AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.932

Hastigheter på autobahn

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Läste lite här om autobahn i Tyskland Länk

Är det lika rörigt gällande hastigheter som Wikipedia beskriver det?

Att vägar som inte har någon hastighetsbegränsning rekommenderas 130 km/h, men det är fortfarande tillåtet att köra hur fort man vill?
På dom vägar som har begränsad hastighet får dom inte ge någon rekommenderad hastighet?
Finns tydligen en del skyltar som anger max tillåtna hastighet 140 km/h trots rekommenderad hastighet 130 km/h.

Är det bara Wikipedia som rör till allt onödigt mycket i sin beskrivning?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Läste inte all som var skrivet, men är det verkligen så rörigt?

Finns det en hastighetsbegräsning så gäller den. Kommer du till frifartsträcka så är det lagligt att köra så fort du vill, men det är inte rekommenderat att köra snabbare än 130km/h. På dessa sträckor brukar det vissas den senaste angivna hastighetsbegränsningen med streck över och gråa skyltar. Eller en vit/grå skylt med streck över utan någon hastighet under. Var några år sedan jag körde där nu så mitt minne är inte helt 100%.

Jag har också det svagt i bakhuvudet att om du är inblandad i en olycka där du kör 200km/h och den andra 120km/h så kan anses du ansvarig trots att den andra gjort något diskuterbart...

08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
hastighetsangivelserna kan vara lite bristande och man missar ibland när det är fri fart efter en sträcka med begränsad hastighet. men när det står 130 så kör tyskarna ofta inte mycket fortare än så, utan de brukar hålla sig till begränsningen, åtminstone så är det min erfarenhet

när det är fri fart så ska det komma en vit skylt med ränder på, ungefär som den svenska skylten när omkörning blir tillåtet. då gasar tyskarna rätt bra så ofta har man mycket hjälp av tempot och rytmen i den övriga trafiken.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
När det är en hastighet som är överstruken, då är det väl en indikering att "standard"-hastigheten för den typen av vägsträcka gäller (130 km/h på motorväg). Tyskland kör väl sådana skyltar även på landsvägar, till exempel överstruken 80-skylt innebär 100 km/h som är "standard" på landsvägarna (enligt denna skylten: Länk.

Enda gången jag kör som om det vore fri fart är när det är en helvit rund skylt med svarta streck snett över. En sån här: Länk

Men det kanske är så att det är fri fart även när hastigheten på motorvägen är överstruken?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Svårt att tolka https-adresser för AP tydligen. Första länken igen: Länk
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
På www.autobahnatlas-online.de finns kartor som visar hastighetsgränserna på samtliga Autobahn-sträckor. Tyvärr är senaste uppdateringen från 2009 och en del sträckor har byggts ut sedan dess...men för det mesta stämmer det bra, möjligen med undantag för sträckor med variabel hastighet där gränserna flyttar sig lite då och då.

/J.I
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hastigheten på autobahn är "rekomenderat" 130 km/t. Ser du en vit skylt med tre streck och en överskriven hastighet, är det den hastigheten som upphör = Fri fart, men rekomenderat 130 km/t.

Kör du in på en motorväg i Tyskland och inget är angivet är det fri fart som häller (el. rekomenderat 130), precis som det i Sverige är 110 och i DK 130...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ok, så bra. Då finns det betydligt fler frifartssträckor än jag har insett..
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Tyskarna är riktigt duktiga på att hålla hastigheten där den ska hållas, och de är än bättre på att hålla fri fart. Tänk om alla som tror att de äger vänsterfilen här i Sverige skulle prova att ligga i vänsterfil på Autobahn, då skulle de snabbt inse hur trafikflödet ska fungera. Tyskarna har stor respekt för hur filerna ska användas. Det går riktigt fort i vänsterfilen där det är fri fart, men det är sällan problem med att någon låtsaspolis stoppar upp..
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

+1 Mistafrizz
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
+1 Precis. Underbart att köra i Tyskland, där folk kan köra bil !

Flera sträckor runt de större städerna har dock börjat få "lärmschutz" från 22-06, så på nätterna är hastigheten 120-130 km/t. Som vanligt att detta tydligt skyltat, så det går inte att missa.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Den tyska polisen är ganska duktig på att bötfälla vänsterfilsbilister eller folk som ligger i mittfilen i onödan.

Det får vara en lucka på max 20 sekunder mellan bilarna du kör om, om du inte ska behöva gå in mellan.

Men Wiki rör till saker onödigt mycket. Du kan inte missa när det är hastighetsbegränsning då hastighetsskyltarna dyker upp titt som tätt, är det fri fart så kommer bara en frifartsskylt sen inga fler fram till att det är begränsat igen.

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Någon som vet om det hänt i sverige att vänsterfilsblockerare blivit bötfällda?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det händer men är tyvärr alldeles för accepterat då hastigheten aldrig överskrids. Sist läste jag om en lastbilschaufför som blockerade vänsterfilen där två filer blir en då denna ansåg att de andra annars trängde sig före dom i högerfilen.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
För att återgå till ämnet autobahn: Länk

När världen är i kris finns det nytänkande hos röd&grön för att få landet på fötter igen.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Heltsonika: Att de ska in och pilla på allt, de styrande får ge sig snart. Jag tror att många olyckor beror på att farten sänks - det leder till fler stoppklossar, och ökad ilska. Vagnparken i Tyskland (och Sverige) är hur modern som helst, så gränserna borde snarare höjas för att anpassas till bilarna. 90km/h i A8an är rena döden pga tristessen.. ;-)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Precis! Hade vi återgått till att köra Trabant och SAAB 92 hade 120 fortfarande varit likställt med autobahn ;) Men jag håller med, dom är väldigt duktiga på att reta upp arbetande människor bakom sina skrivbord. Som Johan Rehborg en gång sa: Ett gäng obskyra bohemer med tvivelaktigt miljöpatos. ;)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Mistafrizz: Den segdrar väl närmast i 80 km/t ?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
TV eller AMS hade för 4-5 år sedan ett reportage där de skrev om att det kunde bli
Sista sommaren med fri fart. Inget hände.
Det är politiskt självmord i Tyskland att införa hastighetsbegränsning.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Sim: Ja det är inte mkt action i de hastigheterna.. HG: Självmord verkar inte hindra dagens politiker - tycker att de skjuter vilt omkring sig oavsett ämne. Undrar om det skulle gå att få igenom ett prejudikat för hastigheterna - min A8a har ju alla tänkbara såkerhetssystem, då borde man kunna argumentera för att en högre hastighet inte ökar någon risk. Vilken dröm att vinna ett sånt mål.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Helt klart wikipedia som verkar röra till det i onödan. Låter ju inte speciellt svårt.
Har själv bara åkt på delar där det är begränsat till 130.

Man blir ju inte helt förvånad att dom ska in och pilla på hastigheterna. Konstigt att det är dom gröna som ligger bakom det förslaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.