aldrig)
När tomgången väl lagt sig tillrätta så ligger den kvar där och är helt jämn.

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
keykey, kanske lite långsökt, men kan det ha något med mappningen att göra. Vet att t.ex. volvos 1.8f (ford-motor) hade något liknande problem som gjorde att motorn ofta dog om man kopplade ur (och ev la i friläget) när man rullade mot t.ex. ett rödljus. Enligt volvo (ford) var det en s.k. "bränslesparande feature" där tanken var att om man släpper gasen och rullar så ska motorn inte förbruka något bränsle. Efter mycket klagomål från ilskna kunder uppdaterade volvo till sist mappningen så att bränsleförsörjningen inte längre ströps helt när gasen släpptes+bilen rullade+koppling nedtyckt/friläge.

ke
12
keykey
328i Coupé -95
Funderade också på det ett tag då bränsleavstängningen (som det heter) på E36 är hastighetsberoende, det är därför jag kollat hastighetsgivaren också. Dock skall ju motorn köra igång bränsletillförseln igen så fort man trampar ner kopplingen eller rör gaspedalen på E36. Har labbat med det där och kommit fram till att det inte är bränsleavstängningen som är boven. Man kan ge lite gas när den börjar "dippa" och den kan fortsätta dippa ändå efter att man släppt gasen, ibland ger den sig dock. Men så fort tomgången lagt sig rätt så ligger den stabilt.

Det som gör just det här problemet så svårt att felsöka är att det verkligen bara händer ibland, och det är helt random, det går inte att "tvinga" fram det på något sätt. Enda ledtråden är att det gärna krånglar extra mycket när motorn har varit varm, svalnat och körs igen typ när man vart inne och handlat nånstans och ska åka därifrån. Kan dippa ner och tjuvstanna flera gånger när man kopplar ur vid krypkörningen på parkeringen på vägen ut eftersom man närmar sig många hinder på en parkeringsplats och ofta måste trampa ur många gånger i låg fart.
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
Z4 3,0A (e53/m54)
Mycket skumt. Borde annars vara relaterat till icv:n och/eller bälg-/slangläckage men det har du ju rengjort/kollat och testat .. Att det är intermittent och dessutom bara när du rullar gör ju inte saken lättare att felsöka heller. Själv har jag automatlåda i e36:an som tur är .. :)

Lite mer långskott, har du testat med inpa inkopplad när du kör? Kanske något värde som sticker .. t.ex. jämföra icv-värdena när motorn går bra med när det är problem.

ke
12
keykey
328i Coupé -95
Har tyvärr inte INPA då jag jobbar på en MECA-verkstad. Vi har dock Bosch KTS570 och den pratar bra med BMW.. kanske kan vara värt att testa o ta med datorn på en sväng, tyvärr har jag ju bara OBD1-uttaget i motorrummet, inget i bilen så det blir svårt att koppla in under körning :).

En sak till jag kom på som jag nästan glömt bort, kom på det idag.. har haft ett hembyggt avgassystem på som var "tvådelat", alltså gick inte ihop någonstans utan var ett rör hela vägen bak från varje cylinderbank, och i det vänstra röret (cyl 3-6) hade jag högre lambdavärde än det högra.. kan lika gärna vara att det inte var riktigt tätt vid den vänstra skarven men den är ju långt efter kat/sonderna så ifall det var det spelar det ju ingen roll.. kanske är läge att göra en avgasmätning igen nu när jag satt tillbaka originalsystemet och se hur värdena ser ut nu.

Har dock gjort alla tester man kan tänka sig 1000 ggr så mitt intresse går i vågor för det här felet, särskilt med tanke på att bilen går kalasbra under körning... Eftersom jag är mekaniker så vägrar jag att köpa grejer och "testa att byta" för att se om det var det som var fel, för då känner jag ett personligt misslyckande varje gång det INTE var det felet. :)
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
Z4 3,0A (e53/m54)
Ok, själv kan jag köra inpa på e36:an under gång genom att dra sladden mellan huven och vindrutan och sedan in genom passagerarfönstret till en laptop på passagerarsätet. Har en adapter till det runda uttaget (ads/obd1) med en kort sladd som man jackar ihop med den längre obd2-sladden så det räcker precis ..

Jobbigt fel du har .. men klart du inte ska ge upp. Om inte annat så tänk på tillfredsställelsen när du listar ut felet och fixar det:)

ke
12
keykey
328i Coupé -95
Jo.. jag tog ett kort felsökningspass nummer 459 idag efter att ha gjort hjulinställning (gick åt en del acetylen...), fixat död fönsterhiss och limmat lös/knarrande dörrsida..

Rengjorde spjällhuset som knappt var skitigt alls (gjort innan också, men hade bättre rengöringsmedel denna gången)
Kollade slangen till tomgångsluftventilen som såg ut att ha lite torrsprickor, den håller 100% tätt (tagit bort den och satt tummen i ena änden och sugit på andra änden), men lindade med vulktape för säkerhets skull.

Gjorde ett röktest av insuget för första gången. Köpte ett paket cigg, lossade slangen från bromsservon och puffade på, såg ingen rök någonstans förutom om man tog bort inloppsslangen till tomgångsluftventilen från insugsbälgen, då kom det ut där (från insuget och genom tomgångsluftventilen sen ut genom slangen). Höll man för den med tummen blev det rätt trögt att blåsa in röken och det syntes ingen rök någon annanstans ifrån.

Jag är rätt säker på att tomgångsventiler av den här typen får släppa igenom lite när den är i viloläge utan att det är något fel.

Finns det någon som har en annan uppfattning?

Provade blåsa en likadan från en av samma typ till en Saab 9000 vi hade liggandes löst i verkstan och den släppte också igenom lite.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.