AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.478

AC Kyler dåligt

Sida 2 av 2
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Mycket skrämselpropaganda är mitt enda svar till g0ry o Gourmand här.
Men alla är fria o mecka med sina bilar som man vill.

Dom bilar som jag meckat AC på har alla läckt ut köldmedium o efter återfyllnad har dom funkat o funkar utmärkt.
Att fylla på köldmedium "professionellt" skall ske efter vikt men dom flesta gör-det-självkiten går på tryck som varierar beroende på omgivningstemperatur.
Men om man trycker in så mycket så man är i "gröna" området på manometersn så ser man direkt när det kommer kyla.
Det syns på dom enkla gör-det-självkiten.
Det finns en ganska stor överfyllnadsbuffert i en bilanl. pga av dess självläckage pga av att en bils AC inte är ett helslutet system. mao ett visst mått av läckage alltid sker via den mekaniska drivaxeln på kompressorn.

När det gäller lagkrav så kan ni läsa följande något luddiga o gamla dokument från Naturvårdsverket: Länk
Sök på ordet privat.
Koncensus är att som privat ägare till mobil eller fast anl. så kan man mecka själv bäst f.. man vill.
De hårda reglerna gäller för yrkesmän(kvinnor).

Jag hade ett bättre nyare dokument från Rixlex men kan inte hitta det just nu men lite får ni leta själv.

Jag har köpt bl.a denna flaska: Länk

Men trådskaparen har redan tagit beslut om vad han skall göra så ärendet är avslutat.

Mvh
P
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Jag tippar mest på att jag måste fylla på köldmedium då jag har "fått för mig" att det mesta fungerar - det är bara saken att AC:en inte kyler så bra, den blir liksom inte riktigt 16° C kall liksom.
Det är utomordentligt sällan det räcker med att "bara" fylla på köldmedel. Bilskojarna, såväl privata som handlare, skriver ofta att AC:n "måste fyllas". Varför gör de inte det i så fall ?
Anledningen är naturligtvis att systemet behöver reparationer, innan man fyller på köldmedel.
Gourmand har du läst igenom tråden öht? Det kan vara så i vissa fall, men inte alltid. Man börjar med att provtrycka systemet för att se om det håller tätt. Som någon skrev så läcker systemet något över tid vilket är normalt. Om någon säger att det bara är fylla ACn så kan man i alla fall be att få provtrycka systemet innan köp, eller kolla om kompressorn går. Anledningen att dom flesta säger att det bara är att fylla på är för att dom tror att gasen förbrukas i ett AC system, likt ett bränsle. Jag tror det med handlar om okunskap än om att dom försöker lura någon.
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Jag kommer uppdatera er här senare killar. Så keep posted!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.